۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۲۳
کد خبر: 82952307
T T
۰ نفر

مديريت سيستم هاي سرمايشي، گرمابخش انرژي كشور

۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۲۳
کد خبر: 82952307
مديريت سيستم هاي سرمايشي، گرمابخش انرژي كشور

سنندج - ايرنا - وزارت نيرو در هشدارهايي از كمبود ذخيره آبي، ادارات را مكلف كرده نسبت به كاهش 10 درصدي مصرف برق را برنامه ريزي كنند كه استفاده بهينه و مديريت سيستم هاي سرمايشي گامي مهم در راستاي گذر از فصل گرم بدون خاموشي و گرمابخش انرژي در كشور است.

به گزارش ايرنا، به دليل كاهش بارندگي در كشور و كمبود ذخيره آبي پشت سدها، وزارت نيرو در خصوص كاهش توليد انرژي هشدار داد و بر ضرورت صرفه جويي در مصرف برق بويژه از سوي دستگاه هاي اجرايي و ادارات تاكيد كرده است.
طبق اعلام وزارت نيرو ميزان ذخيره آبي پشت سدهاي كشور در سال 95 حدود 18 ميليارد مترمكعب بود كه در سال 96 به 13 ميليارد مترمكعب كاهش يافته است.
براين اساس، از ذخيره آبي سال 95، حدود هشت ميليارد مترمكعب آن صرف تامين انرژي برق كشور شد در حاليكه براي تامين انرژي در سال هاي 96 و 97، فقط سه ميليارد مترمكعب بايد صرف اين مهم شود.
سال گذشته 55 هزار مگاوات برق در كشور مصرف شد ولي پيش بيني مي شود امسال اين رقم به 58 هزار مگاوات افزايش يابد كه طبق اعلام وزارت نيرو، در سال 97 با كمبود 6 هزار مگاواتي انرژي مواجه هستيم.
طبق آماري كه اين وزارتخانه اعلام كرده از 58 هزار مگاوات مصرف پيش بيني شده در سال جاري، 20 هزار مگاوات آن صرف استفاده از سيستم هاي سرمايشي مي شود كه رقم نسبتا بالايي است.
همانطور كه قبلا اعلام شد هيات دولت ادرات و ارگان ها را مكلف به كاهش 10 درصدي مصرف برق كرده كه در اين ميان با توجه به روند افزايش دما در تابستان و بالا رفتن مصرف برق، استفاده صحيح و بهينه از سيستم هاي سرمايشي ضروري به نظر مي رسد.
مدير دفتر مديريت مصرف شركت توزيع نيروي برق كردستان مي گويد: در ساعات اوج مصرف، 6 تا 7 درصد يعني حدود 25 مگاوات از برق استان در بخش ادارات مصرف مي شود.
فريد مظهري با اشاره به اينكه اوج مصرف برق در كردستان 450 مگاوات است، افزود: حدود 30 درصد اين رقم مربوط به مصرف سيستم هاي سرمايشي است.
وي تاكيد كرد: با كاهش 10 درصدي مصرف در اين بخش، مي توان به آساني حدود 2،5 مگاوات در زمان اوج مصرف، صرفه جويي كرد.
مدير دفتر مديريت مصرف شركت توزيع نيروي برق كردستان، به راهكارهاي اصلاح الگوي مصرف انرژي اشاره و اظهار داشت: تنظيم دماي توموستات سيستم هاي خنك كننده روي 25 يا 26 درجه در كاهش مصرف برق بسيار كمك كننده است.
مظهري تاكيد كرد: نصب سيستم هاي هوشمند كنترل مصرف براي وسايل سرمايشي تاثير بسيار زيادي در كاهش مصرف انرژي و برق بويژه در زمان اوج مصرف دارد.
وي يادآور شد: در صورت تنظيم سيستم كنترل به صورت خودكار بايد برنامه تعطيلات و روزهاي خاص به قسمت تاسيسات اعلام شود تا به صورت دستي نسبت به خارج كردن دستگاه هاي مربوطه از فعاليت اقدام شود.
مظهري اضافه كرد: سرويس و تعميرات ساليانه تاسيسات سرمايشي و گرمايشي و رفع معايب مانند سرويس و تعمير مشعل ها، عايق كاري و رسوب زدايي از ديگر راه هاي كاهش مصرف برق در ادارات است.
مدير دفتر مديريت مصرف شركت توزيع نيروي برق كردستان با بيان اينكه كولرهاي آبي بايد در معرض باد و داراي سايبان باشد، گفت: كمپرسور كولرگازي بايد در معرض هواي آزاد و باد باشد.
مظهري اشاره اي هم به ضرورت استفاده صحيح از سيستم هاي روشنايي داشت و يادآور شد: قرار دادن ميزها در جاي مناسب و تنظيم سطح كار به گونه اي كه در هنگام روز از حداكثر نور طبيعي استفاده شود در كاهش مصرف انرژي موثر است.
وي افزود: استفاده از چراغ هاي روشنايي به صورت يك در ميان در راهروها و سالن هاي ادارات و بهره گيري از لامپ هاي با توان پايين و شدت روشنايي بالا (لامپ هاي LED) در اتاق ها، راهروها و سالن ها از ديگر راهكارهايي است كه مصرف برق را كاهش مي دهد.
به گزارش ايرنا، طبق آمارهاي شركت توزيع برق كردستان، مصرف برق در اين استان سال گذشته حدود 420 مگاوات بود و پيش بيني مي شود امسال اين رقم به 450 مگاوات برسد.
به گزارش ايرنا، استان كردستان حدود 540 اداره و سازمان دولتي و 624 هزار مشترك در بخش هاي مختلف خانگي، صنعتي و تجاري دارد.
حدود 85 درصد مشتركان برق استان را انشعاب هاي خانگي تشكيل مي دهد و ضريب نفوذ برق در بخش شهري و روستايي كردستان 100 درصد است و تمام روستاهاي زير 10 خانوار هم از نعمت برق برخوردار هستند.
7355/9102

سرخط اخبار استان‌ها