۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۳۷
کد خبر: 83212783
T T
۰ نفر
قیام 29بهمن تبریز؛ تیر خلاص به رژیم پهلوی- پیمان پاكزاد**

تبریز- ایرنا- مردم تبریز همواره در طول تاریخ پیشقراول و طلیعه دار حركت های سیاسی و انقلابی بوده و برای عزت و اقتدار ایران از جان خود هم دریغ نكردند و در پیروزی انقلاب اسلامی نیز تیر خلاص به رژیم پهلوی با قیام خونین 29 بهمن مردم این شهر زده شد. قیام 29بهمن تبریز؛ تیر خلاص به رژیم پهلوی- پیمان پاكزاد**

برخی حركت ها و فعالیت های تاریخی در تبریز، آغازگر یا پیروزی بخش انقلاب های بزرگی مثل انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی ایران بوده و تاریخ گواهی این واقعیت است.
قیام خونین مردم تبریز در 29 بهمن سال 1356 شمسی از مهمترین افتخارات معاصر این خطه از ایران زمین است كه تاریخ ساز شد، طومار رژیم طاغوت را در هم پیچید و پیروزی انقلاب اسلامی را در بهمن ماه 1357شمسی شتاب بخشید.
مردم تبریز علاوه بر اینكه در روند پیروزی انقلاب اسلامی همراه حركت های انقلابی در جای جای كشور بودند، این بار نیز در برگزاری مراسم ضد حكومتی چله شهدای 19 دی قم در 29 بهمن 1356 حماسه آفریدند.
بر اساس شواهد تاریخی و گواهی شاهدان عینی، مردم تبریز با دعوت آیت الله قاضی طباطبایی (ره) و 10 تن دیگر از علمای بزرگ آذربایجان شرقی ساعت 10 صبح 29 بهمن آنسال مقابل مسجد «قزللی» (میرزا آقا یوسف مجتهد) تجمع كردند.
خبر تجمع به گوش نیروهای امنیتی رژیم رسید و ماموران كلانتری شعبه بازار خود را به محل رسانده و اقدام به متفرق كردن معترضان كردند، اما مردم عزمشان را جزم كردند و به اخطارهای ماموران امنیتی اعتنایی نداشتند.
مردم اعلامیه های حضرت امام را می خواندند؛ از طرف دیگر خادم مسجد «قزللی» هم كه قصد باز كردن در مسجد را بنا به دستور آیت الله قاضی طباطبایی داشت با ممانعت مأموران كلانتری روبرو شد.
بر اساس اسناد موجود، ماموران طاغوت اعلامیه های امام راحل را پاره و به مردم توهین كردند؛ در مقابل مردم از ماموران می خواستند تا درب مسجد را برای برگزاری مراسم باز كنند، ولی سرگرد مقصود حق شناس، فرمانده كلانتری بازار، با لحن تند و زشت خطاب به تجمع كنندگان گفت: «نمی شود، در این طویله باید بسته بماند!»
'محمد تجلاّ' یكی از جوانان غیرتمند تبریز و اولین شهید نهضت 29 بهمن تبریز كه از توهین سرگرد به مسجد و پاره كردن اعلامیه خونش به جوش آمده بود، با حق شناس گلاویز شد.
سرگرد حق شناس وقتی این اقدام شجاعانه را دید با اسلحه كمری به شهید تجلا شلیك كرد و سینه این جوان 2 ساله را هدف گلوله قرار داد و به شهادت رساند؛ در این زمان مردم با دیدن شهادت جوان شجاع وی را بر روی دست گرفته و در خیابان های شهر به راه افتادند، مردم رفته رفته به صف راهپیمایی كنندگان پیوستند و قیام 29 بهمن مردم غیور تبریز آغاز شد.
