قزوین- ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: این استان با ۲هزار و ۸۸ معلم روبروست با این وجود برنامه ریزی شده تا هیچ مدرسه و کلاسی بدون آموزگار نباشد.

به گزارش ایرنا، مسیر توسعه هر کشور از آموزش و پرورش می‌گذرد و رشد و همچنین توسعه همه‌جانبه‌ تمامی ممالک و جوامع در گرو توجه ویژه به تعلیم و تربیت است.

به گفته کارشناسان، پویایی نظام تعلیم و تربیت یا آموزش و پرورش مستقیماً به توسعه هرجامعه از جمله توسعه اقتصادی آن کمک می کند چرا که سرمایه انسانی یکی از مهم ترین عوامل توسعه است که از طریق آموزش و پرورش تعلیم و تربیت کادرسازی و ساخته می‌شود.

روز معلم بهترین فرصت و بهانه برای ارزیابی و تبیین اهمیت آموزش و پرورش و نقش معلمان در تعلیم و تربیت و ساخت نیروی انسانی است.

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قزوین به مناسبت سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و رو بزرگداشت مقام معلم با "نقی سیاهکالی مرادی" مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین پیرامون برنامه های این دستگاه در راستای تحقق شعار سال و نقش آموزش و پرورش در توسعه عدالت آموزشی در مدارس محروم استان و همچنین بررسی مسائل و مشکلات فرهنگیان به گفت و گو نشست که آنرا در ادامه می خوانید.

ایرنا. آموزش و پرورش برای تحقق شعار سال چه وظایفی بر عهده دارد؟

با توجه به نام گذاری امسال با عنوان "مهار تورم، رشد تولید " وظایف ما در قالب برنامه‌های کوتاه مدت و عملیاتی برای تولید محتوا پیش بینی شده که بخش مهمی از آن، تولید محتوا برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

از آنجایی که مهم ترین وظیفه ما تربیت نیروی انسانی متخصص برای پیشبرد اهداف جامعه در بلندمدت است تلاش می‌کنیم تا نسلی تربیت کنیم که بتواند مسیر آینده کشور را راهبری کند.

استفاده از ظرفیت‌های موجود در هنرستان‌های کشاورزی، فنی و حرفه‌ای و کارودانش و مولدسازی آنها، فرهنگ سازی بین دانش آموزان و اولیا در خصوص مصرف بهینه و حمایت از تولیدات ملی، الزام ادارات آموزش و پرورش و مدارس و نظارت در خصوص خرید و استفاده از کالای داخلی و فروش املاک مازاد و تجهیز هنرستان ها از دیگر برنامه این اداره کل در راستای کمک به تحقق شعار است.

ایرنا. معلمان در تحقق اهداف بیان شده چه کمکی می‌توانند داشته باشند؟

معلمان همراهان همیشگی ما هستند و همانطور که در ایام گذشته، شاهد اثرگذاری بی نظیر این قشر بودیم قطعاً برای تحقق اهداف کوتاه و بلند مدت و برنامه ریزی تعلیم و تربیت نسل آینده نیازمند مشارکت این قشر هستیم.

در این راستا کمک به نهادینه شدن فرهنگ حمایت از تولیدات داخلی بین دانش آموزان که خود منجر به نشر این فرهنگ در خانواده و جامعه خواهد شد نیازمند همراهی و ایفای نقش معلمان است.

ایرنا. کمبود معلمان همواره به عنوان یک چالش در سیستم آموزشی کشور وجود داشته است، آیا این مشکل همچنان در استان قزوین پا برجاست؟

بله. سال تحصیلی آینده با کمبود ۲ هزار و ۸۸ نفر معلم مواجه هستیم که شامل ۵۰ نفر معلم استثنایی، ۹۰ نفر خرید خدمات،۶۷۳ نفر ابتدایی، ۶۶۵ نفر متوسطه اول، ۳۴۱ نفر متوسطه نظری و ۲۶۹ نفر فنی و حرفه‌ای و کاردانش خواهد بود.

برای جبران کسری یاد شده از راه های مختلف از جمله استمرار خدمت، اضافه کار و بخشی نیز از طریق سهمیه استخدام و برگزاری آزمون مدارس ابتدایی برای جذب ۳۲۴ نفر به عنوان آموزگار وهمچنین ۴۴۴ نفر به عنوان دبیر اقدام شده است بنابراین در سال تحصیلی آینده نیز تلاش خواهیم کرد به گونه‌ای عمل شود که مانند امسال هیچ مدرسه و کلاس درسی با کمبود معلم مواجه نشود.

ایرنا. در خصوص آخرین وضعیت طرح رتبه بندی معلمان در قزوین توضیح دهید؟

۱۴ هزار و ۹۴۳ نفر از فرهنگیان استان قزوین مشمول رتبه بددی شده اند.

هدف اصلی رتبه‌بندی معلمان، ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت، ارتقای شایستگی‌های معلمان و رقابت در نظام تعلیم و تربیت به شمار می‌رود و خوشبختانه فرآیند رتبه‌بندی این قشر پس از سالها در دولت سیزدهم و با حمایت رییس جمهوراین اجرا شد.

پارسال رقم خوبی به حقوق معلمان براساس اجرای نظام رتبه بندی اضافه شد که البته شاید مکفی نباشد اما برای آغاز کار رضایت بخش بود.

به طور میانگین با اجرای نظام رتبه بندی از یک میلیون و ۶۰۰ تا پنج میلیون تومان به حقوق معلمان اضافه شده است.

