ارومیه - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: بیش‌از هشت هزار قطعه انواع پرنده به منظور استراحت و تغذیه در تالاب‌های این شهرستان فرود آمده و با این آمار رشد ۳۰ درصدی فرود پرندگان را شاهد هستیم.

اکبر محمدیان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: از این آمار حدود سه هزار بال فلامینگو و پنج هزار بال نیز انواع پرندگان بومی منطقه هستند که وارد تالاب‌های نقده شده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به آبگیری مناسب تالاب‌ها و تخم گذاری پرندگان در این تالاب‌ها پیش بینی می‌شوند جمعیت کل پرندگان منطقه ۳۰ درصد افزایش یافته و به بیش از ۱۰ هزار بال برسد.

وی اضافه کرد: این پرندگان شامل فلامینگو، تنجه، آنقوت، کشیم، چنگر، پلیکان، اردک مرمری، اردک سرسفید، اردک سرحنایی، کاکایی، پرستو دریایی و سایر گونه‌های آبزی و کنارآبزی هستند که به منظور استراحت و تغذیه وارد تالاب‌های این شهرستان شده اند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده بیان کرد: هرچه آمار پرندگان آبزی و کنار آبزی افزایش یابد، شاهد رونق علمی، اقتصادی و توریستی در منطقه خواهیم بود.

وی اضافه کرد: ورود پرندگان مهاجر نیز به تالاب‌های منطقه از مهرماه آغاز می‌شود.

وی افزود: بیش از ۴۰ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی در تالاب‌های این شهرستان شناسایی شده‌اند که بیشتر شامل انواع مرغابی، فلامینگو، کشیم، چنگر، اگرت سفید، حواصیل خاکستری، لک‌لک سفید، عقاب تالابی و چوپ‌پا است.

شهرستان نقده با داشتن تالاب‌های فصلی و دائمی از جمله تالاب‌های «سلدوز»، «حسنلو» و «درگه سنگی» در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است؛ غاز خاکستری، انواع مرغابی و انوع اردک (سر سفید، سرسبز، مرمری، سرحنایی و بلوطی)، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان از جمله پرندگان مهاجر موجود در تالاب‌های نقده است.

در مجموع ۱۷ تالاب فصلی و دائمی در این شهرستان وجود دارد که سه تالاب حسنلو، درگه سنگی و یادگارلو جز تالاب‌های بین المللی است.

شهرستان ۱۲۷ هزار نفری نقده با ۹۲ روستای تابعه در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر ارومیه قرار دارد.