بر اساس اسناد تاریخی در این راهپیمایی 581 نفر دستگیر، 9 نفر شهید، 118 نفر زخمی، 3 دستگاه تانك، 2 سینما، یك هتل، كاخ جوانان، حزب رستاخیز و تعدادی اتومبیل شخصی و دولتی به آتش كشیده شدند.
چند روز بعد تعداد شهدای تبریز به 13 نفر رسید و كنسول آمریكا در تبریز در واپسین ساعت های روز، این یادداشت را به سفارت امریكا در تهران مخابره كرد: «بیشتر تظاهر كنندگان را مردان جوان تشكیل می دهند و اهداف شان مظاهر جامعه غیر مذهبی از قبیل سینماها و كلوپ ها است، نیروهای اجتماعی و مذهبی به حالتی در آمده اند كه كنترلشان آسان نیست. شاه (شاید) با تعویض استاندار آذربایجان و تحت انضباط در آوردن ساواك و مقامات پلیس این استان به شورش های تبریز واكنش نشان دهد. با این حال چهل روز بعد، باز هم در شهرهای مختلف ایران تظاهرات و خشونت هایی به وقوع خواهد پیوست.»
امام خمینی(ره) نیز در پیامی به مردم آذربایجان فرمودند: سلام بر اهالی شجاع و متدین آذربایجان عزیز. درود بر مردان برومند و جوانان غیرتمند تبریز، درود بر مردانی كه در مقابل دودمان بسیار خطرناك پهلوی قیام كردند و با فریاد «مرگ بر شاه» خط بطلان بر گزافه گویی های او كشیدند'.
همان طور كه امام راحل وعده پیروزی داده بودند، قیام خونین 29 بهمن 1356 مردم تبریز طومار طاغوت را در هم پیچید و تیر خلاصی برای سقوط خاندان پهلوی در بهمن 57 شد.
به این مناسبت چندین سال است كه مردم انقلابی و غیور آذربایجان شرقی برای تجدید میثاق با آرمان های نظام و رهبر كبیر انقلاب و مقام معظم رهبری، روز 28 بهمن ماه با رهبری دیدار می كنند و وفاداری و ولایت مداری خود را به ولی فقیه اعلام می كنند.
رهبر فرزانه انقلاب نیز در فرمایشات خودشان قیام 29 بهمن مردم تبریز را تسریع كننده و تعیین كننده در پیروزی انقلاب اسلامی ایران دانستند؛ ایشان پارسال در دیدار با مردم تبریز فرمودند: 'ه عظمت روز بیست‌ و ‌نهم بهمن حقیقتاً با این تعبیرات كوتاهی كه ما می كنیم، رسانده نمی شود؛ اگر حادثه 29 بهمن تبریز در سال 56 نمی بود، به احتمال زیاد حادثه‌ نوزدهم دی قم فراموش می شد و بعد هم آن حوادث دیگرِ سلسله‌وار به وجود نمی‌آمد؛ یعنی مسیر تاریخ كشور عوض می شد، تبریزی‌ها با قضایای 29 بهمن، با قیام خود، با فهم درست خود، با اقدام به‌جا و به‌موقع خود، توانستند این حركت عظیمی را كه به 22 بهمن 57 منتهی شد به وجود بیاورند؛ عظمت این داستان این‌چنین است'.
انقلاب ایران دستاورد خون هزاران جوانی است كه بی ریا و نشات گرفته از ایمان و تقوی الهی و برای اطاعت از ولایت فقیه به دست آمده و امنیت كشور مدیون این خون های پاك است كه باید پاس داشته شود.
واقعیت این است كه پس از گذشت 41 سال از قیام خونین 29 بهمن مردم تبریز و به رغم فشارهای ظالمانه اقتصادی غرب هنوز هم ملت ایران پای عهد و پیمان خود با انقلاب هستند و امسال نیز راهپیمایی شكوهمند 22بهمن كه خشم استكبار و بهت جهانی را به دنبال داشت، نمایش و سند وفاداری مردم به انقلاب اسلامی بود.
3093/518
**خبرنگار ایرنا

سرخط اخبار استان‌ها