گچساران - ایرنا-مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۵ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای خرید ادوات کشاورزی در طرح جهش تولید دیمزارهای استان پرداخت شد.

شایان نادری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا این تسهیلات با نرخ سود چهار درصد و دوره بازپرداخت پنج ساله  پرداخت شده اظهار  داشت:این میزان تسهیلات بانکی برای خرید ۳۵ دستگاه ادوات کشاورزی به متقاضیان در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.

وی بیان کرد:سال زراعی جاری طرح جهش تولید در بیش از ۳۰ هزار هکتار از دیمزارهای استان  برای نخستین بار به پشتوانه شرکت گسترش توسعه گری پردیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اجرا شده است.

نادری تاکید کرد: در این طرح خدمات متنوعی  با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان انجام شده است.

وی افزود : با توجه به اینکه اجرای کشاورزی حفاظتی، رعایت تناوب کاشت و حفظ پوشش گیاهی خاک در راستای افزایش بهره‌وری محصولات زراعی دیم از برنامه های مهم طرح جهش تولید در دیمزارهاست ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با هدف کشت اصولی دیم، تسهیلات چهار درصدی خرید ادوات کشاورزی از قبیل دستگاه کارنده کشت مستقیم، سمپاش، زیرشکن، هد برداشت حبوبات، لولر غلطک حبوبات، بیلر نباتات علوفه، مور نباتات علوفه، ریک نباتات علوفه، ریزدانه کار کلزا و هد برداشت کلزا ارایه داده است. 

نادری عنوان کرد: پایداری اشتغال و محرومیت زدایی، بهبود معیشت بهره‌برداران، پشتیبانی از تولید، رونق کشاورزی در اراضی دیم زار و کم بازده استان از اهداف این ستاد در زمینه حمایت از کشاورزان در طرح یاد شده است .

وی استفاده حداکثری از آب نزولات آسمانی برای تولید محصولات کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: افزایش تولید محصولات زراعی و افزایش درآمد کشاورزان از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بخش قابل توجهی از اراضی دیم است و با توجه به وجود منابع خاک حاصلخیز و بهره برداران پیشرو اجرای کشاورزی قراردادی به جهش تولید در مزارع استان کمک می کند.

آن طور که جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده ۷۰درصد از دیمزارهای استان از خشکسالی های امسال دچار خسارت شده اند اما وضعیت دیمزارهای زیرپوشش این طرح بهتر از سایر نقاط است.

سالانه ۹۷۲ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.