۸ آذر ۱۳۹۱، ۲۲:۵۰
کد خبر: 80433906
T T
۰ نفر
فصل دوم كاوش باستان شناسي بر تپه ريوي در مانه و سملقان آغاز شد

بجنورد - سرپرست هيات كاوش باستان شناسي تپه 'ريوي' در شهرستان مانه و سملقان از توابع خراسان شمالي، از آغاز فصل دوم كاوش بر روي اين تپه تاريخي در چند روز اخير خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان شمالی در روز چهارشنبه، 'محمدجواد جعفری' گفت: این اقدام با هدف تكمیل اطلاعات گمانه لایه نگاری و شناخت توالی استقراری دوران های مختلف در این محوطه صورت می گیرد.

وی اظهار كرد:‌ بخش اول مطالعات این تپه برای تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی ریوی، ایجاد گمانه های باستان شناسی و میل كوبی و مشخص نمودن محدوده عرصه بر روی زمین و در نهایت ابلاغ ضوابط آن در بهار سال جاری انجام گرفته بود.

جعفری افزود: در كاوش بخش شرقی تپه ریوی 'الف' یك گمانه لایه نگاری برای شناخت توالی استقراری گذشته این محوطه ایجاد شده بود كه در پی آن شواهدی از وجود یك قلعه حاكم نشین مستحكم از دوران هخامنشی در این محوطه به دست آمد.

سرپرست هیات كاوش محوطه تپه ریبا با اشاره به محدودیت های ملی و گستردگی فعالیت های میدانی، گفت: اكنون بخش دوم لایه نگاری نیز با هدف تكمیل اطلاعات گمانه و شناخت توالی استقراری آغاز شده است.

وی در خصوص اهمیت این محوطه گفت: بر اساس مدارك باستان شناسی، گستره این محوطه بیش از 110 هكتار با مركزیت تپه های ریوی 'الف و ب' است و مدارك به دست آمده نشانگر توالی استقرار مردم از عصر آهن (سه هزار سال قبل) تا دوران اسلامی میانه (800 سال قبل) در این محدوده است.

جعفری گفت: كشفیات به شكوفاترین و پررونق ترین دورانی كه محوطه به گستردگی یك شهر بوده در دوران هخامنشی (2500 سال قبل) مربوط است كه اهمیت علمی و فرهنگی آن در منطقه شمال شرق ایران منحصر به فرد است و اكنون مهم ترین بخشهای باقی مانده این شهر، تپه ریوی الف و تپه ریوی ب است

سرپرست هیات كاوش باستان شناسی تپه ریوی، مهم ترین عامل تهدید و تخریب این محوطه را فعالیت سه كوره آجرپزی بزرگ در بخش های میانی و جنوبی آن خواند و افزود: این فعالیت ها در چند سال گذشته تا به امروز باعث تخریب بیش از 30 درصد محوطه شده كه با تداوم این فعالیت ها در آینده به یقین اثری از این محوطه برجای نخواهد ماند.

جعفری توسعه فعالیت های كشاورزی را از دیگر تهدیدهای این محوطه ذكر كرد و گفت:‌ البته این تهدید با توجه به همكاری مردم منطقه و حمایت مسوولان مهار شده و ضوابط مناسبی در این خصوص وضع شده است.

محوطه تاریخی ریوی واقع در سه كیلومتری غرب شهر 'آشخانه' مركز شهرستان مانه و سملقان واقع است كه در سال 1346 با شماره 720 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است. ك/1

626

سرخط اخبار استان‌ها