۲۲ دی ۱۳۹۰، ۱۰:۰۵
کد خبر: 30761620
T T
۰ نفر

پكن - مقام هاي ارشد چين به ' تيموتي گيتنر ' وزير دارايي آمريكا كه اين هفته از پكن ديدار كرد، تاكيد كردند چين نمي تواند بخاطر واشنگتن مناسبات و معاملات نفتي با ايران را قطع كند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ، وزیر خزانه داری آمریكا در این سفر نتوانست دیدگاه چینی ها را برای همراهی با تحریم های یك جانبه آمریكا جلب كند.

وی چهارشنبه شب با ' ون جیا بائو ' نخست وزیر، دو معاون وی و همچنین ' شی جین پینگ ' معاون رییس جمهور چین درباره ایران و ، اختلافات ارزی دو جانبه و تحولات اقتصادی جهان بحث و تبادل نظر كرد.

' جای جون ' معاون وزیر خارجه چین در مصاحبه مطبوعاتی در ارتباط با این سفر و فشارهای آمریكا، گفت : این غیرمنطقی است كه آمریكا از چین بخواهد با تحریم های یك جانبه آن كشور همراه شود.

وی افزود: ایران یكی از بزرگترین تامین كنندگان نفت چین است.

مقام ارشد دستگاه دیپلماسی چین اظهارداشت: ما نمی خواهیم واردات نفت از ایران تحت تاثیر تحریم های آمریكا قرار گیرد زیرا این نیاز ما برای توسعه چین است.

' لیو وی مین ' سخنگوی وزارت خارجه چین نیز از معاملات و تجارت نفتی چین با ایران بشدت حمایت كرد و در پكن به خبرنگاران گفت : چین به انرژی نیاز دارد. این موضوع هیچ ارتباطی با موضع هسته ای ندارد و نباید هم تحت تاثیر چنین مسایلی قرار گیرد.

وی خاطر نشان كرد : رشد اقتصادی چین و ثبات مالی جهان و مساله تكثیر تسلیحات كشتار جمعی مسایلی هستند كه هر یك باید در جای خود مورد بررسی قرار گیرد.

در همین حال ' جیا جین جینگ ' اقتصاددان چینی در پكن به روزنامه 'گلوبال تایمز' گفته است: در خصوص تحریم ایران میان چین و آمریكا اختلاف نظر اساسی وجود دارد.

وی گفت:به دلیل اهمیت كشورهای دارای نفت از جمله ایران بهای ارز در جهان در حال تغییر است.

وی تاكید كرد كه هر اقدامی علیه ایران بشدت بازار جهانی انرژی را به خطر می اندازد و دلار آمریكا نیز از این شرایط خطرناك راه گریز نخواهد داشت و این روابط اقتصادی چین - آمریكا و مناسبات اقتصادی جهان را در خطر قرار می دهد.

' هان شیائو پینگ '، اقتصاددان مركز انرژی چین نیز می گوید : تحریم های یك جانبه آمریكا علیه ایران نباید به چین مربوط شود.

وی گفت: ما 20 تا 22 درصد از نفت جمهوری اسلامی ایران را می خریم .

وی اضافه كرد: چین فقط برای یك ماه ذخیره راهبردی نفت دارد. وی تاكید كرد: ژاپن نیز نمی تواند در صورت كاهش واردات نفت از ایران مدت طولانی دوام بیاورد . پیدا كردن منبعی مانند ایران برای همه دشوار است.

وزیر خزانه داری آمریكا كه روزهای سه شنبه و چهارشنبه به چین سفر كرده بود با دست خالی راهی ژاپن شد.

آساق ** 275 ** 2100

سرخط اخبار سیاست خارجی