۱۷ دی ۱۳۹۷، ۹:۵۹
کد خبر: 83161438
T T
۰ نفر
هفته نامه سلام تبريز/ رويداد تبريز 2018 آغاز راه بود

تبريز - ايرنا - هفته نامه سلام تبريز در شماره جديد خود در گزارشي با عنوان « رويداد تبريز 2018 آغاز راه بود» پاي صحبت مسئول دفتر نمايندگي وزارت خارجه در آذربايجان شرقي نشسته و به بررسي رويداد تبريز 2018 و نقش اين نمايندگي در اين رويداد پرداخته است.

به گزارش اين هفته نامه، آذربايجان شرقي به واسطه موقعيت جغرافيايي و پيشينه فعاليت هاي تجاري از كانون هاي توسعه روابط كشورمان به خصوص با كشورهايي همچون تركيه، ارمنستان و جمهوري آذربايجان به شمار مي رود و در اين بين نمايندگي وزرات امور خارجه در استان نقش مهمي در برقراري روابط و تعميق همكاري هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي دولت و بخش خصوصي با ساير كشورها به ويژه كشورهاي ياد شده ايفا مي كند.
از همين رو در گفت و گويي با مسئول دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه در استان سعي كرديم بيشتر با وظايف اين نمايندگي آشنا شده و نقشي را كه اين دفتر در برگزاري رويداد تبريز 2018 ايفا كرد را جويا شويم.
اسماعيل بابايي راغب اظهارداشت: تمامي وظايف و مسئوليت هايي كه در تهران به عهده وزارت امور خارجه است در استان ها به عهده اين نمايندگي بوده و چنانچه يك تبعه خارجي يا يك نهاد مسئول استاني در ارتباط با وزارت خارجه درخواستي داشته باشد از طريق اين دفتر با ادارات و معاونت ها و بخش هاي مختلف وزارت خارجه در تهران هماهنگي مي شود.
وي ادامه داد: هر آنچه كه مربوط به ارتباطات خارجي استان تلقي مي شود، اعم از ارتباط يك تبعه خارجي، هماهنگي هيات هايي كه از استان به خارج كشور اعزام مي شوند يا هيات هايي كه در بخش هاي مختلف سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي قرار است وارد استان شوند از طريق اين دفتر هماهنگ مي شود.
وي خاطرنشان كرد: انجام امور افرادي كه به هر طريقي در خارج از كشور با مشكلاتي مواجه شوند تحت عنوان برنامه ها و حمايت هاي كنسولي از طريق اين دفتر انجام مي شود.
وي همچنين گفت: افرادي كه مبادرت به ازدواج مي كنند حتي صدور حكم ازدواج آنها به لحاظ شرعي و قانوني از طريق اين دفاتر به سفارتخانه ها در خارج از كشور منعكس مي شود.
بابايي راغب در مورد ويزاي الكترونيكي كه در فرودگاه بين المللي شهيد مدني تبريز صادر مي شود توضيح داد: به جز 10 كشور كه در واقع قابليت صدور ويزا برايشان در فرودگاه مانيست، تمام كشورهاي دنيا اتباعشان با مراجعه به دفاتر ما در فرودگاه هاي كشور از جمله فرودگاه بين المللي تبريز مي توانند درخواست ويزا كنند.
وي گفت: اگر درخواست كننده ها مشكلي به لحاظ امنيتي و مشكلي به لحاظ مراجع ذيربط داخلي نداشته باشند ويزاي آنها در فرودگاه صادر مي شود.
بابايي با اشاره به اينكه در زمان حاضر از طريق مراجعه به سايت www.e_visa.mfa.ir اين درخواست ها استعلام مي شود، گفت: در مدت 3 تا 5 روز كاري براي پاسخ به اين درخواست ها از طريق اين سيستم الكترونيكي زمان نياز است تا پاسخ دريافت شود.
وي اضافه كرد: با مجوزي كه به متقاضيان ويزا ارائه ميشود از طريق همان سايت و به ايميلي كه در سايت اعلام كردند پاسخ استعلام ارسال شده و به محض ورود به فرودگاه بين المللي تبريز يا ديگر فرودگاه هاي بين المللي در كشورمان ويزايشان بدون معطلي صادر مي شود.

