۱۵ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۲۲
کد خبر: 83159173
T T
۰ نفر

آفت بي برنامگي بر تن باغات گردوي مراغه

۱۵ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۲۲
کد خبر: 83159173
آفت بي برنامگي بر تن باغات گردوي مراغه

مراغه - ايرنا - در سال هاي اخير «آفت كرم خراط» درختان گردو در مراغه را نشانه رفته و در اين ميان بي برنامگي متوليان امر در مقابله با اين آفت، بيش از همه باغداران اين شهرستان را رنج مي دهد.

به گزارش ايرنا، محصول گردو از مهم ترين اقلام صادراتي بخش كشاورزي با ارز آوري بالاست، ليكن در سال هاي اخير با مشكلات گوناگوني در زمينه كاشت، داشت و حتي فروش روبرو بوده است.
منطقه جنوب آذربايجان شرقي مستعدترين مكان در شمالغرب كشور براي توليد گردو است و توليد هزاران تن گردو، زمينه ساز اشتغال و رونق اقتصادي در بخش كشاورزي و صنعت خشكبار در منطقه است.
در چندسال اخير با توجه به قيمت مناسب گردوي توليدي در منطقه و قابليت صادرات و چند وجهي بودن اين محصول و استفاده آن در صنايع غذائي، گردو به كالاي ارزشمند كشاورزي تبديل شده است.
در مراغه به عنوان يكي از قطب هاي توليد گردو، افراد بسياري در توليد اين محصول با ارزش و اقتصادي فعاليت مي كنند و عدم برنامه ريزي براي مقابله با مشكلات توليد اين محصول به معني بيكار شدن خيل عظيم فعالان اين عرصه خواهد بود.
مناطق شمالي، جنوبي و غربي مراغه به عنوان بزرگترين قطب باغداري و كشاورزي شمالغرب كشور از مناطقي است كه به صورت سنتي و در سال هاي اخير به صورت نيمه مدرن به كشت گردو اختصاص يافته است.
در اين ميان ورود آفت هاي جديد به دليل برهم خوردن اكوسيستم منطقه و كاهش جمعيت برخي حيوانات مفيد كه نقش مهمي در كنترل و كاهش آفات و امراض كشاورزي داشته اند، زمينه ساز آسيب رسيدن به توليد محصولات باغي به ويژه گردو در اين شهرستان و منطقه شده است.
آفت «كرم خراط» كه از 2 سال پيش تاكنون شيوعي ويروس گونه را در منطقه جنوب آذربايجان شرقي و مناطق جنوبي و غربي مراغه يافته، در سال زراعي گذشته آثار مخرب خود را بيشتر و بيشتر نشان داد و 150هكتار از 700 هكتار باغات گردي شهرستان را آفت زده كرد.
آسيب هايي كه اين آفت بر موجوديت درختان گردو و محصول توليدي آن وارد كرده علاوه بر كاهش كيفيت ظاهري و ميزان توليد اين محصول، زمينه ساز خشكيدن درختاني شده كه براي بارور ساختن آن بيش از يك دهه زحمت و تلاش شده بود.
خسارات وارد آمده در برخي باغات منطقه مويد اين نكته است جايگزيني براي درختان آسيب ديده از اين آفت نيازمند برنامه ريزي و هزينه هاي سنگين چند ساله با چشم اندازي مناسب است.
باوجود شيوع آفت كرم خراط در منطقه مراغه، آنچه بيش از هرچيزي به چشم مي خورد بي برنامگي و عدم وجود عزمي راسخ براي برون رفت از اين مشكل است؛ مشكلي كه مي تواند در صورت كم توجهي ها به جان ساير درختان پرمحصولي چون سيب بيافت.

** آموزش كشاورزان، راهكار اصلي مقابله با آفت كرم خراط
مدير باغباني جهاد كشاورزي مراغه در اين باره گفت: تاكنون چندين دوره آموزشي مقابله با آفت «كرم خراط» در بيش از 10 روستاي اين شهرستان براي باغداران و كشاورزان برگزار شده است.
علي زارعي افزود: روش مناسب تغذيه درختان گردو، بهره گيري از زمان هاي آبياري، هرس درختان و روش هاي مبارزه بيولوژيك و شيميايي با كرم خراط از جمله مباحث آموزشي اين كارگاه هاست.
وي اضافه كرد: رعايت اصول باغداري مانند هرس و سوزاندن شاخه هاي خشك و آلوده، نصب تله هاي فرموني و تله هاي نوري در باغ، استفاده از خمير سمي يا مفتول سيمي و سمپاشي از راه هاي كاهش جمعيت اين آفت است.
وي ادامه داد: اعتباري مستقيم براي ارائه تسهيلات لازم براي استفاده باغداران از تجهيزات كاهنده جمعيت آفت «كرم خراط» تخصيص نيافته است.
يكي از باغداران مراغه اي نيز كه در زمينه توليد گردو فعاليت دارد، در اين باره به ايرنا گفت: با وجود برگزاري كلاس هاي آموزشي، تسهيلاتي از سوي جهاد كشاورزي براي استفاده از راهكارهاي عملي براي مقابله با اين افت ارائه نشده است.
حسين پرتوي افزود: استفاده از تله هاي فرموني و نوري براي مقابله با اين آفت راهكاري موقت است و هزينه سنگيني براي باغداران دارد.
يكي ديگر از باغداراني كه كرم خراط به جان درختان گردوي باغش افتاده است، اظهار كرد: هزينه سنگين استفاده از تله ها در مقايسه با ميزان توليد بالا بوده و برخي باغداران قادر به تامين آن نيستند.
عليرضا محمدي افزود: سمپاشي درختان گردو نيز تاكنون نتوانسته تاثير چنداني بركاهش جمعيت اين آفت داشته باشد و استفاده از سيم و خمير سمي براي ده ها و صدها درخت در هر باغ راهكاري دور از ذهن و غيرعملي است.
به گزارش ايرنا، برنامه ريزي مناسب در برخورد با موج آفت و امراض كشاورزي را مي توان در استفاده از خود اكوسيستم طبيعي از جمله تكثير داركوب به عنوان دشمن طبيعي كرم خراط، به عنوان راهكاري كم هزينه تر به كار گرفت.
با توجه به وجود مشكلات اقتصادي به ويژه در بخش كشاورزي و كاهش ميزان صادرات، حمايت هاي دولتي در كنار برنامه ريزي هاي شهرستاني و منطقه براي رفع مشكلاتي چون شيوع آفت «كرم خراط» كه به سرعت در حال پيشروي به سوي ساير مناطق حاصلخيز است، امري حياتي و ضروري است.
عدم تحرك و تدوين چشم اندازهاي علمي و عملي، آفتي است كه بخش كشاورزي منطقه و شهرستان مراغه با ان دست به گريبان شده و اين در حالي است كه در برخي نقاط كشور با بهره گيري از حمايت هاي دولتي، شاهد شكوفايي بخش كشاورزي هستيم.
مراغه قطب توليد محصولات باغي در آذربايجان شرقي بوده و 25 درصد ميوه استان در اين شهرستان توليد مي شود.
هم اكنون حدود 20 هزار هكتار باغ در اين شهرستان وجود دارد كه هر سال حدود 280 هزار تن انواع ميوه از آن ها برداشت مي شود.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعيت در 127 كيلومتري تبريز، مركز آذربايجان شرقي واقع است.
3077/7487/518

سرخط اخبار استان‌ها