۲۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۲۵
کد خبر: 82867619
T T
۰ نفر

رای الیوم:

اسرائیل تهدید اصلی ریاض است

۲۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۲۵
کد خبر: 82867619
اسرائیل تهدید اصلی ریاض است

تهران - ایرنا - روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم در خصوص تلاش عربستان برای دستیابی به توان هسته ای و بكارگیری آن برای اهداف نظامی نوشت: اسرائیل (رژیم صهیونیستی) تهدید درجه یك برای ریاض است و این رژیم هیچگاه اجازه دستیابی عربستان یا هر كشور عربی دیگر به توان بازدارنده هسته ای را نخواهد داد.

این روزنامه در سرمقاله روز سه شنبه خود نوشت: شبكه سی بی اس آمریكا پیش از سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به واشنگتن كه از روز دوشنبه 19 تا 22 مارس (28 تا 2 فروردین) آغاز شد مصاحبه ای طولانی از او پخش كرد كه مهم ترین بخش این مصاحبه تاكید وی بود بر این مساله كه عربستان قصد ساخت سلاح اتمی ندارد اما اگر ایران سلاح اتمی داشته باشد ریاض نیز در اسرع وقت اقدام به تولید آن خواهد كرد.
این روزنامه اضافه كرد حمله لفظی شدید ولیعهد سعودی به ایران نشان می دهد كه ائتلاف آمریكایی - عربستانی ضد ایران محكم تر شده و چه بسا به رویارویی سیاسی و حتی نظامی بیانجامد بخصوص اینكه طبق اخبار شبه تایید شده دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا قصد خروج از توافق هسته ای در 12 می دارد و این امر می تواند فصل جدیدی در منطقه خاورمیانه باشد.
رای الیوم در ادامه به ادعای ولیعهد عربستان درباره ساخت سلاح اتمی و اینكه آیا عربستان قادر به ساخت این سلاح خواهد بود پرداخت و به دو مساله اشاره كرد:
نخست اینكه عربستان بمب های هسته ای را از پاكستان هم پیمان خود كه در سال های گذشته در بخش هسته ای با حمایت و پشتیبانی آمریكا سرمایه گذاری كرده، خریداری كند.
دوم: عربستان زردخانه ای از راكتورهای هسته ای ایجاد و برنامه هسته ای را در داخل كشورخود پیش ببرد و در این مسیر از تجربیات پاكستان و غربی ها به منظور آموزش به كادرهای خود و اداره این پروژهها و فعال سازی راكتورهای هسته ای استفاده كند.
گزینه اول به نظر دشوار است چرا كه دولت پاكستان به درخواست ریاض برای دستیابی به بمب های اتمی پاسخ مثبت نخواهد داد اگرچه پیشنهاد های مالی عربستان بسیار وسوسه كننده باشد.
این اكراه پاكستان چندین دلیل دارد كه مهم ترین آن این است كه اولا یك چهارم جمعیت پاكستان را شیعیان تشكیل می دهند و ایران همسایه مستقیم این كشور است و هرگونه جانبداری پاكستان از عربستان در مسابقه هسته ای بر روابط دو طرف تاثیر منفی خواهد گذشت دوما اینكه پارلمان پاكستان برعكس كابینه این كشور هیچ نگاه مثبتی به همكاری نظامی نوین با ریاض ندارد و سه سال پیش با اجماع درخواست عربستان برای ارسال نیروهای این كشور برای مشاركت در جنگ یمن را رد كرد.
اما گزینه دوم منطقی تر است اما باز این نكته مطرح است كه عربستان تاكنون هیچ راكتور هسته ای نداشته و سعی دارد كه این راكتورها را از چین یا روسیه خریداری كند و بسیار در این پروژه ها عقب مانده و در مراحل ابتدایی قرار دارد.
رای الیوم اضاف كرد: مساله بعدی نیز این است كه اسرائیل (رژیم صهیونیستی) با عربستان یا هر كشور عربی با برنامه های هسته ای مخالف است به همین دلیل نیز به راكتورهای هسته ای عراق در سال 1981 برغم اینكه دولت عراق در آن زمان به جنگ با ایران مشغول بود حمله كرد. این رژیم همچنین راكتورهای در دست ساخت سوریه با همكاری كره شمالی را در شمال این كشور بمباران كرد.
بنیامین نتانیاهو با اینكه روابط مطلوبی با عربستان وامارات دارد اما در سفر اخیر خود به واشنگتن از ترامپ خواسته كه اجازه دستیابی عربستان به سلاح اتمی را ندهد.
برخی از طرفداران برنامه هسته ای ریاض در عربستان بر این باورند كه در اختیار داشتن سلاح اتمی توسط این كشور همانند برخورداری پاكستان و هند از این سلاح در برابر یكدیگر است. انها عقیده دارند كه پاكستان نیز از آمریكا همپیمان خود خواست تا در زمینه داشتن یك قدرت بازدارنده در مقابل هند به این كشور كمك كند اما باید در نظر داشت كه این امر برای پاكستان 40 سال پیش و در بحبوحه جنگ سرد بین آمریكا و اتحادجماهیر شوروی اتفاق افتاده و در آن زمان پاكستان و هند در این صف بندی كاملا مقابل یكدیگر بودند بطوری كه پاكستان متحد آمریكا بود و هند در اردوگاه شوروی قرار داشت.
رای الیوم در ادامه نوشت: باوجود اینكه روابط ایران و روسیه از یكسو و روابط عربستان و آمریكا از سوی دیگر قوی است اما یك موضوع مهم این است كه عربستان اكنون با اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در اردوگاه آمریكا قرار گرفته اگر یك ائتلاف یا نزدیكی میان دو طرف وجود داشته باشد این رژیم به عربستان اجازه نمی دهد كه سلاح اتمی داشته باشد چرا كه تل اویو به عرب ها اعتماد ندارد و از اینكه این سلاح به دست نظام سعودی بیفتد، بیم دارد.
این روزنامه عرب زبان می نویسد: مجهز شدن عربستان یا هر كشور عربی دیگری به سلاح اتمی یك بازدارندگی در مقابل اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و نه ایران ایجاد خواهد كرد و اگر تل آویو و ریاض در اردوگاه آمریكا همپیمان اسرائیل باشند كه منافع این رژیم را بر منافع واشنگتن ترجیح می دهد اجازه دستیابی ریاض به سلاح اتمی را نخواهد داد.
رای الیوم در پایان نوشت: خطر بزرگی كه عربستان را تهدید می كند در درجه اول اسرائیل است و نه ایران و این موضوع باید جز اولویت های راهبردی ریاض باشد اما محمد بن سلمان نظر دیگری دارد.
خاورم**9366**1663
۰ نفر

سرخط اخبار جهان