۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۸:۲۳
کد خبر: 82573251
T T
۰ نفر
پيش بيني توليد 650 هزار تن گندم در آذربايجان شرقي در سال زراعي

مراغه - ايرنا - رئيس سازمان جها كشاورزي آذربايجان شرقي گفت: پيش بيني مي شود در سالجاري زراعي 650 هزار تن گندم در استان توليد و از اين ميزان 450 هزار تن خريد تضميني مي شود.

به گزارش ايرنا، كريم مهري روز چهارشنبه در جلسه آب، خاك و منابع طبيعي شهرستان هشترود با بيان اينكه امسال به علت تغيير اقليم، سرمازدگي و سيل توليد گندم كاهش خواهد داشت افزود: در سال زراعي گذشته از 842 هزار تن گندم توليدي استان 598 هزار تن خريد تضميني شده بود.
وي از خسارت 35 درصدي به محصولات كشاورزي در سال زراعي امسال خبر داد و گفت: قيمت خريد تضميني گندم امسال 13 هزار ريال تعيين شده است.
مهري توجه جدي به سفره هاي زير زميني را خواستار شد و گفت: اگر وضع به همين صورت پيش رود وضعيت وخيم تر خواهد شد و بحران درياچه و ريز گردهاي نمك جدي است.
وي نجات درياچه اروميه از بحران فعلي و كاهش مشكلات ناشي از آن را نيازمند همت همگاني و عزم ملي دانست.
مهري گفت: كشاورزان بايد ارقام مقاوم و سازگار با منطقه را بكارند كه نمونه آن ارقام، گندم هشترود است كه مقاوم در مقابل اقليم هاي منطقه اي است و بنام خود شهرستان هشترود ثبت شده و در حال ثبت جهاني است.
وي با اعلام اينكه بذر مورد نيازكشاورزان استان براي كاشت پاييزه تامين شده گفت: مشكلي براي كاشت پاييزه نداريم.
وي درادامه خواستار مشاركت مردم در اجراي پاياب سد سهند هشترود شد و گفت: در غير اين صورت با اعتبارات قطره چكاني حتي نوادگان ما شاهد افتتاح پاياب اين سد نخواهند شد.
شهرام نريماني مدير عامل صندوق بيمه محصولات كشاورزي استان نيز در اين جلسه گفت: ارديبهشت امسال در بخش زراعت، دام و باغ بيش از 8 هزار و 500 ميليارد ريال بدهي كشاورزان از بابت بيمه پرداخت شده و اين بيمه هيچ گونه بدهي به كشاورزان ندارد.
وي افزود: در سال زراعي امسال، تگرگ زدگي محصولات كشاورزي نيز مورد حمايت بيمه اين صندوق قرار مي گيرد.
معاون حفاظت و بهره برداري شركت آب منطقه اي آذربايجان شرقي نيز گفت: امسال 230 ميلي ليتر بارندگي در استان ثبت شده كه 100 ميلي ليتر نسبت به سال گذشته كاهش يافته است.
مجتبي جليل زاده گفت: علاوه بر بارندگي هاي كم، عدم مديريت صحيح مصرف نيز باعث كاهش ذخاير آبي شده كه لازم است در اين زمينه در كنار دولت، مردم نيز در مصرف آب مديريت صحيحي داشته باشند تا در آينده با مشكل كم آبي روبرو نشويم.
حسن مستفيد فرماندار هشترود نيز با بيان اينكه بايد فرهنگ بيمه محصولات كشاورزي بين كشاورزان نهادينه شود گفت: حوادث پيش بيني نشده كشاورزان را با مشكلات عديده روبرو كرده از اين رو كشاورزان بايد به توسعه و گسترش بيمه محصولات كشاورزي توجه كنند.
وي تأخير در پرداخت غرامت خسارت، عدم تطابق غرامت پرداختي با خسارت وارد شده به بهره ‌برداران بيمه را از جمله مشكلات كشاورزان در بحث بيمه عنوان كرد.
وي گفت: عدم اعتماد كشاورزان به صندوق بيمه باعث شده كه آنها از بيمه كردن محصولات خود منصرف شوند.
همزمان با هفته جهاد كشاورزي از هشت طرح كشاورزي در هشترود با 20 ميليارد ريال اعتبار بهره برداري شد.
پنج طرح آبياري تحت فشار با 18.85 هكتار با 16 ميليارد و 211 ميليون ريال، كانال آبياري عمومي شريف بلاغي ارخي با يك ميليارد و 325 ميليون ريال و طول 450 متر و احداث جاده بين مزارع در هشترود و دهستان آتش بيگ به طول 48 كيلومتر و 2 ميليارد و 400 ميليون ريال اعتبار طرح هاي بهره برداري شده كشاورزي در هشترود بودند.
در شهرستان هشترود سالانه حدود 230 هزار تن انواع محصولات كشاورزي و باغي توليد مي شود كه عمده محصول توليدي آن گندم است از اين رو اين شهرستان به انبار غله آذربايجان شرقي شهرت يافته است.
شهرستان هشترود با وسعت يك هزار و 990 كيلومتر مربع در 120 كيلومتري تبريز واقع شده و از شمال با بستان آباد، از شرق با ميانه، از غرب با مراغه و از جنوب با چاراويماق همجوار است.
خبرنگار:جليل دين محمدي**انتشاردهنده:عيسي عطاپور**
7486/3077

سرخط اخبار استان‌ها