۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۸:۲۸
کد خبر: 82970868
T T
۰ نفر
پويايي و سلامت جامعه با زدودن خشونت و توهين از آن

كرج-ايرنا- خشونت و توهين كه در اغلب موارد به دنبال يكديگر در روابط اجتماعي حادث مي شوند، موضوعي است كه پويايي و سلامت جامعه را به خطر مي اندازد و زدودن آن از جامعه به همان ميزان باعث گسترش اخلاق مداري خواهد شد.

به گزارش ايرنا، خشونت و توهين در حال تبديل شدن به يكي از جرايم رو به رشد است كه استان البرز نيز از اين قاعده مستثني نيست، جرمي كه گاهي بسيار ساده از كنار آن مي گذريم، در حالي كه با حيثيت و اخلاق جامعه سروكار دارد و حساسيت ها درباره آن بايد مضاعف باشد.
در حالي كه بسياري از افراد از مجازات هاي قضايي توهين به خوبي خبر ندارند، با يك اشتباه كوچك، بدون آگاهي و از روي عصبانيت پرخاشگري و توهين مي كنند، جرمي كه از طريق دستگاه قضايي از سوي شاكي قابل پيگيري است.
جرم توهين تنها به ناسزاگويي مربوط نمي شود، بلكه مي تواند در تحقير كردن افراد، رفتار و يا نوشتار نيز منعكس شود، گاهي با حركات دست ممكن است به فردي توهين كنيم، بدون اينكه كلامي گفته باشيم، اين نيز به منزله جرم توهين تلقي و شاكي مي تواند از طريق مراجع قضايي آن را پيگيري كند.
در دين اسلام نيز، توهين به يكديگر، عملي بسيار ناپسند شمرده شده و دشنام و ناسزا در اسلام حرام و گناه تلقي شده است.
روايتي از پيامبر اكرم(ص) نقل شده كه ايشان مي فرمايند، بهشت بر افراد فحاش و ناسزاگو حرام است.
قرآن كريم نيز مي فرمايد: خداوند افرادي را كه با سخنان خود بدي هاي ديگران را بر زبان مي آورند دوست ندارد.
در دستگاه قضايي جمهوري اسلامي ايران، قانونگذار براي توهين مجازاتي را طبق قانون در نظر گرفته، به اين نحو كه توهين به افراد و فحاشي كردن و استفاده از الفاظ ركيك مي تواند پيگرد قانوني داشته و از يك ماه تا 3 سال حبس و يا مجازات تا 74 ضربه شلاق يا بيشتر بر طبق شدت جرمي كه صورت گرفته، پيامد آن باشد.
مشاركت همگاني در بالا بردن آستانه تحمل خود و ديگران و جلوگيري از عصباني شدن با شنيدن كوچك ترين كلمه، ضرورت اجتناب ناپذير است تا جامعه عاري از هرگونه خشونت و توهين به سمت اخلاق مداري حركت كند.
شايد بتوان فقر فرهنگي و عدم آگاهي از قوانين و جرايم در ارتباط با توهين، يكي از عوامل عمده افزايش اين جريم باشد، اين در حالي است كه تحكيم باورها و عقايد مذهبي مي تواند رشد چنين جرايمي را در جامعه كاهش دهد.
خشونت رفتاري است كه براي آسيب رساندن به ديگري از كسي سر مي زند و دامنه آن از فحاشي، تحقير و توهين، تجاوز و ضرب و جرح تا تخريب اموال و دارايي و قتل گسترده است، بنا بر آمار قوه قضائيه جرايم ياد شده به عنوان شقوق مختلف خشونت رتبه دوم عناوين اتهامي كشور و استان البرز را به خود اختصاص داده است.
البرز يكي از استان هاي كشور است كه توهين جرم سوم اين استان در سال گذشته از نظر تعداد فراواني اعلام شده و آمارها گوياي اين است كه اين جرم روندي رو به رشد در استان داشته است.
رييس كل دادگستري البرز در گفت وگويي با خبرنگاران، گفت: توهين و فحاشي يكي از مهم ترين جرايم در كشور و در البرز هستند كه 7 هزار پرونده در استان در اين زمينه تشكيل شده و اين استان در خصوص ميزان پرونده هاي ورودي در توهين و فحاشي رتبه 23 را در كشور دارد.
احمد فاضليان افزود: البرز در ميزان پرونده هاي ورودي در ارتباط با توهين در سال 96، 48 درصد رشد نسبت به سال 95 داشته، اين در حالي است كه ميانگين كشوري 17 درصد بوده است.
وي اضافه كرد: مردم بسيار عصباني داريم، آموزش هاي لازم به جوانان ما داده نشده، نياز است تا خانواده ها در تربيت فرزندان خود بيشتر از هميشه نظارت داشته و دستگاه هاي متولي نيز آموزش هاي كنترل خشم را ترويج دهند.
