۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۹:۰۷
کد خبر: 82951661
T T
۰ نفر
خط پايان نسل طلايي دووميداني چهارمحال و بختياري

شهركرد- ايرنا- دووميداني يكي از رشته هاي مهم المپيكي از لحاظ مدال آوري است و اين رشته ورزشي در برخي از كشورها حتي از فوتبال و بيسبال نيز اهميت بيشتري دارد.

در دهه هاي اخير بسياري از كشورهاي دارنده مدال المپيكي براي ارتقا در جدول كسب مدالها بر روي سه رشته قايقراني، دووميداني و ژيمناستيك سرمايه گذاري هاي زيادي كردند كه رشته دووميداني گوي سبقت را از دو رشته ديگر در جهان ربود.
اين سرمايه گذاري جهاني حتي به كشورهاي حوزه هميشه خليج فارس نيز رسيد و تعدادي از كشورهاي عربي اقدام به جذب قهرمانان المپيكي از كشورهاي آفريقايي كردند كه بيشتر اين جذب ها در بخش دوهاي سرعت بود.
در ايران نيز سرمايه گذاري بر روي دووميداني جواب داد و نخستين مدال هاي المپيكي در برخي از ماده كه كسي انتظاري از آن نداشت مانند پرتاب ديسك كسب شد.
اما در بازي هاي المپيك آسيايي يا بازي هاي آسيايي نخستين مدال ايران در رشته پرتاب ديسك از سوي عباس صميمي شلمزاري ورزشكار بلند قامت چهارمحال و بختياري بدست آمد و راه براي كسب مدال در اين رشته براي ايران باز شد.
در رشته هاي سرعتي نيز سجاد مرادي به عنوان سرگروه تيم ملي موفق به كسب مدال در رقابت هاي بين المللي آسيا شد و گام نخست در اين رشته را برداشت.
نسل طلايي دووميداني چهارمحال و بختياري با پرتاب نقره اي عباس صميمي شلمزاري آغاز شد و پس از او روح الله عسگري، سجاد مرادي، امير مرادي، محمد ارزنده، محمود و محمد صميمي و روح الله اماني ستون فقرات تيم ملي را تشكيل دادند.
علاوه بر حضور در تيم ملي اين ورزشكاران در باشگاه هاي برتر ايران نيز صاحب اسم و رسم شدند و باشگاه هاي دووميداني را بر سر زبان ها انداختند.
حالا پس از آن نسل طلايي دووميداني چهارمحال و بختياري، خبرهايي هاي مبني بر خداحافظي محمود (ميلاد) صميمي و محمد ارزنده از تيم ملي به گوش مي رسد و از اين نسل تنها محمد صميمي و امير مرادي در كورس رقابت با حريفان سرسخت باقي مانده اند.
محمد ارزنده پس از كسب مقام پنجم ماده پرش طول در مسابقات دو و ميداني قهرماني كشور در مشهد، با اداي احترام به تمام قهرمانان اين ماده و با كسب اجازه از بزرگان دو و ميداني ايران از ورزش قهرماني خداحافظي كرد.
محمد ارزنده ورزشكار بروجني دوو ميداني كشور و ركورددار پرش طول ايران با هشت متر و ۱۷ سانتيمتر است.
ارزنده مقام چهارم جوانان جهان و مقام سوم جوانان آسيا را در كارنامه دارد. او در قهرماني داخل سالن آسيا در سال ۲۰۱۴ با پرش هفت متر و ۸۰ متر به مدال نقره رسيد.
پيش از خداحافظي پرنده جوان چهارمحال و بختياري از دنياي قهرماني، سجاد مرادي نيز از دنياي قهرماني خداحافظي كرد تا در جرگه مربيان اين رشته پر مدال مشغول شود.
سجاد مرادي يكي از قهرمانان به نام و شايسته رشته دووميداني كه سابقه كسب مدال طلاي بازي هاي آسيايي گوانگ جو را در كارنامه دارد.
