۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۰۹
کد خبر: 80924566
T T
۰ نفر
«علي اصغر پتگر» اولين شهروند مكتب كمال الملك است

تهران-ايرنا-پژوهشگر و نويسنده معاصر يكي از مهمترين ويژگي آثار «علي اصغرپتگر» نقاش معاصر را وجود چشم انداز شهري در نقاشي هاي اين هنرمند دانست و گفت: وي را مي توان اولين شهروند مكتب كمال الملك برشمرد.

به گزارش ايرنا، سي ‌و‌هفتمين نشست پژوهشي هنر در موزه مكتب كمال الملك باغ نگارستان اين بار همزمان با يكصدمين سالروز تولد «علي‌ اصغر پتگر» به نكوداشت مقام اين هنرمند نقاش اختصاص يافت.دراين مراسم هنرمندان پيشكسوت، اساتيد برجسته، جمعي از شاگردان اين هنرمند و همچنين خانواده وي حضور داشتند.

«داريوش اسدي كيارس» پژوهشگر و نويسنده در اين مراسم عنوان كرد:مهمترين ويژگي آثار مرحوم پتگر اين است كه براي نخستين بار در تاريخ مكتب شناسي كمال الملك در آثار يكي از پيروان اين مكتب چشم انداز و پس زمينه شهري را مي توان ديد.

وي افزود: اين هنرمند نقاش آدمهايي را كه رصد مي كرد ،با نمايي از وضعيت شهري ترسيم مي كرد و اين مهمترين دليل تمايز كارهاي وي از ساير هنرمندان مكتب كمال الملك است.تا پيش از وي همه كارهاي اين سبك به طبيعت(فرهنگ خطه) توجه ويژه اي داشت و اين را مي توان در آثار عرضه شده در موزه باغ نگارستان نيز مشاهده كرد.

اسدي كيارس درباره ديدگاه اين هنرمند گفت:هنرمنداني چونصدرالدين شايسته،برادران ارژنگي و براداران پتگر همه هنرمنداني بودند كه تعليم يافته مدرسه صنايع مستظرفه بودند، با اين حال نسبت به مكتب كمال الملك انتقادها و مخالفت هاي بسياري داشتند،به همين دليل پتگر بدون كسب مدرك از اين مدرسه خارج شد.

اين شاعر و نويسنده معاصر يادآور شد: مرحوم پتگر به خاطر سه قطبي بودن شخصيتش همانند بسياري ديگر از هنرمندان، در دوران رضاشاه كه وي درك هنري نداشت، شعر سياسي با نگاه رومانتيكي سطحي مي گفت و تحت تاثير جريانات سياسي مرداد 32 بود و در عين حال انسان فرهنگي بود و به هنرنقاشي مي پرداخت.

به عقيده اين پژوهشگر ادبي و هنري،مرحوم پتگر از تفكر مكتب كمال الملكي جلوتر حركت مي كرد،اما هميشه گذشته را نيز پاس مي داشت.

وي دربخش ديگري از سخنانش از عدم نگارش تاريخ هنر معاصرايران به صورت مكتوب انتقاد كرد و گفت:متاسفانه جريان شناسي فرهنگي هنر معاصر ايران تا اين لحظه نوشته نشده است و وقتي درباره مكاتب مختلف اين ايام قصد صحبت داريم به كمترين منابع مكتوب مي رسيم.

اسدي كيارس اضافه كرد:اگر نهضت مشروطه خواهي مردم ايران را در سال 1285 رنسانس سياسي بدانيم، به طور قطع مكتب كمال الملك را بايد رنسانس هنري ايران دانست كه از سوي كمال الملك و شاگردان وي در مدرسه صنايع مستظرفه شكل گرفت.

به گفته وي، توسعه فرهنگي ايران همواره متاثر از توسعه اقتصادي بوده و از اين رو توسعه فرهنگي به دليل ناكامي درجنبش مشروطه به طور كامل بسترسازي نشد. ضمن اينكه فرهنگ مدام بايد يادآوري شود.

اين نويسنده و پژوهشگر با بيان اينكه اهميت جريان هاي فرهنگي و هنري ايران امروزه به فراموشي سپرده شده است، عنوان كرد، نكته غم انگيز اين است كه ما حافظه تاريخي خوبي نداريم و هر چندي ازهنرمندان اين عرصه يادي مي كنيم از اين رو نگاه عمقي از اين هنرمندان و كارهاي شان نداريم.

«هادي هزاوه ‌اي»از پيشگامان هنرنوگراي ايران ديگر سخنران اين مراسم نكوداشت بود.وي درباره ويژگي هاي كار هنري پتگر گفت:عظمت رنگ روي بوم را نمي توان در قالب كلام بيان كرد.

وي با بيان اينكه سلف پرتره (تصوير شخصي) پتگر به خوبي شخصيت و اساس كار وي را نشان مي دهد توضيح داد:مهمترين المان هاي اين اثر وجود نور و تركيب (كمپوزيسيون) است.اين ويژگي در بسياري از هنرمندان امروز ديده نمي شود،چرا كه كارهاي آنها مركزگراست.

به گفته اين كارشناس موزه داري، هيجان، گرمي و زندگي را مي توان دركارهاي اين هنرمند مكتب كمال الملك مشاهده كرد.از اين رو مي توان وي را مثبت ترين هنرمند اين سبك هنري دانست.

درپايان اين مراسم كه سه شنبه شب برگزار شد، تعدادي از تابلوهاي نقاشي پتگر به نمايش در آمد كه برخي از آنها براي نخستين بار بود كه عرضه مي شد.

اين مراسم به همت سازمان زيباسازي شهر تهران با همكاري نشريه‌ تنديس برگزار شد.

به گزارش ايرنا، «علي‌ اصغر پتگر» از نقاشان برجسته‌ معاصر است كه شماري از هنرمندان مهم معاصر، از شاگردان وي به شمار مي‌ روند.

اين هنرمند، به همراه برادرش مراحل اوليه تحصيل نقاشي را نزد استاد ميرمصور ارژنگي در تبريز گذراند و سپس در سال 1312شمسي به‌ توصيه اين استاد، به تهران آمدند و در مدرسه صنايع جديده مراحل عالي آموزش هنري را دنبال كردند. اين دو برادر پس از اخذ مدرك، اولين آموزشگاه طراحي و نقاشي دختران را افتتاح كردند و در آنجا به تعليم نقاشي براي زنان و دختران پرداختند.

فراهنگ5**9173** 1418

سرخط اخبار فرهنگ