۳۰ دی ۱۳۹۲، ۱۳:۱۰
کد خبر: 81002684
T T
۰ نفر
پس از حملات 11 سپتامبر؛ جنگ تحميلي خارجي ها پاكستان را ناامن كرد

اسلام آباد - ايرنا - وزير كشور پاكستان تاكيد كرد: حادثه 11 سپتامبر 2001و تبعات منفي آن براي صلح جهاني بسيار شوم بود و جنگ تحميلي خارجي ها نيز به اين بهانه؛ پاكستان را ناامن كرد.

به گزارش ايرنا به نقل از خبر دوشنبه رسانه هاي پاكستاني؛ 'چودري نثارعلي خان' در گفت وگو با خبرنگاران در اسلام آباد؛ دولت هاي پيشين اين كشور را به دليل اتخاذ سياست هاي اشتباه و سوق دادن پاكستان به وضعيت نامشخص فعلي مقصر دانست.

وي خاطرنشان كرد: با توجه به اين واقعيت كه هيچ از يك متهمان اصلي حملات 11 سپتامبر 2001 به شهرهاي امريكا ؛ در پاكستان نبوده ولي قدرت هاي خارجي پاكستان را در يك جنگ تحميلي وارد كردند.

'پرويز مشرف' حاكم نظامي سابق پاكستان كه هم اكنون با محاكمه خود در پرونده خيانت بزرگ به كشور مواجه است پس از حملات 11 سپتامبر 2001 ؛ به جنگ عليه تروريسم به سرپرستي آمريكا ملحق شده و در آن زمان چند پايگاه نظامي در پاكستان را به نيروهاي آمريكايي جهت انجام عمليات عليه طالبان در افغانستان واگذار كرد.

مشرف براي اولين بار در تاريخ پاكستان، در سال 1381 شمسي (2003) نيروهاي ارتش را براي مبارزه عليه گروه هاي شورشي از جمله طالبان به مناطق قبايلي در شمال غرب اين كشور اعزام كرد.

چودري نثارعلي تاكيد كرد: جامعه بين المللي نتوانست اين موضوع را درك كند كه پس از وضعيت وخيم تحميل شده ؛ پاكستان نيز در وضعيت جنگي قرار گرفته است.

وي با اشاره به تلاش هاي دولت پاكستان براي ازسرگيري مذاكره هاي صلح با شبه نظاميان گروه غيرقانوني تحريك طالبان موسوم به (تي تي پي) گفت: دولت از حمايت روساي احزاب سياسي و مذهبي براي ايفاي نقش در پيشبرد اين گفت و گوها حمايت مي كند.

وزير كشور پاكستان افزود: تصميم به ازسرگيري مذاكره هاي صلح ميان دولت و شبه نظاميان طالبان، در اجلاس مشترك احزاب سياسي در سال گذشته و متعاقب آن كسب اعتماد از سوي نمايندگان مجلس ملي، گرفته شد.

مقامات پاكستاني در گذشته اعلام كردند كه پس از پيوستن اين كشور به جنگ عليه تروريسم در سال 1379 شمسي (2001)، نزديك به 50 ھزار نفر از نظاميان و شھروندان اين كشور در حملات تروريستي كشته شدند.

آساق ** 1095**1392

سرخط اخبار جهان