یزد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست مهریز گفت: تاکنون با همکاری مردم و پایش وضعیت آنها ۱۵ واحد اصلی آلاینده صنعتی و معدنی در این شهرستان شناسایی و اخطار دریافت کردند.

به گزارش ایرنا، "روح الله زارع خورمیزی" روز دوشنبه به مناسبت هفته هوای پاک در نشستی با خبرنگاران شهرستان افزود: از این تعداد، ۶ واحد مربوط به معادن شن و ماسه و سپس کارخانجات کاشی و فولاد در منطقه است.

وی با بیان اینکه شرایط برخی واحدهای صنعتی، تولیدی و به خصوص شن و ماسه در رعایت ضوابط زیست محیطی در شهرستان مناسب نیست اظهار کرد: طبق مقررات به واحدهای متخلف اخطار صادر و در صورت رفع نکردن آلایندگی خود تعطیل می‌شوند .

زارع بیان کرد: یکی از مطالبات مهم مردم و مسئولان شهرستان در اجرای مقررات و پیشگیری از آلودگی هواست که باید برای تامین سلامتی همه شهروندان به وظایف قانونی خود عمل کنند.

این مسئول تاکید کرد: اداره محیط زیست با هیچ واحدی شوخی ندارد و در صورت تداوم آلایندگی، به خصوص توسط معادن شن و ماسه و برخی واحدهای کاشی اقدام قاطع انجام می‌شود.

زارع گفت: هم‌اکنون در شهرستان ۲۷۰ واحد تولیدی و صنعتی، ۱۲ واحد کاشی و سه واحد فولاد قرار دارد و همه باید فقط در چارچوب مقررات به فعالیت مشغول باشند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهریز بیان کرد: طبق مقررات همه واحدهای تولیدی و صنعتی باید تا یک و نیم درصد از محل فروش خود را صرف برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی بر حسب ضرورت در شهرستان نمایند.

زارع با اشاره به اینکه معادن شن و ماسه در برداشت مواد اولیه هیچ مجوزی از محیط زیست نمی‌گیرند انتقاد کرد و افزود: این معادن در لیست صنایع آلاینده قرار دارند و تیم نظارت و پایش در ادامه از واحدها، بازدید و اندازه گیری به عمل می‌آورد و برخود قانونی با آنها به صورت شدیدتر انجام می‌گیرد و در صورت لزوم به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی در پایان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.