همدان- ایرنا- مدیر امور عشایری همدان گفت: ۳۰۰ هکتار از مراتع عشایری استان به کشت انواع مختلف گیاه دارویی اختصاص یافت.

جعفر کاویانی دلشاد روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به تنوع بخشی به درآمد عشایر استان همدان، افزود: در راستای ایجاد مشاغل جدید برای عشایر و افزایش درآمد این قشر با حمایت سازمان امور عشایر ایران میزهای تخصصی صنایع دستی, گیاهان دارویی گردشگری و زنجیره گوشت قرمز فعال شده است.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری کلاسها و کارگاهای آموزشی برای عشایر،ادامه داد: با مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان و اداره کل فنی وحرفه ای همدان تفاهمنامه های به امضاء رسید که درزمینه آموزش عشایر همکاری گسترده ای به انجام برسد .

مدیر امور عشایر استان همدان تاکید کرد: بر همین اساس کلاسهای قالی بافی, خیاطی, کشت گیاهان دارویی, گردشگری وصنایع دستی در شهرستان های همدان تویسرکان و نهاوند برقرار شد که در مجموع ۲۱۸۰ نفر روز آموزش، دوره های آموزشی را طی کردند.

وی اظهار کرد: در زمینه گردشگری عشایری وصنایع دستی عشایری با ایجاد سیاه چادر هایی در مبادی ورودی شهر و بلوار ارم و تپه هگمتانه با اشاعه فرهنگ عشایری ومعرفی گردشگری عشایری , صنایع دستی نیز به معرض فروش گذاشته شد که مورد استقبال همشریان عزیز و گردشگران استان قرار گرفت .

کاویانی دلشاد تصریح کرد: امور عشایری پیگیر ایجاد بازارچه عشایری وسایت های گردشگری دائمی عشایر در استان است، چرا که طبیعت بکر در۷۲ سامانه عرفی عمدتا زمینه این فعالیتها را دارند.

وی گفت: عشایر استان همدان با چهار هزار خانوار و ۷۲ سامانه عرفی پنج و نهم دهم درصد مراتع استان را در اختیاردارند و دارای ۴۷۰ هزار دام سبک هستند که سالیانه ۶۰۰۰تن گوشت قرمز , ۲۵۰۰۰تن شیر و فرآوردهای لبنی و ۴۷۵تن پشم تولید می کنند.

مدیر امور عشایری استان همدان افزود: در سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع جزء ۳ بند ب تبصره ۱۸ و نیز مبلغ ۸ میلیارد پانصد میلیون تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی بند ب ماده ۵۲ بین عشایر استان در راستای پروار بندی و بهگزینی دام توزیع شد که افزایش تولید بیش از ۱۸۰تن گوشت قرمز را بدنبال داشت.

وی یادآور شد: در راستای خدمات رسانی به عشایر کوچنده ۸۰ هزار لیتر نفت و نیز کپسول گاز مایع و ۱۱ هزار و ۸۰۰ تن نهاده دامی به علوفه به صورت نقدی و مدت دار بین عشایر توزیع شد.

کاویانی دلشاد همچنین از توزیع ۱۲۰۰ تن آرد بین خانوار عشایر استان خبر داد.