کاشان_ ایرنا _ مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان گفت: سال گذشته بیش از ۹۵ درصد جمعیت هدف طرح پویش ملی سلامت معادل ۳۰ هزار و ۸۸۷ نفر غربالگری شدند.

حسن ذبیحی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:در سال ۱۴۰۲ از مجموع ۳۳ هزار و ۹۳۱ نفر جمعیت هدف و مهمان بالای ۱۸ سال در شهرستان اردستان ، تعداد ۳۰ هزار و ۸۸۷ نفر غربالگری شدند.

وی تصریح کرد: پوشش این طرح در روستاها حدود ۱۰۰ درصد یعنی از هشت هزارو ۸۸۸ نفر جمعیت، ۸هزار و ۷۸۲ نفر جمعیت بالای ۱۸ سال روستایی و در سطح شهرها ۸۸/۲۷ درصد یعنی از ۲۵هزار و ۴۳ نفر، ۲۲هزار و ۱۰۵ نفر جمعیت بالای ۱۸ سال در این پویش شرکت کردند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان بیان کرد: با اجرای این پویش ۱۸۲ مورد جدید مشکوک به دیابت، ۹۹۶ مورد جدید مشکوک به فشارخون بالا شناسایی شدند، همچنین هفت هزار و ۵۶۶ نفر مبتلا به پیش فشارخون بالا بوده اند.

ذبیحی تصریح کرد:در این مدت ۱۹هزار و ۶۲۵ نفر به آزمایشگاه مرکزی مراجعه کرده ۲۲هزار و ۱۴۷ ازمایش انجام شده،همچنین به ۹هزار نفر سالمند ۳۶۰هزار عدد قرص کلسیم دی تحویل گردیده است.

وی بیان کرد: در سطح شهرستان ۱۸هزار و ۹۳۲ نفر میان سال زندگی می کنند که از چهار هزار و ۳۲۶ زن میانسال از نظر سرطان سینه تحت بررسی قرار گرفته ، ۹۴۹ نفر حداقل یک مورد مشکل داشته، ۱۱۳ هزار و ۲۸۵ عدد قرص ویتامین دی توزیع شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان اضافه کرد:درسال گذشته ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر غربالگری سلامت روان انجام شده، ۲۸۵ مورد حیوان گزیدگی رخ داده، ۹۷۵ دز واکسن هاری دریافت کرده اند.

ذبیحی گفت: در سال ۱۴۰۲ بالغ بر سه هزار و ۷۴۰ مورد بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی صورت گرفته، بیش از ۲ هزار کیلوگرم مواد غذایی تاریخ گذشته جمع آوریو معدوم‌شده، ۲۵۸ اخطاریه بهداشتی صادر گردیده، ۶۱ نفر به دستگاه قضا معرفی و ۱۱ واحد پلمب شده است.

وی افزود: بیماری پر فشاری خون و دیابت به عنوان ۲ بیماری مهم غیر واگیر نقش بسیار زیادی در بروز مرگ و میرها در دنیا و ایران دارند و این بیماری ها با مصرف دارو قابل کنترل هستند، اما هیچ وقت به طور کامل درمان نمی‌شوند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان اضافه کرد:پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در ارتقاء سطح سلامت شهروندان و پیشگیری از مرگ های زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر به ویژه بیماری های قلبی عروقی و دیابت از اهمیت زیادی برخوردار است.

شهرستان اردستان با بیش از ۴۳هزار نفر جمعیت در ۱۱۸کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.