شايد اگر فدراسيون دووميداني بيش از استانهاي ديگر هواي چهارمحال و بختياري را داشت اين استان به قطب اساسي پرورش استعدادهاي دووميداني ايران تبديل مي شد.
شايد اگر فدراسيون دووميداني براي ملي پوشان دووميداني چهارمحال و بختياري سنگ تمام گذاشته بود و از نظر مالي آنها را به بهترين شكل حمايت مي كرد، اكنون اين قهرمانان در كورس باقي مانده بودند.
اما خداحافظي محمود صميمي با وجود اينكه يكي از آينده هاي تيم ملي در پرتاب ديسك ايران است سوالهاي فراواني را در ذهن ورزش دوستان مطرح كرد.
اگر قرار است محمود صميمي از دنياي قهرماني كنار برود بدون شك با بازنشست شدن احسان حدادي و محمد صميمي ، ايران در رشته پرتاب ديسك يكي از مهره هاي آينده را خود را كنار رفته خواهد ديد.
در حالي اين خداحافظي ها براي استان تلخ مي شود كه پيست بين المللي تارتان بروجن به عنوان يكي از زيرساخت هاي مورد نياز ورزش سال پيش مورد بهره برداري قرار گرفت.
رئيس هيات دووميداني چهارمحال و بختياري و مربي سابق تيم ملي ايران با بيان اينكه هنوز براي خداحافظي محمود صميمي زود است گفت: نمي گذاريم قهرمان پرتاب ديسك ايران از دنياي قهرماني خداحافظي كند.
به گزارش ايرنا، محمود صميمي، ورزشكار المپيكي پرتاب ديسك كشور ايران و دارنده مدال نقره رقابت هاي يونيورسيداد جهاني 2009هفته گذشته اعلام كرد از دنياي قهرماني خداحافظي كرده است.
اين قهرمان دووميداني ايران دليل خداحافظي خود از تيم ملي و ورزش قهرماني را بي مهري نسبت به خود عنوان كرده بود.
داريوش صميمي رئيس هيات دووميداني چهارمحال و بختياري گفت:محمود صميمي يكي از بهترين پرتابگران ايران است و هنوز به عنوان يكي از مدال آوران ايران در اين رشته محسوب مي شود.
به گفته وي، محمود صميمي پرتابگر 70 متري ايران است و در تمرينات زمين هاي خاكي شلمزار بارها بيش از 70متر را نيز به عنوان ركورد خود به ثبت رسانده است.
صميمي يادآور شد: هيات دووميداني با همكاري اداره كل ورزش و جوانان چهارمحال و بختياري زمينه حضور محمود صميمي در رقابت هاي ملي و بين المللي را فراهم خواهد كرد.
مربي سابق تيم ملي دووميداني ايران با بيان اينكه محمود صميمي نيازمند حمايت جدي فدراسيون است افزود: اين ورزشكار پرتاب ديسك ايران كه سابقه حضور در المپيك را نيز دارد يكي از سرمايه هاي ورزش كشور است و كنار رفتن او از دنياي قهرماني باعث خسارت به ورزش مي شود.
وي ابراز اميدواري كرد، مسوولان استاني و فدراسيون زمينه لازم براي حضور محمود صميمي در دنياي قهرماني ورزش كشور را بزودي فراهم كنند.
به گزارش ايرنا، محمود صميمي پس از المپيك 2016 ريو همراه با محمد صميمي زيرنظر «رابرت فازوكاش» مجارستاني تمرين كرد.
محمود صميمي برادر عباس صميمي دارنده مدال نقره پرتاب بازي هاي آسيايي و محمود صميمي قهرمان مسابقات دانشجويان جهان است.
برادران صميمي دووميداني را از زمين هاي خاكي شهر شلمزار چهارمحال و بختياري آغاز كردند.
گزارش از محمود رئيسي
2097

سرخط اخبار استان‌ها