۹ آذر ۱۳۹۶، ۲۱:۲۶
کد خبر: 82748332
T T
۰ نفر
سومين پارك علمي و فناوري در اصفهان ايجاد مي شود

اصفهان-ايرنا- رييس شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان از برنامه ها و هدف اين شهرك براي راه اندازي سومين پارك علم و فناوري خود به نام ' رازي ' خبر داد.

به گزارش ايرنا، مهدي كشميري روز پنجشنبه در ديدار وزير علوم، تحقيقات و فناوري با مسئولان شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان افزود:هم اكنون پارك علم و فناوري شيخ بهايي در اين شهرك در حال فعاليت است و پارك فناوري ابوريحان نيز تا 2 ماه آينده راه اندازي مي شود.
وي ادامه داد: پس از راه اندازي پارك علم و فناوري ابوريحان، اقدام هاي اجرايي براي ايجاد و راه اندازي پارك سوم به مساحت 80 هكتار و به نام ' رازي ' در دستور كار قرار مي گيرد.
وي همچنين با اشاره به جايگاه شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان به عنوان تنها شهرك علمي و تحقيقاتي كشور، گفت: نزديك به 500 شركت دانش بنيان در اين مجموعه مستقر است كه شامل 200 شركت در پارك فناوري شيخ بهايي، 185 شركت در مراكز رشد و 112 شركت در مركز رشد مقدماتي است.
كشميري، بيشترين زمينه فعاليت اين شركت ها را در فناوري اطلاعات و ارتباطات، الكترونيك، مهندسي شيمي و مكانيك عنوان كرد.
وي با اشاره به اشتغال حدود 6 هزار و 600 نيرو در اين شركت ها، افزود: دو سوم آنها بصورت تمام وقت كار مي كنند و حدود 450 تن از آنها داراي مدرك تحصيلي دكترا و حدود 2 هزار تن كارشناسي ارشد هستند.
وي هزينه ايجاد اشتغال در شركت هاي دانش بنيان را يك سوم صنعت خواند و گفت: هزينه ايجاد اشتغال در بخش صنعت، دست كم حدود 2 ميليارد ريال است اما اين هزينه در شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان 630 ميليون ريال بوده است.
وي گردش مالي سال گذشته در شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان را 13 هزار ميليارد ريال معادل 350 ميليون دلار اعلام و اظهار كرد: تا كنون 900 فناوري در اين شهرك، تجاري سازي شده است.
وي همچنين گفت: مجموعه صادرات شركت هاي دانش بنيان مستقر در اين شهرك در سال گذشته 10 ميليون دلار بود كه نسبت به سال 94 رشد 168 درصدي داشت.
كشميري با بيان اينكه سه هزار و 500 ميليارد ريال از سوي بخش خصوصي در شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان سرمايه گذاري شده است، افزود: اين حالي است كه تاكنون دولت كمتر از يك هزار ميليارد ريال براي ساخت و ساز در اين شهرك بودجه اختصاص داده است.
رييس شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان با اشاره به ميزباني اين شهرك براي سي و پنجمين كنفرانس جهاني پارك هاي علم و فناوري و مناطق نوآوري 2018 گفت: اين كنفرانس شهريور سال آينده در اصفهان برگزار مي شود.
كشميري از وزير علوم خواست تا حمايت هاي مالي و معنوي لازم براي برگزاري اين كنفرانس جهاني صورت گيرد.
بيش از دو هزار و 500 شركت دانش بنيان در كشور فعال است كه حدود 500 شركت از آنها در شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان مستقر است.
شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان با ايجاد و بهره‌برداري از مراكز رشد و پارك‌‌هاي علم و فناوري وابسته به خود توانسته است با نقش‌آفريني در اكوسيستم نوآوري و كارآفريني و ايجاد زيرساخت‌هاي لازم براي رشد و توسعه 500 شركت‌دانش‌بنيان، قدم‌هاي موثري را در راه توسعه اقتصادي كشور بردارد.
وزير علوم روز پنجشنبه در بازديد از شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان و شركت هاي دانش بنيان مستقر در آن از سه محصول فناورانه اين شركت ها، رونمايي كرد.
ت/3011 خبرنگار: آسيه معيني** انتشار: محمد سلطانمرادي

سرخط اخبار استان‌ها