مسکو- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه‌شنبه در دومین روز سفر به مسکو با وزیر فرهنگ و مشاور فرهنگی رئیس جمهور فدراسیون روسیه دیدار و درباره توسعه مناسبات دوجانبه گفت وگو کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اولگا لیوبیموا وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه در این دیدار بر توسعه مناسبات دوجانبه در بخش های مختلف تأکید کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار آمادگی دولت جمهوری اسلامی ایران را برای تقویت تعاملات فرهنگی اعلام کرد و گفت: تأکید آیت الله دکتر رئیسی بر توسعه روابط فرهنگی دو کشور است و بر این اساس، رویکرد ما توسعه مناسبات در همه بخش های حوزه فرهنگ با روسیه به عنوان متحد استراتژیک و راهبردی است.
اسماعیلی تحقق تفاهم نامه های صورت گرفته در زمینه همکاری در عرصه های فرهنگی از جمله فیلم و نمایش آثار سینمایی و پویانمایی ایرانی در سینماهای روسیه را در توسعه شناخت دو ملت از یکدیگر مهم ارزیابی کرد.
وی ادامه داد: بنا بر یکی از توافق ها، دو کشور در زمینه برگزاری جشنواره فیلم کشورهای حاشیه دریای خزر به میزبانی استان مازندران همکاری می کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تصویب موافقتنامه همکاری های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در دولت ایران، گفت: این موافقتنامه در مراحل پایانی بررسی در مجلس شورای اسلامی است و تصویب و نهایی شدن آن ، گامی بزرگ در توسعه مناسبات فرهنگی دوجانبه خواهد بود.
وی با اشاره به نقش آموزش زبان های فارسی و روسی در نزدیکی مناسبات دو کشور، گفت: از طریق نهادهای فرهنگی ذیربط، آمادگی تقویت کرسی های زبان فارسی در روسیه و آموزش زبان روسی در ایران وجود دارد.

وزیر فرهنگ روسیه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از اینکه مسکو میزبان هیات وزینی از مدیران و هنرمندان در هفته فرهنگی ایران است، گفت: همکاری با ایران از اولویت های کاری ما است و توسعه مناسبات فرهنگی دوجانبه را دنبال می کنیم.
اولگا لیوبیموا در ادامه از بررسی طرحی در دولت روسیه با هدف پیشنهاد همکاری با ایران در زمینه تولید مشترک فیلم سخن گفت که با استقبال همتای ایرانی وی همراه شد.
وزیر فرهنگ روسیه نیز از برگزاری جشنواره فیلم کشورهای حاشیه دریای خزر به میزبانی ایران استقبال نمود.
لیوبیموا در ادامه با اشاره به برگزاری رویداد همایش فرهنگی کودکان ۱۲ تا ۱۷ سال در مسکو، از ایران برای شرکت در این رویداد و نیز همکاری در زمینه برگزاری جشنواره میراث فرهنگی کشورهای ساحلی دریای خزر دعوت کرد.
وی، تجربه و دستاوردهای سینمای ایران را بسیار ارزشمند خواند و گفت: طرحی را با عنوان آکادمی سینمای اوراسیا آغاز کرده ایم که همکاری ایران در این مسیر، به غنای این حرکت فرهنگی خواهد افزود.

ولادیمیر تولستوی مشاور فرهنگی رئیس جمهوری فدراسیون روسیه نیز در این دیدار بر توسعه همکاری های دوجانبه در زمینه آموزش زبان های روسی و فارسی با هدف نزدیکی بیش از پیش ملت ها تأکید کرد.

بیژن نوباوه نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار گفت: امروز برخی دیدگاه ها و نگرش ها به ملت ها از دریچه نگاه غرب است که همکاری مشترک در تولید محتوا و فیلم مستند درباره دو کشور می تواند، روایت عینی و بدون تحریفی را از واقعیت ها و ظرفیت ها را ارائه کند.

در این دیدار که با حضور دو تن از معاونان و همچنین مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد که بنا بر اعلام فعالان عرصه آموزش زبان فارسی در روسیه، میزان علاقه به آموزش این زبان توسط جوانان روس بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه دوازدهم تیرماه ۱۴۰۲ با هدف توسعه مناسبات دوجانبه و شرکت در آِیین های هفته فرهنگی ایران در روسیه به مسکو سفر کرده است.

برچسب‌ها