تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳

گرگان - ایرنا - رییس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: خرید تضمینی کلزا در سال زراعی جاری در استان با فعالیت چهار مرکز مجهز به دستگاه‌های خشک‌کن در گنبدکاووس، ترکمن، علی‌آباد و گرگان آغاز شد.

علی موسی‌خانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: به دلیل پیش بینی هواشناسی مبنی بر بارندگی اواخر هفته جاری، بازگشایی سایر مراکز خرید تضمینی با هدف کاهش خسارت به کلزاکاران صورت گرفت.

وی ادامه داد: دانه روغنی کلزا پس از برداشت از مزرعه در صورت بالا بودن رطوبت بیش از ۲۴ ساعت در انبار سالم باقی نمی ماند.

به گفته وی مراکز خرید تضمینی کلزا در استان محصول را با حداکثر ۲۰ درصد رطوبت با اعمال افت رطوبت از کشاورزان خریداری می کنند.

موسی خانی خاطرنشان کرد: برای خرید تضمینی کلزای گلستان امسال ۴۴ مرکز توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی تدارک دیده شده که با بیشترشدن دما طی روزهای آینده و افزایش برداشت محصول، فعالیت آن در شهرستان‌ها تابعه گسترش خواهد یافت.

امسال مدیریت تعاون روستایی گلستان به عنوان مباشر و زیر نظر اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان، کار خرید تضمینی کلزا را برعهده دارد.

در سال زراعی جاری کشت کلزا در ۹۰ هزار هکتار برنامه ریزی شده بود که به دلیل خشکسالی، کشت این محصول به ۴۲ هزار هکتار کاهش یافت.

کارشناسان زراعت جهادکشاورزی استان پیش بینی می کنند از این سطح زیر کشت، حدود ۸۰ هزار تن محصول برداشت شود.

قیمت خرید تضمینی امسال کلزا هر کیلوگرم ۱۵۰ هزار ریال تعیین شده است.

کلزا در گلستان از دهه سوم اردیبهشت ماه تا اواخر خردادماه برداشت می شود.

سال زراعی گذشته افزون بر ۵۰ هزار هکتار زمین زراعی گلستان زیر کشت کلزا رفت و از این سطح ۷۰ هزار تن محصول برداشت شده بود.

زراعت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی در راستای پایداری کشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشور است که ضمن مشارکت در تولید روغن خوراکی موردنیاز کشور در داخل و تلاش برای بی نیازی از واردات این محصول و نیز بهترین تناوب برای گندم و جو بوده که رعایت آن علاوه بر افزایش تولید، آفات، بیماری ها و علف‌های هرز را کاهش می دهد.

استان گلستان با داشتن ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های مهم تولید کلزا در کشور به شمار می رود که به گفته کارشناسان دانه های روغنی، این خطه با توجه به شرایط مساعد جوی و بارندگی، ظرفیت کشت سالانه ۵۵ تا ۷۰ هزار هکتار دانه روغنی را دارد.