گرگان - ایرنا - معاون رییس قوه قضاییه و ربیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور گفت: چهار هزار داور در مرحله گزینش هستند و طی امسال و سال آینده باید کار خود را آغاز کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی عصر یکشنبه در همایش تجلیل از منادیان صلح گلستان در گرگان اظهارداشت: داورها در قالب موسسات داوری فعالیت و مردم می‌تواند برای حل و فصل دعاوی حقوقی خود به این داورها مراجعه کنند.

وی ادامه داد: آرای صادر شده توسط داوران حرفه‌ای مانند آرای محاکم قطعیت دارد و ضمانت اجرای دادگستری است.

وی بیان کرد: موسسه‌های میانجی‌گری هم از پارسال با هدف حل و فصل دعاوی کیفری  فعال شدند.

صادقی با بیان اینکه روز به روز بر آمارهای سازش افزوده می‌شود، گفت: اکنون ۴۰ درصد پرونده‌های قابل مصالحه در کشور با رضایت طرفین، سازش شده است.

رییس توسعه حل اختلاف کشور افزود: متوسط زمان رسیدگی پرونده در شعب شورای حل اختلاف ۳۰ روز است، در حالی که در دادگستری‌ها به دلیل رعایت ضرورت رعایت تشریفات و تعداد بیشتر پرونده‌ها، زمان رسیدگی‌ها حداقل سه برابر این زمان است.

وی تصریح کرد: هزینه دادرسی‌ها در کشور بسیار پایین‌تر و دسترس پذیرتر است و مردم می‌توانند مشکلات خود را در این مراکز حل و فصل کنند و نیاز نیست به دادگاه یا دادسرا مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، در این همایش از ۱۰ نفر از اعضای فعال شورای حل اختلاف در زمینه صلح و سازش، تکریم ارباب رجوع و چهار نفر از برگزیدگان جشنواره کشور پویانمایی صبر تجلیل شد.

بازدید از شورای حل اختلاف خان‌ببین، شرکت در جلسه روسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان، افتتاح بایگانی راکد شورای حل اختلاف استان و بازدید از مجتمع شورای حل اختلاف گرگان از دیگر برنامه های سفر یک روزه حجت‌الاسلام  والمسلمین صادقی به گلستان بود.