رشت - ایرنا - رئیس ستاد انتخابات استان گیلان گفت: با حضور ۸۰۸ هزار و ۲۵ نفر از واجدان شرایط درپای صندوق های رای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری مشارکت گیلانیان به ۴۰.۱۵ درصد رسید.

محمد جلایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه این آمار بر اساس محاسبه و اعلام ستاد انتخابات کشور است، به مشارکت مردم استان در ۱۱ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: در دوره نخست انتخابات مجلس به تاریخ ۲۴ اسفندماه سال ۱۳۵۸ مشارکت مردم این خطه ۴۳/۶۵ بود و در دوره یازدهم که ۲ اسفند سال ۱۳۹۸ برگزار شد نیز مشارکت در همین حدود و ۴۱/۹۸بوده است.
وی عنوان کرد: گیلان در این دوره انتخابات به لحاظ تعداد شرکت کنندگان رتبه ۱۱ کشور و از نظر درصد مشارکت رتبه ۲۵کشور را دارد و چنانکه در انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی ۱۳ هزار و ۹۵ نفر بیشتر شرکت کرده اند.
جلایی گفت: سلامت و امنیت برگزاری انتخابات گیلان نمره بسیار خوبی دارد و عملکرد ستاد انتخابات استان، شهرستانها، هیات های نظارت، عوامل حفاظتی و تلاش رسانه ها و نامزدها بسیار خوب ارزیابی شده است.
رئیس ستاد انتخابات گفت: عملکرد اجرای تمام الکترونیکی انتخابات در حوزه انتخابیه رشت و خمام بسیار دقیق، سریع و غیرقابل خدشه بود.

وی عنوان کرد: در کل استان ۴۰ هزار و ۱۹ رای باطله ماخوذه در انتخابات مجلس داشتیم که در حوزه انتخابیه رشت و خمام فقط هشت هزار و ۶۷۸ رای سفید (قسمت۳بند الف ماده ۲۲ ) به صندوقهای انداخته شد که از حدنصاب ماده ۹ (برابر تبصره۳ماده ۲۲) کسر می شود که در نتیجه انتخابات به دور دوم نرسید.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان گفت: هم اکنون در حال بررسی اعتراض های نامزدها در هیات های اجرایی و نظارت هستیم و در مسیر قانون برابر جدول زمانبندی کارها ادامه خواهد یافت و انتظار است نامزدها با تمکین به قانون در چهارچوب ضوابط درخواست ها را پیگیری کنند.

وی تاکید کرد: لازم است همه نامزدها با مراجعه با سامانه شفافیت مالی؛ هزینه های انتخاباتی خود را فوری ثبت کنند در غیر این‌صورت از داوطلبی در آینده محروم خواهند شد.