توقف غني سازي به هيچوجه قابل مذاكره نيست/ طرف مقابل اعتماد سازي كند

تهران- عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه خطوط قرمز مذاكره هسته اي در شوراي عالي امنيت ملي ترسيم شده است و مذاكره كنندگان بر آن اساس حركت مي كنند، گفت: توقف غني سازي از اصلي ترين خطوط قرمز است و به هيچوجه قابل مذاكره نيست.

« عبدالرضا مصري » عصر پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرنا با اشاره به فرمايشات رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان بسيج سراسر كشور مبني بر اعتماد به تيم مذاكره كننده هسته اي ايران افزود: ايشان تاكيد كردند كه ما به مذاكره كنندگان خودمان اعتماد داريم اما خط قرمزها كاملا مشخص است و بايد رعايت شود و اين جاي هيچ شكي نيست.

مصري با بيان اين كه مرحله فعلي مذاكرات بيشترين فرصت را براي غرب ايجاد كرده است، ادامه داد: برغم آن كه غربي ها تحريم هايي را بر ما اعمال كردند اما ما بدون كمك آن ها و به لطف خدا به اين درجه علمي رسيده ايم كه يكي از آن ها دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي است.

عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين كه تحريم ها عليه ايران اقدامي خلاف عقل و قانون است، اضافه كرد: ما اقدامي نكرده بوديم كه بخواهند تحريم ها را انجام دهند و همه آن ها قطعا غيرقانوني بوده است.

مصري، قطعنامه هاي شوراي امنيت عليه جمهوري اسلامي ايران را ناشي از فشار لابي صهيونيستي بر آمريكا دانست و گفت: با اين اقداماتي كه غربي ها انجام دادند و تحريم هايي كه فراتر از قطعنامه هاي شوراي امنيت بر عليه ما اعمال كردند، اعتماد ملت ايران به اين كشورها از دست رفته است.

وي، تصريح كرد: در شرايط فعلي فرصت تاريخي براي 1+5 پيش آمده است و يكي از دلايل آن، پي بردن به اين نكته است كه هيچ معادله اي در خاورميانه بدون حضور ايران نتيجه نخواهد گرفت و در آينده، بيشتر هم خواهد شد.

عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين كه مردم ايران مردمي با فرهنگ كهن، منطق و استدلال هستند، گفت: از اين رو هيچ ابايي براي گفت و گو نداريم، اما اين كه غرب بخواهد همچنان با زبان تهديد صحبت كند و بگويد كه گزينه هاي ديگري هم روي ميز است، بايد بداند كه قبلا هم از اين ميزها بوده و به لطف خدا سرنگون شده است.

مصري خاطرنشان كرد: اگر1+5 قصد تداوم اين رفتارها را ندارند و به دنبال برطرف شدن ابهام در مورد مسايل هسته اي ما دارند، كشور ما براي رفع ابهام آماده است.

وي با يادآوري فتواي مقام معظم رهبري درباره استفاده از بمب اتم، افزود: ما هيچ نگراني نداريم كه بخواهيم در مذاكرات آن را اثبات كنيم اما مذاكرات مَحكي است تا ببينيم آن ها واقعا به دنبال رفع ابهام هستند يا مسير ديگري را دنبال مي كنند.



** مذاكره نمايش اقتدار ايران در برابر قدرت هاي جهاني است

عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين كه تا كنون باختي نداشته ايم كه اكنون به دنبال بُرد باشيم، گفت: اين كه دنيا در برابر ايران به مذاكره مي نشيند، قدرت آن ها نيست، بلكه قدرت 34 سال پايداري ملت بزرگ ايران است.

مصري، افزود: پايداري، استقلال و تلاش ما و جوانان ما از شهداي جنگ تا شهداي دانشمند، باعث شده است امروز اقتداري داشته باشيم كه همه دنيا بخواهند با ما مذاكره كنند.

وي با تاكيد بر اين كه از تحريم ها برنده بيرون آمده ايم، اظهار داشت: تمام علومي كه به آن دسترسي يافته ايم و به فكر داشتن آن افتاده ايم، گواهي بر بَرنده شدن ما در تحريم است.

