بجنورد-ایرنا- مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح زیر کشت زعفران بدلیل شرایط اقلیمی، افزایش هزینه کارگری و سختی برداشت نسبت به کشت سایر گیاهان دارویی در جهان کاهش یافته است.

حسن زینلی روز پنجشنبه در اولین میز علمی، تخصصی و اقتصادی زعفران در فاروج خراسان شمالی اظهار داشت: کشورهایی که سالانه ۴۷ تن زعفران در سال تولید می کردند، عملکردشان به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: میزان زعفران تولیدی در جهان رو به اتمام است از طرفی کشورهای تولید کننده رغبتی به کشت این محصول با ارزش ندارند و این شرایط فرصت تولید زعفران را در کشور را فراهم کرده باید از این فرصت برای تولید بیشتر استفاده کرد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی افزود: اگر کشاورزان بتوانند تحت شرایطی محصول خود را ذخیره کنند به طور قابل ملاحظه ای قیمت زعفران در جهان افزایش خواهد یافت.

وی عنوان کرد: میزان تولید گیاهان دارویی کشور در حال حاضر ۴۰۰ هزار هکتار است که از این میزان ۱۲۲ هزار هکتار مربوط به زعفران است.

زینلی خاطرنشان کرد: کشت زعفران بدلیل شرایط اقلیمی، افزایش هزینه کارگری و سختی برداشت نسبت به کشت سایر گیاهان دارویی مورد استقبال کشورهای تولید کننده نیست و این شرایط فرصت خوبی برای توسعه بازار زعفران، جلوگیری از خام فروشی و تولید بهتر محصول را فراهم کرده است.

وی افزود: سال گذشته در گیاه سیاه دانه به خودکفایی رسیده ایم و امسال هم در زمینه تخم شربتی و برخی گیاهان به خودکفایی می رسیم.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در بسیاری از گیاهان دارویی رتبه اول تا پنجم را در جهان داریم و در زمینه برخی گیاهان از جمله زنجبیل، هل و دارچین که وارداتی هستند به زودی نیاز کشور را تامین خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: کشت ۱۳ گیاه دارویی با ارزش از جمله زعفران، زیره، گل محمدی، زرشک، عناب، گشنیز، آویشن شیرازی، چای ترش، حنا و آلوئه ورا در دستور کار قرار دارد.