تبریز - ایرنا - کمیسیون فنی مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای رایزنی در مورد ادامه ساخت و بهره برداری از سدها و نیروگاه‌های خداآفرین و قیز قلعه سی برگزار شد.

به گزارش روز چهارشنبه آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، کمیسیون فنی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان با حضور «محمد جوانبخت» معاون وزیر نیرو و «النور سلطان او» معاون وزیر انرژی جمهوری آذربایجان در محل کارگاه سد قیز قلعه سی در خداافرین برگزار شد.

طرفین در این کمیسیون فنی مشترک در خصوص ادامه ساخت و بهره برداری از سدها و نیروگاه‌های خداآفرین، قیز قلعه‌سی، نیروگاه اردوباد و مارازاد بحث و بررسی کردند.

روسای ایرانی و آذربایجانی کمیسیون فنی مشترک پیرامون موضوعات تعیین شده بحث، بررسی و تصمیمات لازم در خصوص تسریع در عملیات اجرایی برای بهره‌برداری از سدهای خداآفرین و قیز قلعه‌سی را اتخاذ کردند.

قدمت همکاری‌های دو کشور ایران و آذربایجان از لحاظ حقوقی در زمینه رودخانه مرزی ارس، به سال ۱۳۲۶ برمی گردد که اولین قرارداد را با شوروی سابق داشتیم.

سد خداآفرین یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب حجم ذخیره دارد و پیش بینی شده که در ۲ طرف این سد، ۲ نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی احداث شود؛ در ۲ طرف سد قیز قلعه سی هم، احداث ۲ نیروگاه ۳۴۰ مگاواتی در نظر گرفته شده است. بهره برداری از این آب و برق تولیدی، به طور مساوی میان ۲ کشور صورت خواهد گرفت.

تیر ماه سال ۱۴۰۱ پروتکل تسریع در ساخت و تامین مالی سدهای خداآفرین و قیزقلعه‌سی به امضای روسای کمیسیون فنی این ۲ سد رسید.

ایران و جمهوری آذربایجان به واسطه رودخانه ارس مرز مشترک دارند که مرز دوستی محسوب می شود و بر روی آن تاکنون سدهای های اصلی ارس به ظرفیت ۱/۲ میلیارد مترمکعب و خداآفرین با گنجایش ۱.۶ میلیارد مترمکعب احداث شده و در حال بهره برداری هستند.

سد قیز قلعه سی قرار است تا پایان شهریور امسال بهره برداری شود.