بجنورد-ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: تکمیل سد بش قارداش بجنورد با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیاز به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار دارد.

سیدعقیل مرتضوی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:‌ تاکنون برای ساخت این سد ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی تصریح کرد: موقعیت سد بش قارداش در کیلومتر پنج جاده بجنورد به اسفراین است و این سد با هدف تامین آب اراضی پایاب و مخزن ذخیره، تامین آب مورد نیاز اراضی محدوده پارک بش قارداش، احیای چشمه های قدیمی، جذابیت طبیعی پارک تفریحی بش قارداش، افزایش سطح درآمد و اشتغالزایی در حال ساخت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی تصریح کرد: عملیات اجرایی بدنه سد و بند انحرافی بیش از ۵۰ درصد انجام شده است و جزو پروژه های اولویت دار وزارت نیرو محسوب می شود.

وی با بیان اینکه ساخت این سد از سال ۹۱ آغاز شده بود افزود: روند ساخت این سد بنا به دلایل مختلف کند بود و ساخت این طرح پس از اولویت دار شدن تسریع یافت.

مرتضوی گنجایش مخزن این سد خاکی را ۲ میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود:‌ این سد مخزنی با هدف تامین و گردش آب در تفرجگاه بش قارداش به منظور تامین آب مورد نیاز ۴۰۰ هکتار از زمین های پایین دست و افزایش جذابیت طبیعی این بوستان ساخته می شود.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: اجرای کامل این پروژه علاوه بر پایداری و توسعه فضا ی سبز تفرجگاه بش قارداش باعث جذب هر چه بیشتر گردشگر و توسعه اقتصادی منطقه می شود.

به گزارش ایرنا، سد بش قارداش از نو ع خاکی با هسته رسی است که ارتفاع آن از پی ۳۷ متر، طول تاج آن ۴۱۲ متر و سطح مخزن آن ۲۵ هکتار است.

طرح سد مخزنی بش قارداش مشتمل بر سد، بند انحرافی، ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آ ب به طول یک هزار و ۲۲۰ متر است که برای انحراف بخشی از آب رودخانه فیروزه در فصول غیر زراعی و ذخیره آن، در بخش جنوبی مجموعه بش قارداش اجرا می شود.

خراسان شمالی دارای هشت سد و ۱۱ بند انحرافی است و سالانه یک میلیارد متر مکعب آب در بخش های مختلف از جمله حوزه کشاورزی، شرب و صنعت استفاده می شود که از مجموع این میزان ۸۷۰ میلیون مترمکعب برای بخش کشاورزی است.