چابهار - ایرنا - معاون فنی و مهندسی بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: پروژه ساخت ۲ باب انبار تخصصی فله در مجموع به مساحت ۱۸ هزار متر مربع (هر انبار ۹ هزار مترمربع) به مبلغ سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در بندرشهید بهشتی چابهار آغاز شد.

هادی مومنی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: زیرساخت هایی مانند ساخت انبار از مهمترین فاکتورهای زنجیره لجستیک بنادر کشور بویژه بندر شهیدبهشتی چابهار است و نقش بسیار ویژه‌ای در افزایش ظرفیت بنادر و تسریع در عملیات تخلیه و بارگیری دارند که در نهایت سبب افزایش جذابیت بنادر برای صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی می‌شود.

وی افزود: با توجه به توسعه اسکله و ترمینال‌های بندر شهید بهشتی چابهار در قالب فاز یک توسعه بندر، کمبود فضاهای انبارش کالا بویژه انبارهای تخصصی بسیار محسوس بود که با پیگیریی‌های که توسط واحد فنی و مهندسی بندر از طریق سازمان انجام شد، طرح ساخت ۲ باب انبار تخصصی فله آغاز شده است.

معاون فنی و مهندسی بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: نقشه‌های اجرایی سازه این پروژه که شامل ۲ باب انبار ۹ هزار متر مربعی است در فاز مطالعات بگونه‌ای طراحی شده‌اند که این انبارها بصورت تخصصی مورد بهره‌گیری تخلیه و بارگیری کالا فله قرار گیرد تا ضمن افزایش ایمنی و سرعت تخلیه و بارگیری، ضریب فرسایش و تخریب بارهای فله به حداقل برسد.

وی تصریح کرد: بندر چابهار به عنوان دروازه ملل که در شاهراه تجارت جهانی شرق - غرب و شمال- جنوب قرار دارد در سالهای اخیر مورد توجه گسترده سرمایه گذران بخش خصوصی داخلی و خارجی قرار گرفته و برای این منظور ایجاد انبارهای اختصاصی بر مبنای نوع کالا می‌تواند به افزایش جذابیت این بندر و افزایش رقابت پذیری بین بنادر منطقه و جهان شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا اظهارکرد: ایجاد فضای ذخیره سازی کالای فله در کشور برای افق توسعه آتی از اهمیت زیادی برخوردار است.

قاسم عسکری نسب بیان کرد: لازم است ظرفیت‌ انبارهای موجود شناسایی و فضای انبار مورد نیاز برای انتقال و ذخیره سازی انواع مختلف گروه‌های کالایی در بندر چابهار تحلیل و پیش بینی شود.

وی خاطرنشان کرد: با مطالعات انجام شده توسط واحد فنی و مهندسی در قالب طرح جامع بندر چابهار و تحلیل ظرفیت‌های تجاری حوزه جنوب شرق کشور و نیز برنامه چشم انداز ۲۰ ساله بنادر بازرگانی حوزه جنوب کشور بویژه بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری که به عنوان پیشانی اقتصادی کشور و استان مطرح است و نیز توسعه زیرساخت‌های ابنیه‌ای و تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری مانند مکنده‌های غلات ۶۰۰ تن بر ساعت؛ ایجاد انبارهای کالای فله و انبارهای تخصصی کالای فله یکی از ضرورت ها و الویت‌های اصلی دولت در بندر چابهار است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: با عنایت به اینکه انبارداری و نگهداری کالا در بنادر بخش حساس از خدمات لجستیک بندری است بنابراین ضرورت دارد پروژه‌ ساخت ۲ باب انبار مطابق با مطالعات انجام شده بر اساس برنامه زمانبندی پروژه و با کمترین تاخیر انجام شود تا بتوان در کنار سایر پروژه‌ها در قالب زنجیره لجستیک بندر چابهار مورد بهره گیری قرار گیرد.

برچسب‌ها