همدان- ایرنا- معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: آبرسانی به پنج هزار و ۵۵۴ روستای کشور با جمعیت ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار نفر تا پایان امسال هدفگذاری شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ «ذوالفقار مهدی‌زاده» روز سه‌شنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات پروژه‌های آب و فاضلاب شهرستان ملایر اظهار داشت: با تحقق این هدف، جمعیت تحت پوشش آبرسانی به ۹۰ درصد و شاخص روستاهای بهره‌مند از آب از ۵۸ درصد به حدود ۶۳ درصد و تعداد روستاهای آبرسانی پایدار از ۲۰ هزار روستا به ۳۰ هزار روستا خواهد رسید.

وی به وجود ۶۰ هزار روستا با جمعیت ۲۱ میلیون نفر و ۶ میلیون خانوار در کشور اشاره کرد و افزود: در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم جمعیت زیرپوشش ما ۸۲ درصد بود که ۱۸ درصد باقیمانده روستاهایی هستند که توسط مقامات محلی به صورت خودگردان اداره می‌شوند و در مجموع ۳۵ هزار روستا در سطح کشور زیرپوشش ما است که معادل ۵۸ درصد است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تعداد روستاهای دارای آبرسانی پایدار را ۲۰ هزار روستا معادل ۳۴ درصد عنوان و بیان کرد: در دولت سیزدهم پنج هزار روستا تا پایان سال گذشته آبرسانی پایدار شدند که شعار دولت رسیدن به شاخص ۹۰ درصدی آبرسانی روستایی تا پایان سال ۱۴۰۳ و در مجموع بیش از ۱۰ هزار روستا است.

مهدی‌زاده گفت: تکلیفی که وزیر نیرو بر عهده ما قرار داده، آبرسانی به پنج هزار و ۵۵۴ روستای کشور است که با جهاد آبرسانی به روستاها باید این هدف محقق و به هدفگذاری ۹۰ درصدی برسیم.

وی ادامه داد: در قالب قراردادهای جهاد آبرسانی و محرومیت‌زدایی اقدامات خوبی انجام دادیم که در استان‌های البرز و زنجان قراردادهای اول به اتمام رسیده و میانگین پیشرفت فیزیکی قرارداد اول کشوری حدود ۴۷ درصد است، در حالی‌که در استان همدان این میزان پیشرفت حدود ۷۷ درصد است و از میانگین کشوری بالاتر است.

تحقق شاخص ۹۰ درصدی آبرسانی روستایی در دولت

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تامین آب حدود ۵.۵ مترمکعب بر ثانیه در بخش روستایی و حجم مخازن ۶۰۳ هزار مترمکعب را از دیگر اهداف برشمرد و اظهار کرد: عملکرد جهاد آبرسانی در دولت سیزدهم قابل ملاحظه است و انقلابی در این حوزه ایجاد شد.

مهدی‌زاده با بیان اینکه ماهیانه آبرسانی به روستاها هدفگذاری و بررسی می‌شود، یادآور شد: طبق هدفگذاری‌های انجام شده فروردین امسال ۱۹۸ روستا و اردیبهشت ۳۳۴ روستا هدفگذاری شده که در مجموع برای آبرسانی به پنج هزار و ۵۵۴ روستا، در بخش محرومیت‌زدایی ۲۰۰ هزار میلیارد ریال و در طرح ملی ۲۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

وی ادامه داد: از ابتدای جهاد آبرسانی در دولت سیزدهم تاکنون؛ در مجموع ۱۰۰ هزار میلیارد ریال در بخش محرومیت‌زدایی تخصیص پیدا کرده و ۵۰ هزار میلیارد ریال نیز از سایر ردیف‌ها پرداخت شده است.

اختصاص ۷۷۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح فاضلاب شهری ملایر

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: سال گذشته در بخش محرومیت‌زدایی ۶۳ هزار میلیارد ریال مصوب داشتیم که از این رقم ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تخصیص یافت و در طرح ملی ۳۸ هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب داشتیم که ۱۷ هزار میلیارد ریال آن اختصاص یافت.

مهدی‌زاده ادامه داد: با توجه به اینکه منابع مالی ما محدود است و در مجموع ۳۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم تا پروژه‌های امسال اجرایی و به هدفگذاری‌مان تا پایان ۱۴۰۳ برسیم، نیاز به کمک و حمایت مجلس داریم تا بتوانیم جهاد آبرسانی را در روستاها عملیاتی کنیم.

وی همچنین از اختصاص ۷۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرا و توسعه عملیات عمرانی طرح فاضلاب شهر ملایر از محل ماده ۵۶ خبر داد و اظهار کرد: برای آبرسانی به روستاهای شهرستان ملایر کمک صد درصدی خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان ملایر با جمعیتی بیش از ۳۰۰ هزار نفر دارای ۲۰۸ روستای دارای سکنه است.