ایرنا. در خصوص پرداخت مطالبات فرهنگیان در استان قزوین چه اقداماتی انجام شده است؟

هم اکنون بخش زیادی از مطالبات فرهنگیان استان شامل معوقات کامل رتبه بندی ۱۴۰۱ و ۵۰ درصد رتبه یک ۱۴۰۰ و همچنین حق التدریس مهر تا دی ماه ۱۴۰۱ پرداخت شده است.

با تلاش های انجام شده همچنین تمامی معوقات نیروهای خرید خدمات در سال ۱۴۰۱ انجام پرداخت شده است.

ایرنا. برای هوشمند سازی مدارس قزوین چه اقداماتی انجام شده است؟

در حال حاضر ۵۱ درصد مدارس شهری و ۳۷ درصد مدارس روستایی استان قزوین هوشمند سازی شد ه اند و به طور میانگین ۷/۴۷ درصد کلاس های استان یعنی بیش از چهار هزار مدرسه هوشمندسازی شده است.

در دوران شیوع ویروس کرونا و در راستای تمرکز بر آموزش غیرحضوری بیشتر سرمایه گذاری‌ها بر روی سامانه "شاد" انجام شد و برای هوشمندسازی مدارس بودجه‌ای پیش بینی نشد که امید است در سال جاری این سیاست تغییر کند.

ایرنا. آموزش و پرورش برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی چه اقداماتی انجام داده است؟

راهبرد اصلی و محوری آموزش و پرورش، اجرایی شدن سند تحول بنیادین است و یکی از مهمترین رویکردهای این سند نیز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است و به همین منظور در راستای پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان، طرح "یاریگران زندگی" با هدف جلب مشارکت همسالان و حمایت فعالانه والدین و کارکنان مدارس به صورت سالانه در دستور کار قرار دارد.

امسال نیز به منظور توانمندسازی دانش آموزان، والدین و همکاران با موضوعات آسیب‌های اجتماعی و مهارت‌های زندگی در مواجهه با آسیب‌ها و اعتیاد ۲۲ هزار نفر در این طرح شرکت کردند.

اجرای برنامه ملی نماد و اجرای خرده نظام ارتقایی و حمایتی شامل حمایت‌های قضایی، مالی، درمانی، انتظامی با مشارکت و همکاری و همراهی ۱۱ دستگاه اجرایی از جمله دادگستری، استانداری، دانشگاه علوم پزشکی بهزیستی، نیروی انتظامی، کمیته امداد، ستاد فرمان حضرت امام (ره)، اداره تعاون، کار و امور اجتماعی، شورای هماهنگی است.

برگزاری جشنواره نوجوان سالم و ابتکارات و خلاقیت‌های فرهنگیان و پویش مراقب خود باش با محوریت کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی وسبک زندگی سالم و همچنین برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌های تحکیم خانواده، ارائه خدمات مشاوره‌ای در مدارس و بهره‌گیری از ظرفیت همسالان با اجرای طرح‌های همیار مشاور، پیگیری جدی برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل و بازگشت این دانش آموزان به نظام تعلیم و تربیت و برگزاری برنامه‌های متنوع هفته بهداشت روان و مبارزه با اعتیاد به منظور آگاهی بخشی دانش آموزان و خانواده‌ها از دیگر برنامه‌های این اداره کل در راستای مقابله با آسیب های اجتماعی است.

ایرنا. با توجه به پیش رو بودن تابستان چه برنامه‌ای برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان دارید؟

شعار محوری فعالیت‌های پایگاه‌های تابستانی غنی سازی اوقات فراغت "هر دانش آموز یک مهارت" است و تلاش می‌کند با ارائه برنامه و فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری، ورزشی، مهارتی و اردویی پاسخگوی نیازهای دانش آموزان از هر نوع سلیقه باشد.

پایگاه‌های غنی سازی آموزش و پرورش استان قزوین شامل کانون‌های فرهنگی و تربیتی ۲۱ کانون فرهنگی و تربیتی فعال در مناطق و نواحی ۱۴ گانه استان در حال فعالیت و جذب دانش آموزان در برنامه‌های فرهنگی، هنری و مهارتی هستند.

ایرنا. برنامه‌های هفته معلم در قزوین را تشریح بفرمایید؟

در راستای اجرایی شدن اهداف عملیاتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با موضوع «بزرگداشت مقام معلم»، تجلیل از معلمان منتخب استانی و منطقه‌ای در چهارده منطقه استان، طی آیین‌های باشکوه با حضور مسوولین استان، از منتخبین منطقه‌ای، استانی و کشوری تجلیل خواهد شد و همچنین در مناطق ۱۴ گانه نیز طی مراسم های باشکوهی از این افراد تجلیل به عمل خواهد آمد.

برگزاری مراسم میثاق با شهدا، همایش پیاده روی به مناسبت هفته معلم در استان، تجلیل از فرزندان شاهد، جانباز و ایثارگر معلم، تجلیل از معلمان مدارس غیر انتفاعی استان، سخنرانی مدیرکل و روسای مناطق در نمازهای جمعه سراسر استان، دیدار استاندارو مسوولان استان با معلمین منتخب استانی، دیدارمسوولین با معلمان دارای بیماری خاص، نصب بنر و پوستر در سطح شهر و اتوبوس‌های شرکت واحد توسط شورای شهر و شهرداری‌ها، برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی در سطح استان از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده برای این مناسبت است.

کلام آخر:

سنگ بنای توسعه در هر جامعه‌ای توجه به حوزه فرهنگ و به ویژه آموزش وپرورش به عنوان مهمترین نهاد فرهنگی است بنابراین باید تقویت سرمایه گذاری در این حوزه مهم باید در اولویت باشد.