۶ دی ۱۳۹۱، ۱۷:۱۵
کد خبر: 80473917
T T
۰ نفر
پيشنهاد ثبت جهاني قلعه تاريخي 'فلك الافلاك' لرستان در يونسكو

خرم آباد - مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري لرستان گفت: برخي از آثار باستاني استان لرستان در ميراث جهاني يونسكو ثبت موقت شده اند كه در اين راستا پرونده ثبت جهاني پل ها و قلعه تاريخي 'فلك الافلاك' خرم آباد تشكيل و ارائه شده است.

به گزارش ایرنا، 'سید قاسم قربانی' روز چهارشنبه در نشستی خبری ضمن تشریح فعالیت های این سازمان افزود: آثار تاریخی ثبت موقت شده در میراث جهانی استان لرستان شامل قلعه فلك الافلاك، پل ها و غارهای تاریخی و همچنین سمندر لرستانی است.

وی در ادامه به ثبت دو هزار و 350 اثر تاریخی لرستان در فهرست میراث ملی اشاره كرد و گفت: قرار است به زودی 30 اثر تاریخی و 10 اثر معنوی دیگر از استان لرستان در فهرست میراث ملی ثبت شود.

* آزادسازی حریم قلعه فلك الافلاك خرم آباد

قربانی در ادامه با اشاره به اینكه سال 82 مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان طرح آزادسازی قلعه فلك الافلاك خرم آباد را تصویب كردند، گفت: از آن زمان تاكنون اقدامات موثری در این خصوص انجام شده و به تازگی نامه ای خطاب به رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور زمینه سازی برای تسریع در روند اجرای این قانون ارسال شده است.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به تامین اعتبار لازم برای اجرای طرح آزادسازی حریم قلعه، اظهار كرد: در راستای آزادسازی و توسعه حریم این اثر تاریخی، موانعی وجود دارد كه تلاش می كنیم علاوه بر رفع مشكلات، این طرح قانونی به طور كامل عملیاتی شود.

وی با اشاره به اینكه آزادسازی حریم قلعه یكی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری است، افزود: آزادسازی حریم قلعه فلك الافلاك به عنوان یكی از آثار تاریخی ارزشمند كشور ، نیازمند همكاری و همراهی جمعی است.

* احداث موزه بزرگ تاریخی لرستان

قربانی همچنین از ایجاد موزه تاریخی در استان خبر داد و گفت: با توجه به وجود هفت هزار و 500 شی تاریخی شناسنامه دار در سطح استان، احداث یك موزه مناسب و كامل در حوزه تاریخ تمدن در لرستان را ضروری دانست.

وی اظهار كرد: در این خصوص رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مجوزی را برای احداث این موزه در لرستان صادر كرده است.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در ادامه با اشاره به موضوع مرمت آثار تاریخی گفت: مرمت آثار با نظر مشاوران و متخصصان برجسته كشور انجام می شود و طرح مرمت پل های تاریخی خاتم، گپ و شكسته بر همین اساس در حال انجام است.

*مطالعات امكان سنجی 36 منطقه نمونه گردشگری لرستان

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در ادامه این نشست خبری گفت: طرح مطالعات امكان سنجی 36 منطقه نمونه گردشگری استان لرستان انجام شده است.

وی تصریح كرد: با اجرای این مرحله، باید زمینه جذب سرمایه گذار در این مناطق فراهم شود كه این مستلزم تامین و ایجاد برخی زیرساخت های لازم است.

* حفاظت از نقوش صخره ای میرملاس و همیان كوهدشت

قربانی در خصوص حفاظت از آثار تاریخی كهن لرستان نیز افزود: نقوش صخره ای در میرملاس و همیان كوهدشت از آثار برجسته و منحصر به فرد كشور هستند كه در دنیا كم نظیرند.

وی تصریح كرد: برای حفظ این آثار و نقوش صخره ای برنامه ریزی خوبی صورت گرفته كه در مرحله اول تعیین مشاور اجرای طرح است.

قربانی افزود: پس از تعیین مشاوره ویژه طرح و ارائه نظر، كار حفاظت و نگهداری از آنها به صورت علمی آغاز می شود.

* ایجاد پنج كمپ گردشگری در لرستان

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان همچنین با اشاره به مصوبه هیات دولت برای ایجاد پنج كمپ گردشگری در سفرهای استانی دولت به لرستان گفت: هفت كمپ و هشت مجتمع بین راهی در استان لرستان وجود دارد و احداث این كمپ های جدید نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری استان خواهد داشت.

* ایجاد كتابخانه مرجع میراث فرهنگی در لرستان

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به لزوم ایجاد كتابخانه مرجع میراث فرهنگی در لرستان گفت: در این استان در حال حاضر كتابخانه مناسبی در حوزه میراث فرهنگی استان وجود ندارد، به همین منظور كتابخانه مرجع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان لرستان ایجاد خواهد شد.

7268/1625/320
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