۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۰۰
کد خبر: 83006784
T T
۰ نفر

فرماندار نمين:

جنگل فندقلو در معرض تهديد است

۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۰۰
کد خبر: 83006784
جنگل فندقلو در معرض تهديد است

اردبيل - ايرنا - فرماندار نمين گفت: رشد گونه ‌هاي گياهي مختلفي همچون راش و ممرز جنگل فندقلو را تهديد مي‌ كند.

به گزارش ايرنا ، عاطف ناصري روز دوشنبه در نشستي با رييس جهاد دانشگاهي واحد اردبيل افزود: سالانه بايد دست كم 10 هكتار از جنگل فندقلو بهسازي شود كه اين امر نياز به پژوهش و تحقيقات لازم دارد.
او از آمادگي فرمانداري نمين براي واگذاري زمين براي ايجاد كلكسيون و مركز تحقيقاتي گياهان دارويي بويژه فندق بومي استان خبر داد و گفت: با برنامه‌ ريزي مناسب مي‌ توان ضمن حفظ و توسعه اين جنگل، از فرآوري و ايجاد توليدات جديد از محصول فندق در جهت توسعه اقتصاد كشور و استان استفاده كرد.
ناصري همچنين با اشاره به اينكه از تمام طرح و برنامه ‌هاي توسعه ‌اي در زمينه اين جنگل ارزشمند، استقبال و حمايت مي‌ كنيم، افزود: ورود جهاد دانشگاهي استان در زمينه ‌هاي مختلف علمي ، تحقيقاتي و آموزشي قابل تحسين است.
فرماندار نمين بر لزوم توجه به توسعه ورزش‌ هاي هوازي در شهرستان نمين تاكيد ككرد و گفت: شرايط آب و هوايي موجب ايجاد تنوع گونه ‌هاي گياهي و محصولات باغي و آب و هواي مساعد نيز انجام طرح ‌هاي عملياتي و تحقيقاتي را براي توسعه گردشگري اقليمي اين منطقه فراهم كرده است.
رييس جهاد دانشگاهي واحد استان اردبيل هم در اين نشست به تنوع آب و هوايي نمين اشاره كرد و گفت: با توجه به ظرفيت ‌هاي موجود، توريسم اقليمي اين منطقه در اولويت فعاليت ‌هاي تحقيقاتي و پژوهشي جهاد دانشگاهي استان قرار خواهد گرفت.
مهران اوچي اردبيلي اظهار داشت: براي ارزيابي ژنوتيپ ‌ها و ارقام فندق به منظور ايجاد باغ مادري و معرفي ارقام تجاري فندق و راه‌ اندازي ايستگاه تحقيقاتي و توليدي گياهان دارويي براي اهلي‌ سازي و توسعه كشت گياهان دارويي به عنوان كشت جايگزين در استان تلاش مي شود.
او از قرار گرفتن طرح مطالعاتي فندق با رويكرد احيا، توسعه و تبيين جايگاه فندق استان به عنوان طرح ملي جهاد دانشگاهي در برنامه ششم توسعه و انجام طرح تحقيقاتي 'شناسايي ژنوتيپ‌هاي مقاوم به سرما ، ويژگي‌ هاي كمي و كيفي فندق بومي ايران با استفاده از صفات مورفولوژيكي و نشانگر‌هاي مولكولي توسط اين واحد علمي خبر داد.
اوچي اردبيلي تشريح كرد: در استان اردبيل مي ‌توان با راه ‌اندازي صنايع تبديلي ، فندق را به عنوان يك ذخيره راهبردي و محصول با ارزش برند‌سازي و به عنوان جايگزين برخي محصولات استان، كشت و توليد كرد.
منطقه فندقلو در 10 كيلومتري جنوب شرقي شهرستان نمين از توابع استان اردبيل 16 هزار هكتار مساحت دارد كه چهار هزار هكتار آن جنگل و رويشگاه طبيعي است و در آن ميوه هايي مانند فندق ، سيب وحشي و گونه هاي علوفه اي و درختي مي رويد.
اين منطقه جنگلي بخشي از جنگل هاي شرق استان اردبيل به شمار مي رود كه دنباله جنگل هاي نيمه گرمسيري استان گيلان است.
در مجموع 19 گونه جنگلي متعلق به 8 تيره و 17 جـنس در ايـن منطقه شناسايي شده اند كه از بيـن انواع شناسايـي شده گونه هاي نادري نظير فندق ، ممرز ، راش ، بلوط ، بلند مازو و بيدمشك وجود دارد كه به ارزش منطقه مي افزايد.
فندقلو بيشتر به فندق و گل هاي بابونه خود شهرت دارد ، ضمن اين كه گونه نادر گياهي سوسن چلچراغ نيز در آن مي رويد ، اين جنگل رويشگاه بيش از 90 گونه گياه مختلف و عمدتا دارويي است.
آب و هواي مطبوع ، پرندگان و گونه هاي مختلف جانوري ، وجود آلاچيق و استراحت گاه هاي شبانه روزي ، برقراري ارتباط بين اين منطقه ويژه گردشگري و چشم انداز زيباي گردنه دل انگيز حيران از طريق تله كابين از جمله ويژگي هايي است كه در كنار جاذبه هاي منحصر به فرد طبيعي و جنگلي اين منطقه را به تفرجگاهي بسيار دلپذير براي مسافران ، ميهمانان و علاقمندان به طبيعت تبديل كرده است.
همين جاذبه ها موجب شده سالانه صدها هزار گردشگر داخلي و خارجي براي آرامش روح و روان خود به دامن اين جنگل سرسبز پناه بياورند.
6018/ 1257

سرخط اخبار استان‌ها