* از چه زماني در تبريز ويزاي الكترونيكي صادر مي شود؟
مسئول دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه در استان آذربايجان شرقي گفت: اين سيستم كه معروف به سيستم آسان ويزا مي باشد، قبل از شروع سال 2018 افتتاح شده و 5 ماه قبل هم سيستم جديدي روي اين سيستم نصب شده به اين صورت كه ما براي اتباع خارجي يك برچسب ويزا را هم حذف كرديم يعني مجوزي كه در فرودگاه تبريز تاييد شده است بدون اينكه برچسب ويزا به پاسپورت مسافران ورودي الصاق شود از گيت رد مي شوند و از طرف نيروي انتظامي هم با استناد به تاييديه سيستم اجازه ورود به آن تبعه خارجي داده مي شود و اين خيلي كار را روانتر، آسانتر و سريعتر مي كند.

* در مورد رويداد تبريز 2018 وزارت امور خارجه چه نقشي داشت؟
بابايي راغب در مورد نقش وزارت امور خارجه كشورمان در زمينه رويداد تبريز 2018 گفت: با هماهنگي وزارت امور خارجه و با مشاركت سازمان كنفرانس اسلامي، تبريز به عنوان پايتخت گردشگري كشورهاي اسلامي انتخاب شد.
وي خاطرنشان كرد: در سال هاي 2016 و2017 جلسات مختلفي در سطح استان و در سطح ملي با مراجع مختلف در رياست جمهوري و وزارتخانه هاي مرتبط در تهران براي اين رويداد بين المللي برگزار شد و با مصوبات ملي چند رويداد بين المللي در حوزه هاي مختلف شهري، اقتصادي، قضايي و بويژه ورزشي در سطح استان برگزار شد.
وي با بيان اينكه در حوزه گردشگري شاهد تحولات خوبي در سال 2018 در تبريز بوديم، اظهاركرد:
2018 بهانه اي بود كه بتوانيم تبريز را در معرض نگاه كشورهاي خارجي قرار بدهيم .
وي گفت: حضور سفراي خارجي مختلف در تبريز و ديدار با مقامات استاني و حضور در برنامه هاي مختلف در حوزه اقتصادي، تجاري و شهري موجب آشنايي آنان با ظرفيت هاي استان شد و به يقين در جذب سرمايه گذار و گردشگر خارجي بي تاثير نخواهد بود.
بابايي با اشاره به آثار و تبعات دراز مدت رويداد تبريز 2018 اظهارداشت: تبريز 2018 فقط در سال 2018 خلاصه نخواهد شد يعني ما در برهه هاي زماني كوتاه مدت، ميان مدت و دراز مدت نتايج اين رويداد را خواهيم ديد.
وي با بيان اينكه در مراسم افتتاحيه و پيش رويداد تبريز 2018 در دي ماه سال گذشته، از وزارت امور خارجه، معاونت ديپلماسي و رئيس مركز ديپلماسي و سخنگوي وزارت امور خارجه شركت كردند و همچنين سفارتخانه هاي مختلفي از جمله كشورهاي اندونزي، تاجيكستان و عراق سفراي خودشان را به اين برنامه فرهنگي اعزام كردند و در رويداد افتتاحيه هم كه در ارديبهشت ماه سال جاري با حضور رئيس جمهور و چند تن از وزراي دولت در تبريز برگزار شد و 70 تا 80 نفر مهمان خارجي در سطح سفرا، وزرا، معاونين وزرا و روساي سازمان هاي گردشگري كشورهاي اسلامي حضر داشتند، عنوان كرد: وقتي يك سفير يا يك نماينده يا ديپلمات خارجي به تبريز سفر كرده و يك گزارشي از تبريز براي كشور خودش در حوزه اقتصادي تهيه مي كند اين ممكن است سال هاي آينده در جذب سرمايه گذار در حوزه هايي كه ما به آنها معرفي كرديم موثر واقع شود و آنها را جذب كند.
وي خلاصه كردن رويداد تبريز 2018 به چند برنامه نمادين را جفا در حق اين رويداد دانست و گفت: حركت هاي انجام شده بايستي در سال هاي آينده پيگيري شده و مراجع مختلف پيشنهادهاي خودشان را ارائه كنند تا ما آنها را به نتيجه برسانيم.

