پردیس- ایرنا -بخشدارمرکزی شهرستان پردیس گفت:قسمت های زیادی از رودخانه ها در روستاهای باغکمش و اصطلک برای پیشگیری از وقوع سیل لایروبی و پاکسازی شده است.

محمود حیدری روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: بهسازی و احداث جداول جاده اصلی باغکمش در حد فاصل ورودی های روستای اصطلک، پاکسازی رودخانه ضلع‌ جنوبی روستای اصطلک از اجسام مزاحم در مسیر دره گنجی و احداث سیل برگردان و انسداد خیابان منتهی به فاز دوازده و پاکسازی دهانه پل دره آهارک(ورودی روستای واصفجان)  انجام شده است.

وی ادامه داد: نخاله های ساختمانی و شاخه و تنه های درخت جمع آوری شده  و یک دیوار در قسمت شمالی آرامستان روستای واصفجان در حدود یک ماه پیش احداث شد و انجام اقدامات پیشگیرانه در روستاهای باغکمش، واصفجان و اصطلک خطرات سیل  اخیر را به نحو چشمگیری کاهش داد.

بخشدار مرکزی شهرستان پردیس افزود: لایروبی رودخانه باغکمش مدتی قبل انجام شده بود و در بارشهای سیلابی اخیر  این رودخانه مشکل طغیان نداشت.

حیدری با بیان اینکه پاکسازی مسیر رودخانه ها یک گام اصولی و اولیه برای جلوگیری از انحراف و جاری شدن سیل است، توضیح داد: سیل های به وقوع پیوسته در روزهای اخیر نشان داده بیش از پیش به مدیریت مسئله بحران نیاز داریم و  همکاری شرکت عمران و شهرداری پردیس برای پاکسازی و لایروبی در روستاهای بخش مرکزی قابل تقدیر است.

وی افزود: در طی بارشهای سیلابی تمام عوامل دهیاری های بخش مرکزی همسو با کلیه مدیران تلاشگر شهرستان پردیس آماده باش بودند.

بخشدار مرکزی شهرستان پردیس ادامه داد: بازسازی راه دسترسی به چاه آب شرب واصفجان، ساخت سیل بند در قسمت شمالی آرامستان و هدایت آب جاری به سمت شرق آرامستان و دره مستانک بخش دیگری از اقدامات انجام شده است.

سیلاب در روستای کرشت خسارت جانی نداشت

حیدری با اشاره به اثرات تخریبی سیلاب در روستای کرشت، توضیح داد: سیلاب در این روستا خسارت جانی نداشت، چند مورد دیوار کشی حاشیه رودخانه کامل تخریب شد و خانواده های ساکن در حاشیه پل رودخانه  از محل سکونت تخلیه و به جای امن انتقال و اسکان داده شدند.

وی ادامه داد: پس از فروکش کردن حجم سیل تعداد ٢٥٠ راس گله دامدار روستای از غرب رودخانه به سلامت به محل امن شرق رودخانه هدایت شدند،آب گرفتگی های سطح روستا پاکسازی وگل لای و سنگ و ‌شن در معابر ‌توسط دهیاری کرشت و در کوچه کسری توسط پیمانکار  جمع آوری شده است.

بخشدار مرکزی شهرستان پردیس به دهیاران توصیه کرد: با توجه به پیش بینی های هواشناسی، دهیاران بازدید مستمر از نقاط بحرانی درروستا از منظر آسیب پذیری از سیلاب و رفع مشکلات فنی و نواقص شبکه جمع آوری و دفع آبهای سطحی، پیش بینی های لازم برای بسیج منابع و امکانات را در دستور کار خود قرار بدهند.

حیدری ادامه داد: دهیاران به آمادگی، پایش و نظارت مستمر، بازدید و رفع اشکالات از تاسیسات کنترل سیلاب در محدوده و حریم و خارج از حریم  روستا،پل ها و ابنیه فنی احداث شده در مسیر رودخانه ها، آگاه سازی مردم برای جمع آوری دام ها از حاشیه رودخانه ها و ممنوعیت توقف در حاشیه و حریم  مسیل ها توجه داشته باشند.

شهرستان پردیس با جمعیتی در حدود ۳۰۰ هزار نفر در شرق پایتخت قرار دارد.