نماينده مردم كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي، خاطر نشان كرد: تحريم براي ما باخت نبوده است بلكه باعث شد كه ما به ظرفيت هاي دروني خود بپردازيم و مشكلات را خودمان حل كنيم.



** بيشترين بازرسي از تاسيسات هسته اي ايران انجام شده است

مصري با بيان اين كه تاكنون مراكز هسته اي هيچ كشوري به اندازه ايران تحت بازرسي قرار نگرفته است، عنوان كرد: تاسيسات هسته اي ما شفاف است اما يكي از آن بازرسان از چند كيلومتري تاسيسات رژيم صهيونيستي هم عبور نكرده اند.

عضو كميسيون اجتماعي مجلس با تاكيد بر اين كه براي اين گفت و گوها و تيم مذاكره كننده ايراني احترام قايليم، گفت: از سوي ديگر اين تيم بايد خط قرمزهايي كه مقام معظم رهبري و شوراي عالي امنيت ملي تعيين كرده اند را دنبال كند چرا كه اين ها خط قرمز كل جمعيت 75 ميليون نفري ايران است.

مصري، با بيان اين كه معاون امور بين الملل وزير امور خارجه كشورمان هم تصريح كرده است كه غني سازي خط قرمز ماست و قبلا ترسيم شده است، افزود: درصد يا مكان غني سازي و مسايلي مانند آن، بحث هايي است كه اگر آن ها را از ابهام بيرون مي آورد، قابل مذاكره است اما غني سازي اصلا قابل مذاكره نيست.

وي با تاكيد بر اين كه غني سازي ظرفيتي است كه خودمان ايجاد كرده ايم و به هيچ عنوان از اين دستاورد عدول نخواهيم كرد، گفت: آينده انرژي از اين طريق تامين مي شود و نمي توانيم نسل آينده خودمان را دستخوش مسايل امروزي مي كنيم.

عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: آمريكا كه خود توليد كننده، تهديد كننده و حمله كننده ملت ها با بمب اتم بوده و هست، صلاحيت بررسي صلح آميز بودن برنامه هاي هسته اي كشور ما را ندارد.

مصري با بيان اين كه از زمان پيروزي انقلاب اسلامي ايران تا كنون، آمريكا با كشورهاي رسمي 16 بار وارد جنگ شده است، اظهار داشت: جهان بايد از آمريكا تضمين بخواهد كه در همه جنايات دست داشته است نه از ايران.



** انفجار بيروت مقابل سفارت كشورمان تاثيري بر مذاكرات ندارد

عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي در واكنش به انفجار تروريستي روز سه شنبه مقابل سفارت كشورمان در بيروت، گفت: رژيم صهيونيستي و بعضي مرتجعين منطقه به دنبال اين هستند كه كشور ما با اين اقتدار، گرفتار مسايل داخلي شود.

مصري با بيان اين كه در انفجار مقابل سفارت ايران در بيروت، نه مذاكره كننده هسته اي بود و نه دانشمند هسته اي، افزود: اين انفجار نمي تواند تاثيري در مذاكرات داشته باشد.

وي، ادامه داد: تروريست ها هر جناياتي كه از دستشان برآيد انجام مي دهند، همان گونه كه در عراق روزانه، ده ها مورد اتفاق مي افتاد.

عضو كميسيون اجتماعي مجلس با تاكيد بر اين كه اقتدار دستگاه هاي امنيتي، انتظامي و نظامي باعث شده است كه تروريست ها نتوانند در كشورمان فعاليتي انجام دهند، اضافه كرد: اين اقدام خود نشان از ضعف و نا اميدي دشمن و هوشياري و قوت نيروهاي امنيتي ما دارد.

مصري، تصريح كرد: دلخواه تروريست ها اين است كه اين جنايات در داخل كشور ما صورت گيرد اما خوشبختانه اين هم براي ما نقطه قوتي است كه با اقتدار نيروهاي امنيتي و نظامي، جرات و فرصت اين اقدام را نداشته اند.

سيام(4)1429**1478

سرخط اخبار سیاست خارجی