۶ آذر ۱۳۹۱، ۱۳:۳۹
کد خبر: 80430069
T T
۰ نفر
ريزش پرتقال ، سبب نگراني باغداران مازندران شده است

ساري - كارشناسان باغباني معتقدند ، شوك رطوبتي ناشي از بارندگي شديد سه ماه اخير سبب ريزش بيش از اندازه پرتقال در آستانه برداشت اين محصول شده كه نگراني باغداران مازندران را دو چندان كرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، در حالی كه باغداران مازندران باید محصول پرتقال را برداشت كنند ، اما میوه به بار نشسته و قابل چیدن ، ریزش دارد و قابلیت انبار شدن را نیز از دست داده است.

كارشناسان باغبانی دلیل ریزش پرتقال را شوك رطوبتی بالای ناشی از بارندگی شدید می دانند كه موجب ماندابی شدن باغ ها شده است.

هم اكنون ، پرتقال های ریخته شده زیر درخت كه یك طرف آن زرد و یك طرف آن سبز است به وفور در باغ های مركبات مازندران مشاهده می شود.

بر اثر سیل دوم شهریور امسال در شهرستان میاندرود ، ششم و هفتم آبان سال جاری در شهرستان های ساری ، جویبار ، بابل و نوشهر ، اواسط آبان در شهرستان های گلوگاه ، بهشهر ، میاندرود و ساری و سیل اخیر شهرستان های نوشهر ، چالوس و آمل به بخش كشاورزی خسارت شدید وارد شد.

كارشناس پیش آگاهی درختان میوه سازمان جهاد كشاورزی مازندران با تایید ریزش پرتقال در باغ های استان ، گفت : ریزش امسال محصول پرتقال نسبت به سال های پیش بیشتر شده است.

' عبدالرحمان زاغی ' افزود : بارندگی شدید و ماندابی شدن باغ ها سبب شد تا محدوده ریشه درختان مركبات در جذب مواد غذایی با مشكل مواجه شود.

وی با بیان اینكه شوك رطوبتی به درختان مركبات سبب شد تا ریزش بیش از اندازه صورت گیرد ، ادامه داد : رطوبت سبب شد تا عناصر آهن ، منگنز ، پتاسیم و كلسیم كه در ماندگاری میوه بر روی درختان نقش اساسی دارند ، به درخت نرسد و در نتیجه ترك خوردگی و سپس ریزش صورت گیرد.

این كارشناس باغداری وزش باد شدید و زخم خوردگی میوه را از دیگر عوامل ریزش پرتقال در باغ های مازندران عنوان كرد و گفت : حمله قارچ ها به میوه های زخمی شده بر اثر وزش باد هم از دیگر عواملی است كه سبب پوسیدگی و ریزش محصول پرتقال از درختان در باغ های استان شده است.

وی نبود زهكشی و هرس نامناسب را دلیل خسارت بیش از اندازه باغداران مازندران دانست و افزود : دستكم فاصله میوه با سطح زمین باید 50 سانتی متر باشد كه این فاصله با انجام هرس درست ایجاد می شود.

كارشناس باغبانی سازمان جهاد كشاورزی مازندران با درخواست از باغداران برای انبار نكردن میوه های پایین دست درختان ، تاكید كرد : با توجه به این كه عناصر مغذی به این میوه ها نمی رسد ، ماندگاری آنان اندك است و در صورت انبار شدن نه تنها باشتاب می پوسند ، بلكه سبب پوسیدگی بقیه میوه ها هم می شوند.

وی ایجاد زهكش اصلی و فرعی ، خارج كردن آب اضافه از باغ ها ، بستن قیم و هرس مناسب را از راهكارهای برون رفت از شوك رطوبتی برشمرد و گفت : باغداران باید برای جلوگیری از ریزش بیش از حد محصول درختان ، با هماهنگی كارشناسان از كودهایی كه در بازار برای بالا بودن مقاومت میوه وجود دارد ، استفاده كنند.

او وضعیت تولید میوه در بخش بیرونی درختان مركبات در باغ های مازندران در سال جاری را نامناسب ارزیابی كرد و افزود : به دلیل تنش سرمایی و گرمایی درختان در زمان بار دهی ، بخش درونی درختان بهتر از بخش بیرونی جوانه زده و میوه بیشتری را به بار آورده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آخرین وضعیت تولید مركبات در استان اشاره كرد و گفت : میانگین تولید مركبات در استان ،18تن در هر هكتار است.

' یحیی ابطالی ' افزود : با احیاء و اصلاح باغ های قدیمی و حذف و جایگزینی گونه های جدید میانگین تولید در آینده نزدیك افزایش قابل توجه و چشمگیری می یابد.

وی ادامه داد : باغداران پیشرو و كسانی كه اصول فنی باغداری را رعایت و از روش نوین آبیاری استفاده می كنند ، بیش از 50 تن در هكتار محصول با كیفیت برداشت می كنند.

ابطالی گفت : باغداران نمونه حتی بیش از 120 تن در هر هكتار تولید به ثبت رسانده اند.

وی افزود : استفاده از گونه های تجاری ، بویژه ارقام پیش رس پرتقال كه زمان عرضه میوه به بازار را افزایش می دهد ، باعث افزایش بهره وری و كاهش قیمت تمام شده می شود و در نهایت موجب افزایش قدرت رقابت محصول در بازارهای هدف و آسیای میانه ، عراق ، كشورهای حاشیه خلیج فارس و افغانستان خواهد شد.

معاون سازمان جهاد كشاورزی مازندران گفت : در این زمینه روند رو به توسعه باغ های مركبات و تغییر الگوی كشت سنتی به شیوه جدید (جوی و پشته ای) و روش های جدید كود ـ آبیاری و بهره گیری از گونه های اصلاح شده بیانگر رضایت و تمایل باغداران از این صنعت است.

وی پیش بینی كرد كه در سال جاری بیش از یك میلیون و 850 هزار تن محصول در باغ های مركبات استان تولید شود.

ابطالی به وجود 114هزار هكتار باغ مركبات در مازندران اشاره كرد و گفت : 43 درصد از مركبات تولیدی در كشور مربوط به باغ های مازندران است و این استان رتبه اول كشور را در اختیار دارد.

وی افزود : سالانه 59 هزار تن انواع نارنگی ، یك میلیون و 204 هزار تن انواع پرتقال و 55هزار و 530 تن سایر مركبات اعم از لیمو ، گریپ فروت و نارنج در مازندران تولید می شود.

ابطالی گفت : باغداری در مقایسه با سایر فعالیت های كشاورزی و بخصوص محصولات زراعی از ارزش افزوده بالاتری برخوردار است و اگر باغداران تمامی اصول و موارد و توصیه های فنی ارائه شده از سوی كارشناسان را اجرا كنند ، از عملكرد بالاتری نسبت به متوسط تولید استان برخوردار می شوند.

در همین حال سازمان جهاد كشاورزی مازندران اعلام كرده است كه امسال تاكنون 185 میلیارد ریال خسارت بر اثر حوادث غیر مترقبه به بخش كشاورزی استان وارد شده است.

مازندران 460 هزار هكتار اراضی زراعی و باغی دارد.ك/4

2585/1654/506

سرخط اخبار اقتصاد