همدان-ایرنا- مدیرعامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان با اشاره به اقدامات و ماموریت های حوزه فناوری اطلاعات در مدیریت شهری، گفت: هوشمندسازی خدمات و ایجاد شهرداری الکترونیک گامی موثر در راستای تحول در عرصه مدیریت شهری و ارائه خدمات به روز و بهینه به شهروندان است.

جواد مختاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هوشمند سازی و ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی زمینه را برای ارائه خدمات به روز، با کیفیت و تسهیل امور در حوزه‌های مختلف شهرداری همدان فراهم می کند.

وی اظهار داشت: توسعه فناوری ها موجب کاهش هزینه‌ها، استفاده حداکثری از منابع، افزایش شفافیت، کاهش خطاهای کاری و  ارائه عادلانه خدمات به شهروندان می شود. 

وی بر لزوم پیاده سازی شهرداری الکترونیک در راستای ارائه خدمات غیر حضوری به شهروندان تاکید کرد و گفت: ایجاد بانک اطلاعاتی و آرشیوهای الکترونیکی علاوه بر کاهش مراجعات مردم به شهرداری زمینه ساده و سریع صدور پروانه ساختمانی، پاسخ‌های استعلام، گواهی ها و مفاصل حساب را فراهم می کند. 

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری همدان، انتظارات شهروندان در ارایه خدمات غیرحضوری را از عوامل مهم پیاده سازی شهرداری الکترونیک دانست و افزود: امروزه با توجه به افزایش دانش و دسترسی گسترده مردم به گوشی های هوشمند، امکان ارائه خدمات الکترونیک و افزایش شفافیت به عنوان یکی از انتظارات و مطالبات به حق شهروندان، شورای شهر و مدیریت شهری فراهم شده است.

مختاری به چارت و تشکیلات اداری متنوع و گسترده سازمان فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: در راستای ایجاد تحول و تحقق دستاورد ها، اجرای چندین پروژه مهم در راستای شهرداری الکترونیک آغاز شده که از جمله آنها می توان به سامانه یکپارچه شهرسازی و درآمد و نوسازی شهرداری همدان اشاره کرد.

وی افزود: با راه اندازی شهرداری الکترونیک علاوه بر  دور کاری پرسنل، امکان ارایه خدمات الکترونیک و غیرحضوری، آشنایی با ضوابط مختلف شهری، ارایه اطلاعات مورد نیاز کاربران، پرداخت عوارض و قبوض شخصی و صنفی فراهم می‌شود.  

مختاری با اشاره به اهمیت شهروند سپاری در حوزه مدیریت شهری، اظهار داشت: ۷۰ درصد مراجعات مردم به شهرداری مربوط به استعلام‌های ادارات و سازمان ها است که امیدواریم با ایجاد زیرساخت‌های لازم شاهد کاهش مراجعه مردم به سازمان‌ها و مناطق باشیم تا مدیریت شهری به سمت اهداف و رسالت های واقعی خود حرکت کند.

به گفته وی، با راه اندازی سیستم های خدمات الکترونیک زمینه برای صدور پروانه ساختمانی الکترونیکی به صورت موثر و الکترونیکی در طول فرآیند کار(از لحظه درخواست تا پایان کار) انجام می شود. 

 مختاری همچنین به پروژه احداث فیبر نوری به طول ۸۰ کیلومتر در شهر همدان اشاره کرد و اظهار داشت: امکان سنجی و تهیه نقشه های پروژه برای ایجاد بستر قوی ارتباطی برای شهرداری و شهروندان انجام شده و طرح مهم جامع فناوری اطلاعات شهرداری همدان نیز در حال پیگیری است.

مدیر سازمان فناوری اطلاعات شهرداری همدان همچنین سامانه هوشمند مدیریت ناوگان شهری و ردیابی وسایل نقلیه در خدمات شهری، فضای سبز و خدمات موتوری در قالب سامانه متمرکز را از دیگر دستاوردهای مهم حوزه فناوری و مجموعه شهرداری ارزیابی کرد و افزود: با تجهیز ماشین آلات به سیستم های مکان یاب امکان مانیتورینگ وسایل نقلیه شهرداری در راستای خدمت به مردم به خوبی فراهم می شود.