۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۰۰
کد خبر: 83104843
T T
۰ نفر
مشكلات صنایع دستی نیازمند حمایتهای همه جانبه است

اصفهان - ایرنا - رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان گفت: مشكلات عدیده هنرمندان صنایع دستی در قالب بسته های حمایتی و اصلاح قوانین واردات و صادرات مربوط كاهش می یابد.

عباس شیردل روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : افزایش قیمت مواد اولیه و وضع مالیات و عوارض صنعتگران دستی استان را با مشكلات عدیده ای مواجه كرده است.
وی اظهارداشت: افزایش دو برابری قیمت مواد اولیه وارداتی و همچنین بالارفتن قیمت مواد داخلی از جمله رنگ و حتی مس، بسیاری از كارگاه های صنایع دستی را به تعطیلی كشانده است.
وی یادآور شد: بر این اساس بازار صنایع دستی در ركود كامل قرار گرفته و بسیاری از مغازه‌ های فروش صنایع دستی در میدان نقش جهان اصفهان از درآمد حداقل روزانه ناتوان شده اند.
رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان خاطرنشان كرد: این در حالی است كه مالیات و عوارض با افزایش 10 تا 20 درصد از صنعتگران اخذ می شود.
وی با بیان این كه رونق تولید صنایع دستی نیازمند ثبات قیمت مواد اولیه است ، تصریح كرد : در زمان حاضر مشكل اصلی و اساسی تمامی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی بی ثباتی قیمت ارز است و بر این اساس هر روز قیمت مواد اولیه تغییر می كند و با این روند آینده خوبی برای صنایع دستی دیده نمی شود.
شیردل با بیان اینكه به دلیل افزایش قیمت مس و برنج بسیاری از كارگاه های صنایع دستی تعطیل شده است، بیان كرد : سال گذشته قیمت هر كیلوگرم مس نورد شده تولید داخل كشور حدود 300 هزار ریال بود كه امسال با نوسانات قیمت ارز به 750 هزار ریال افزایش یافته است.
وی اضافه كرد : از سوی دیگر با وجود مصوبات مربوط به ممنوعیت خرید و فروش اجناس قاچاق در میدان نقش جهان، كماكان این مشكل وجود دارد.
وی بیشترین قاچاق صنایع دستی را پارچه‌ های قلمكار، ترمه دوزی و مصنوعات نقره و ظروف مسی ذكر كرد و گفت : بیشتر این كالاهای قاچاق از كشورهای چین، تركیه و تایلند وارد می شود.
شیردل خرید و فروش صنایع دستی قاچاق را موجب ضرر و زیان بسیاری به تولید كنندگان صنایع دستی ایرانی ذكر كرد و گفت: تنها راهكار رسیدگی به این وضعیت اصلاح قوانین واردات و صادرات و ‌بسته‌ های حمایتی است.
از مجموع ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا، ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان اصفهان است.
6994/6022/

سرخط اخبار استان‌ها