معاون پيشگيري از وقوع جرم دادگستري البرز نيز در گفت وگو با ايرنا، گفت: فارغ از زمينه ها و عوامل كلان اجتماعي، سياسي و اقتصادي به دليل شرايط ويژه اي كه اين استان نسبت به ساير استان هاي كشور داراست از جمله استان البرز و كلانشهر كرج به جهت قرابت و نزديكي به پايتخت به منزله شهر خوابگاهي بوده و هر روزه شاهد جابجايي تعداد زيادي مسافر ميان اين دو شهر هستيم.
مهدي جوهري افزود: با توجه به شرايط نامساعد حمل و نقل از قبيل شلوغي مترو و ترافيك، راه هاي مواصلاتي فضاي مستعدي براي ايجاد فضاي خشونت بار و تجاوز به حقوق فردي و اجتماعي به وجود آمده و همواره شهروندان با اعصاب ناراحت و ذهن مغشوش وارد خانواده هاي خود مي گردند كه اين موضوع دامنگير تعداد غالب جمعيت شناور استان بوده كه يكي از عوامل ايجاد جرايمي چون خشونت و توهين در استان تلقي مي شود.
وي اضافه كرد: در كنار اين موضوع وجود 4 زندان بزرگ در كلانشهر كرج كه تعداد زيادي از زندانيان با اتهامات مختلف را در خود جاي داده را مي توان به عنوان يكي ديگر از علل و عوامل ايجاد تنش در سطح استان دانست.
جوهري گفت: خانواده هاي اين زندانيان كه غالباً از ساير استانها بوده به منظور دسترسي و ارتباط با زندانيان خود در استان ساكن شده و موجب شكل‌گيري سكونتگاه‌هاي غيرمجاز و كانون‌هاي جرم شده كه تاثير زيادي در افزايش جرايم در استان دارد.
جوهري گفت: اين مناطق زمينه هاي بروز بحران هاي اجتماعي را فراهم مي آورند و مسايلي چون احساس تبعيض استعداد بروز رفتار خشونت آميز را مهيا مي كند.
وي ادامه داد: افزايش مجوزهاي برج و آپارتمان‌سازي پيش از آنكه منابع زيرساختي آن از قبل مهيا شود موجب شده است كه شهروندان بر سر منابع محدود به رقابت بپردازند و در اين ميان خشونت كلامي، فحاشي و ضرب و جرح رخ خواهد داد.
جوهري گفت: همچنين افزايش جمعيت پديده‌اي به نام گمنامي در مناطق شهري را به وجود آورده است كه اين مسئله نيز جرايم خشن همچون ضرب و جرح و فحاشي را تسهيل نموده چرا كه هر چقدر جمعيت زيادتر شود احساس گمنامي در شهروندان بيشتر شده و افرادي كه انگيزه‌هاي مجرمانه دارند فرصت پيدا مي‌كنند تا به جرايم و اعمال خشونت‌آميز دست بزنند.
وي ادامه داد: چرا كه در مناطق پرتراكم نظارت اجتماعي به شدت پايين مي‌آيد اما در روستاها و شهر‌هاي كوچك به‌ علت نظارت شديد اجتماعي كه ناشي از ارتباطات چهره به چهره، خانوادگي، فاميلي و محلي است، شخص كمتر فرصت كج روي و اعمال خشونت زا پيدا مي‌كند.
معاون پيشگيري از وقوع جرم دادگستري البرز خاطر نشان كرد: از ديگر عوامل ايجاد خشونت موقعيت سوق الجيش بودن استان به جهت حلقه ارتباطي استانهاي غربي و شمال غربي با مركز بوده كه اين موضوع استان البرز را با انواع مشكلات از جمله شلوغي راه هاي مواصلاتي و تصادفات ناشي از آن ايجاد نموده است.
جوهري افزود: اين مشكلات در كنار كمبود امكانات استان، از جمله از اين جهت كه از استان تهران جدا و استان البرز مستقل شده است و زيرساختهاي اين استان در حال شكل گيري مي باشد مزيد بر علت و ايجاد فضاي تنش زا مستعد براي خشونت مي باشد.
وي ادامه داد: با توجه عوامل اشاره شده همچون بافت ناهمگون،تنوع قوميت هاي مختلف در استان البرز، تراكم جمعيتي و وجود مناطق حاشيه اي اجراي اقدامات فرهنگي و برنامه هاي آموزشي در مناطق آسيب پذير در كاهش وقوع ضرب و جرح و خشونت و توهين مي تواند موثر مي باشد.
جوهري گفت: با ايجاد فضاي مناسب و تخصيص امكانات و همراهي و كمك تمامي دستگاه ها در سطح استان و توجه بيشتر حاكميت به اين موضوع در آينده مي توانيم شاهد فضايي داراي نشاط و آرامش در سطح استان البرز باشيم.
7414/1535

سرخط اخبار استان‌ها