۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۳۳
کد خبر: 83094232
T T
۰ نفر
هوشمندسازی همه خدمات امدادی در كلان شهرها اجتناب ناپذیر است

اصفهان - ایرنا - مدیر عامل یك شركت دانش بنیان در اصفهان گفت : هوشمند و یكپارچه­ سازی خدمات سازمان های امداد رسانی از قبیل آتش‌ نشانی، اورژانس و مركز مدیریت بحران در كلان شهرها نیازی اجتناب ناپذیر است.

منصور بشیرنیا روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هماهنگی بین سازمان های امدادرسان در شهرهای بزرگ و كلان شهرها به وسیله سامانه های الكترونیكی یكی از ضرورت ها برای رسیدن به شهر هوشمند است.
وی با بیان اینكه این سامانه ها تاكنون در شهرهای بزرگ كشور به صورت پراكنده و جزیره ای به وسیله سازمان های امداد رسان استفاده شده است، افزود: یكپارچه و هماهنگ كردن این مراكز به وسیله یك سامانه واحد، كار پیچیده یا عجیبی نیست و تحقق آن نیاز به فرهنگ سازی، حركت مسئولان به سمت به كارگیری چنین ابزارهایی و حمایت سرمایه گذاران دارد.
بشیرنیا كه شركت متبوع وی در زمینه اتوماسیون ابزار دقیق و طراحی سامانه های هشدار دهنده فعالیت می كند، گفت : امروزه می توان از طریق پروتكل‌های اینترنت اشیا، جزییات حادثه ها و مشخصات مكان و اشخاص حادثه دیده را به مركز امداد ارسال كرد تا گروه­ های امدادی با اطلاعات دقیقی كه دریافت كرده اند، عملیات امداد را مدیریت كنند.
اینترنت اشیاء (IoT )، فناوری پیشرفته ای است كه در آن برای هر موجودی (انسان، حیوان و یا اشیاء) قابلیت ارسال داده از طریق شبكه‌های ارتباطی، اعم از اینترنت یا انواع دیگر فراهم می‌ شود. از كاربردهای اینترنت اشیاء می‌توان به شهر هوشمند، سامانه هوشمند مدیریت حمل و نقل، خانه‌های هوشمند، مدیریت انرژی، مدیریت بحران و سلامت الكترونیك اشاره كرد.
این كارشناس كاهش زمان امداد رسانی و خسارت های جانی و مالی حوادث، اطلاع فوری از حادثه، پایش بر خط (آنلاین) عملكرد سامانه های هشدار دهنده، ثبت آماری حوادث و جمع‌ آوری اطلاعات بحران در بازه­های زمانی و یكپارچه‌ سازی همه خدمات ایمنی و اورژانس شهری را از مزایای استفاده از چنین سامانه هایی عنوان كرد.
بشیرنیا با اشاره به طراحی سامانه مدیریت حوادث توسط شركت متبوع خود گفت : این سامانه در بخش صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی در عسلویه و در بخش شهری در آتش نشانی شهر درچه از توابع شهرستان خمینی شهر اصفهان به كار گرفته شده است.
وی افزود: در این سامانه، درخواست امداد و اطلاع از وقوع حادثه ها و رخدادها از دو طریق برنامه های كاربردی تلفن همراه و فرستنده­های بی‌سیم و بدون نیاز به تماس تلفنی به مراكز فوریتی امدادی ارسال می­ شود.
این كارشناس با اشاره به اینكه 9 كانال ارتباطی در این سامانه تعریف شده است، ادامه داد: این سامانه زمان امداد رسانی به حوادث را حدود 30 درصد كاهش و اطلاع به موقع از حوادث را تا 70 درصد افزایش می دهد.
بشیرنیا با بیان اینكه مذاكره هایی با شهرداری اصفهان به منظور استفاده این سامانه صورت گرفته است، تصریح كرد : سامانه های هشدار دهنده تولید داخل قابلیت استفاده در سطح ملی را دارند كه مسئولان باید به سمت استفاده از آنها گام بردارند.
3011/ 6022

سرخط اخبار استان‌ها