۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۵۳
کد خبر: 83290370
T T
۰ نفر

نماينده مجلس: كالاهاي اساسي با ارز نيمايي وارد مي شود

۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۵۳
کد خبر: 83290370
نماينده مجلس: كالاهاي اساسي با ارز نيمايي وارد مي شود

تبريز - ايرنا - عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: تا يك ماه آينده ارز مورد نياز واردات كالاهاي اساسي از سامانه نيما تامين خواهد شد، اظهار داشت: اين امر موجب مي شود تا از قاچاق كالاهاي اساسي به خارج كشور جلوگيري شود.

به گزارش ايرنا، معصومه آقاپور روز چهارشنبه در ششمين دوره معرفي برترين شركت هاي منطقه غرب و شمالغرب كشور در تبريز با اشاره به اينكه در بودجه 98 حدود 14 ميليارد دلار براي تامين ارزاق عمومي در نظر گرفته شده است، افزود: ساز و كاري براي دولت طرح شده تا يارانه هاي نقدي و غيرنقدي خانوار افزايش يابد و اين كار با ارايه سبدهاي غذايي شروع شد.
وي با بيان اينكه
نماينده مردم شبستر در خانه ملت با اشاره به اينكه ماهانه 35 هزار ميليارد ريال در قالب يارانه نقدي در كشور پول پاشي مي شود، گفت: مجلس شوراي اسلامي به دولت 3 ماه براي هماهنگي حذف يارانه هاي نقدي براي دسته بندي خانوار فرصت داده است.
آقاپور با تاكيد بر هدفمندي توزيع يارانه ها، ادامه داد: پرداخت ماهانه اين مبلغ به معناي اين است كه زخمي كه باز شده ترميم مي شود و سر ماه روي آن فلفل و نمك مي پاشيم.
وي اظهار داشت: ما از طريق سيستم بانكي به صورت خوشبينانه و با اعمال سياست هاي تشويقي در نهايت مي توانيم 11 هزار ميليارد ريال حجم نقدينگي را كم كنيم ولي آخر ماه دوباره 35 هزار ميليارد ريال به جامعه تزريق مي شود كه اين امر تاثير سياست هاي تشويقي در كاهش حجم نقدينگي را از بين مي برد.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه دشمن جنگ را سر سفره و معيشت خانوار ايراني و خاكريزهاي مبارزه را داخل واحدهاي توليدي آورده است، افزود: با سياست هاي شتاب زده در كشور، خاكريزها را دو دستي تقديم دشمن مي كنيم.
وي يادآوري كرد: دشمن با اعمال اهداف سياسي عليه جمهوري اسلامي خواه ناخواه هيزمي به آتش بحران اقتصادي كشور ما مي ريزد و آن را شعله ورتر مي كند.
نماينده مردم شبستر در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: دشمن در اين زمينه كار خود را به خوبي انجام مي دهد و از راه هاي مختلف مانند جنگ رسانه اي، تبليغاتي و اقتصادي استفاده مي كند.
آقاپور با اشاره به اينكه آفت هاي اقتصادي كشور يا منشاء سياسي، پست هاي مديريتي يا عدم ثبات دارد، ادامه داد: اين دوران كوتاه مدت بوده و اگر اين فشارها برداشته شود، اقتصاد ايران مثل فواره رشد خواهد كرد.
وي گفت: در پازل اقتصادي خاورميانه كشورها به نوبت رشد اقتصادي خواهند داشت و اين پازل بايد يك سطح بالا بيايد ولي نوبت ها متفاوت است.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه فرصت ايران در اين پازل كوتاه خواهد بود، اظهار داشت: ايران منابع، نيروي جوان، زمينه و زيرساخت توليد تكنولوژي را دارد و بجاي 10 سال در مدت 3 سال مي تواند رشد اقتصادي 7 درصد را تجربه كند.
آقاپور افزود: اين فشار عليه جمهوري اسلامي ايران براي گرفتن فرصت ها و دادن آن به ساير كشورهاي همسايه است.
وي با بيان اينكه ما در 50 سال گذشته اقتصاد سياسي داشتيم، يادآوري كرد: در سال 98 اين تحريم ها و بحران ها موجب مي شود تا ما به سمت سياست اقتصادي سوق يابيم و اين سياست سرلوحه پيشرفت توسعه اقتصادي است.
نماينده مردم شبستر در مجلس شوراي اسلامي گفت: در اين راستا در سال 98 مجلس شوراي اسلامي اقدام به نيمايي كردن قيمت حامل هاي انرژي شركت هاي پتروشيمي كرد تا 500 هزار ميليارد ريال يارانه آن ها حداقل به نصف كاهش يابد.
آقاپور با اشاره به اينكه 500 شركت در كشور براي اداره اقتصاد خود داراي اتاق تاريك هستند، افزود: در اين اتاق ها هيچ قانوني رعايت نمي شود و بايد آن ها را با بازار ايران آشتي داد.
وي با تاكيد بر اينكه بايد مواظب ورشكستگي هاي لحظه اي بوده و تعهدات بلند مدت نداشته باشيم، گفت: در سال 96 و 97 با همين شرايط اقتصادي 50 درصد بنگاه هاي بدون بهره وري از بازار خارج شدند.
آقاپور از شركت كنندگان در اين همايش و مديران واحدها و شركت هاي توليدي خواست از انجام كارهاي پوپوليستي اقتصادي دوري كرده و از مشاوران قوي براي بازارسنجي و نيازسنجي كشورهاي همسايه استفاده كنند.
معاون امور اقتصادي استاندار آذربايجان شرقي نيز در اين همايش با اشاره به شعار « رونق توليد» براي امسال، گفت: توليد هميشه مهم بوده ولي كارآفرينان و توليد كنندگان مهم تر از توليد هستند زيراكه سرمايه خود را براي كار توليدي هزينه مي كنند.
علي جهانگيري، افزود: در استان آذربايجان شرقي بيش از آن كه به دنبال سرمايه گذاري و كارآفريني جديد باشيم به دنبال حفظ كارآفرينان و اشتغال موجود هستيم و اولويت ما حمايت و توسعه كار آنان است.
وي با تاكيد بر دانش بنيان كردن شركت ها براي حضور در بازارهاي جهاني، اظهار داشت: براي حضور پر قدرت در بازار صادرات بايد علاوه بر كيفيت محصول، مقياس و تناژ آن افزايش يابد و در اين راستا شركت ها بايد بزرگ تر و برندها برندتر شود.
جهانگيري با اشاره به فضاي كسب و كار در استان، ادامه داد: آذربايجان شرقي در سال 97 بين 30 استان كشور فضاي كسب و كار بهتري داشت و رتبه آن از يك تا 14 در نوسان بود.
رئيس هيات مديره سازمان مديريت صنعتي آذربايجان شرقي نيز در اين همايش گفت: توليد، كليد حل همه مشكلات كشور از جمله بيكاري و تورم است و بايد قدر توليد كنندگان را در زمان حياتشان بدانيم.
محمدحسن خيرآور، افزود: شركت هاي فعال ايران تك 400 هزار ميليارد تومان فروش داشته و 127 هزار نفر شاغل ليست بيمه اي دارند.
وي اظهار داشت: حجم اقتصادي و ميزان اشتغال اين شركت ها توجه جدي به آن ها را بيشتر مي طلبد و بايد براي رفع موانع و بهبود فضاي كسب و كار استان گام هاي اساسي برداشته شود.
در اين مراسم از 25 شركت برتر ششمين دوره ايران تك با اهداي لوح و تنديس تجليل شد.
8023/3071

سرخط اخبار استان‌ها