*نقش نمايندگي وزارت امور خارجه در اين مبادلات چقدر است؟
بابايي اظهارداشت: نقش وزارت خارجه به عنوان تسهيل كننده كليه روابط خارجي بسيار مهم است و اگر اين نمايندگي وظايف خودش را در زمينه هاي مختلف همچون توسعه مراودات هيات هاي خارجي و تبادل هيات هاي خارجي و ورود اتباع خارجي به خوبي ايفا كند نقش مهمي را در افزايش و تعميق روابط ايفا كرده است.
وي خاطرنشان كرد: وزارت امور خارجه به سهم خودش با ايجاد سيستم الكترونيكي صدور ويزا و تسهيلاتي كه در فرودگاه تبريز آماده كرده و در كمترين زمان يك تبعه خارجي مي تواند وارد كشورمان شود در واقع نقش خودش را به خوبي توانسته ايفا كند و گام هاي بسياربزرگي را در اين زمينه در استان برداشته و درخواست هايي كه ما از مراجع مختلف در استان مي گيريم در كمترين زمان پاسخگو هستيم.

*چه تعداد رواديد صادر شده است؟
مسئول دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه در استان آذربايجان شرقي در مورد تعداد رواديد صادر شده در استان گفت: رواديدي كه در سال 96 و97 صادر كرديم بيش از 3 هزار فقره بوده ولي اينها تمام توريست هايي كه وارد استان ما شده اند نيست چون يكسري از افراد ويزاهايشان را از طريق سفارتخانه هاي ما در خارج كشور و كشور مبدا مي گيرند .

* تعامل شما با كنسولگري هاي مستقر در تبريز چگونه است؟
بابايي گفت: وزارت خارجه در كنار همه وظايف، ارتباط با نمايندگي هاي خارجي در ايران را هم جزو وظايفش مي داند و در استان ما كنسولگري جمهوري آذربايجان و كنسولگري تركيه تعاملات بسيار نزديكي با ما دارند.
وي افزود: كنسولگري ها درخواست هايي براي امور اداري و مستخدمين خودشان و در واقع تسهيل رفت و آمدشان، مسائل گمركي و صدور ويزا دارند كه همه از طريق دفتر نمايندگي وزارت خارجه در تبريز انجام مي شود.

* در ارتباط با صدور رواديد تبريز چندمين فرودگاه براي صدور ويزا مي باشد؟
بابايي در مورد جايگاه تبريز در صدور ويزا گفت: در داخل كشور فرودگاه هايي كه مهم و بين المللي هستند اين كار را انجام مي دهند و فرودگاه بين المللي امام خميني تهران، تبريز، شيراز، اصفهان، مشهد و اهواز بيشترين ويزا را صادر مي كنند.
وي با اشاره به اينكه تبريز پس از فرودگاه بين المللي تهران دومين فرودگاه كشور مي باشد كه به سيستم صدور رواديد الكترونيكي مجهز شده اس، اعلام كرد: در بخش مربوط به حذف برچسب رواديد از پاسپورت هاي خارجي فرودگاه سوم كشور هستيم كه اين سيستم را نصب كرديم و خدمات ارائه مي دهيم.
وي با اشاره به اينكه در زمينه جذب گردشگر خارجي پس از اصفهان، شيراز و تهران قرار داريم، گفت: بايد تلاش كنيم با تبليغات و برنامه هاي فرهنگي از طريق سازمان ميراث فرهنگي و نهادهاي ديگر سهم خود را افزايش دهيم.

سخن آخر؟
بابايي در پايان حمايت هاي مادي و معنوي كه مسوولان استان به خصوص امام جمعه و استاندار تبريز از وزارت خارجه بويژه در دوره اخير داشتند را شايان توجه و قابل تقدير دانست.
وي اظهارداشت: در سال هاي گذشته تعاملات خيلي خوبي با مقام ها داشتيم و حمايت هاي خوبي را از طرف آنها شاهد بوديم.
بابايي نگاه تخصصي حجت الاسلام آل هاشم نماينده ولي فقيه در استان آذربايجان شرقي به دفتر وزارت خارجه در استان و حمايت هاي ايشان را ارزشمند شمرد و اظهار اميدواري كرد: در آينده هم حمايت هاي خودشان را داشته باشند تا اين دفتر بتواند به عنوان متولي سياست خارجي استان وظايفش را بهتر از گذشته انجام دهد.
8023/3071

سرخط اخبار استان‌ها