قزوین - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از تحقق ۹۱ درصدی برنامه طرح جهش تولید در دیمزارهای این استان خبر داد.

علی راه انجام روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سهم استان قزوین در طرح جهش تولید کشت ۱۲۰ هزار هکتار غلات و حبوبات در مزارع دیم بود که تاکنون ۱۱۰ هزار هکتار آن عملیاتی شده است.

وی اضافه کرد: مابقی برنامه مربوط به حبوبات مانند عدس و نخود دیم است که با بارندگی اتفاق افتاده و همچنین بارش روزهای آتی می‌توان صورت پذیرد و برنامه طرح جهش تولید را به صورت کامل محقق سازد.

راه انجام تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای تقویت کشاورزی قراردادی و همچنین حمایت از کشاورزان فعال در طرح جهش تولید، از ابتدای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در حوزه بذور اصلاح شده،‌ سموم ضدعفونی، کودهای مایع برای مزارع و بذرمال‌ها در راستای پنجه و ریشه زنی در خاک کمک‌ها و حمایت‌های فراوانی داشته است.

این مسوول در ادامه به سامانه دیمزارها نیز اشاره کرد و گفت: با کمک این سامانه برای نخستین بار در استان قزوین بحث نقطه زنی و یو تی ام اراضی کشاورزی در راستای حدنگاری صورت گرفته و تمامی اقدامات داشت و برداشت نیز به صورت کامل رصد خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: در این سامانه اطلاعاتی اراضی سطح کشت، مشخصات کشاورزان، تعداد قطعات زیر کشت و همچنین ادوات و ماشین آلات کشاورزی ثبت شده و قابل ارزیابی است.

گفتنی است طرح جهش تولید در دیمزارها اقدامی مشترک از سوی وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرای فرمان امام (ره) بوده که برای چهارمین سال متوالی در استان‌ قزوین اجرایی می‌شود.