مدیر جهاد کشاورزی: جمعیت آفت «کرم خراط» در مراغه به تعادل رسید

مراغه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی مراغه، اتخاذ تصمیم جمعی از طرف باغداران برای مبارزه منطقه‌ای با «کرم خراط» را در سطح شهرستان خواستار شد و گفت: امسال با توجه به مدیریت مناسب باغات، عملیات کنترلی و استقرار دشمنان طبیعی جمعیت آفت به حالت تعادل رسید.

«ناصر خیراندیش» روز چهارشبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: «کرم خراط» در تمام مناطق جهان و ایران انتشار دارد و در مراغه نیز طی سال ۱۳۸۹ اولین نمونه در ردیابی‌های گروه‌های پایش در روستای خانقاه مشاهده شد.

به گفته وی در طی سال‌های بعد از آن نیز این آفت در باغات شهر استقرار یافت و با توجه به نبود دشمنان طبیعی، خشکسالی، مدیریت ضعیف باغات و در نهایت نبود کنترل از سوی باغداران، خسارت زیادی به درختان گردو وارد کرد.

مدیر جهاد کشاورزی مراغه اضافه کرد: عملیات کنترل در شهرستان از سال ۱۳۹۴ به طور جدی و بر اساس هشدارهای مدیریت جهاد کشاورزی و شناخت کافی باغداران آغاز شد.

«خیراندیش» خاطرنشان کرد: آفت «کرم خراط» میزبان‌های زیادی دارد و به تمامی درختان مثمر و غیرمثمر خسارت وارد می‌کند اما ارجحیت تغذیه آن درختان گردو است.

وی ادامه داد: با توجه به وجود ۱۵ هزار هکتار باغ سیب و ۲ هزار هکتار گردو در مراغه، گروه‌های پایش همواره در حال بررسی جمعیت آفات در این مناطق هستند اما عوامل بسیاری در این زمینه دخیل است.

خشکسالی از عوامل افزایش جمعیت آفت کرم خراط است

وی افزود: خشکسالی، افزایش دما، تشعشعات خورشید، PH خاک وآب از عوامل افزایش جمعیت آفت و کاهش مقاومت درختان میزبان به شمار می‌رود و رایج‌ترین روش کنترل این آفت در جهان روش اخلال در جفت‌یابی است.

به گفته وی از دیگر روش‌های کنترل این آفت می‌توان به روش مدیریت تلفیقی آفت (IPM)، کنترل زراعی و بهداشتی، کنترل مکانیکی، کنترل غیرشیمیایی و کنترل شیمیایی اشاره کرد.

مدیر جهاد کشاورزی مراغه به کنترل زراعی و بهداشتی آفت «کرم خراط» اشاره و بیان کرد: آبیاری درست، تغذیه مناسب، کنترل بیماری های درخت، استفاده از ارقام پاکوتاه، جایگزینی و اصلاح باغات از جمله موارد کنترل زراعی و بهداشتی محسوب می‌شود که در شهرستان نیز به خوبی در حال اجراست.

«خیراندیش» اظهار کرد: کنترل مکانیکی هم در یک هزار و ۲۰۰ هکتار از باغات اجرا شده که شامل هرس شاخه‌ها با آلودگی زیاد، نابودی لاروهای داخل چوب و استفاده نکردن از این چوب‌هاست.

وی برخی از موارد کنترل غیرشمیایی از جمله نصب تله‌های شکار انبوه پروانه‌های نر در ۸۵ هکتار از باغات نیز اشاره کرد و گفت: طرح کنترل شیمیایی نیز در ۷۴۸ هکتار از باغات شهرستان اجرا شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مراغه اضافه کرد: در سطح شهرستان با نصب فرمون پیک جمعیت آفت مشخص و زمان مبارزه اعلام می گردد و از روش‌های کم‌هزینه و کاربردی و موثر مبارزه با آفت کرم خراط مسدود کردن مدخل دالان‌های لاروی روی درختان با ترکیب خمیر سمی است.

به گفته «خیراندیش» ترکیب این خمیر شامل سم حشره‌کش دورسبان به میزان ۱۵۰ سی سی، مل نقاشی به میزان یک کیلوگرم، روغن الیف به مقدار ۲۵۰ سی سی و مقداری آب است.

وی این را هم بیان کرد که روغن «الیف» و «مل» نقاشی به طور نامحدود توسط جهاد کشاورزی تهیه و در اختیار عوامل توزیع قرار می‌گیرد و باغداران منطقه می‌توانند با خرید سم لازم با حداقل هزینه، نسبت به تهیه خمیر و استفاده از آن در بازه زمانی مهر و اسفندماه اقدام کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha