افزایش قیمت سیمان از اواخر ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ چند درصد بوده است؟ این افزایش قیمت تمام شد یا ادامه دارد؟ با این طوفان تند، چه بلایی بر سر قیمت مصالح ساختمانی دیگر آمده است؟ آیا در آینده نزدیک، منتظر افت قیمت سیمان باشیم یا نه؟ سوالات زیاد است، جواب ها مبهم و تکلیف ها نامشخص، در این موارد شکی نیست!

به نقل از بتن آلوکا، روند افزایش قیمت سیمان و مصالح ساختمانی در ماه پایانی سالی ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱، طبق پروسه زیر بوده و طبق آن، به راحتی قیمت سایر مصالح سیمانی قابل بررسی و تخمین است. نمی توانیم بگوییم که دست نگه دارید شاید قدری، قیمت سیمان از تب و تاب بیفتد و زیاد متضرر نشوید، چرا که هر آن ممکن است با قیمت هیجانی جدید، بازار بورس سیمان بترکد! اگر باور نمی کنید روند قیمت های دو ماه اخیر را طبق جداول زیر، چک کنید.

افزایش قیمت سیمان

در دو ماه اخیر، پایان ۱۴۰۰ و اول ۱۴۰۱، روند افزایش قیمت سیمان را بررسی می کنیم و به نتایج کمی باور نکردی می رسیم که مطلوب هیچ کدام از ما نبوده و نیست. چرا که کار اکثر تولید کننده های مصالح ساختمانی نظیر تولید کننده های بلوک سیمانی ، احتمالا به تعطیلی منجر می شود.

قیمت سیمان در اسفند ۱۴۰۰

 قیمت سیمان                           وزن                                     تاریخ

۳۹۰ هزار تومان                           ۱ تن                                 ۱/۱۲/۱۴۰۰

  ۴۵۵ هزار تومان                           ۱ تن                                 ۱۵/۱۲/۱۴۰۰

  ۵۵۰ هزار تومان                           ۱ تن                                 ۲۸/۱۲/۱۴۰۰

قیمت سیمان در فروردین ۱۴۰۱

     قیمت سیمان                          وزن                                  تاریخ 

    ۶۵۰ هزار تومان                          ۱ تن                              ۸/۰۱/۱۴۰۱

      ۷۳۰ هزار تومان                          ۱ تن                              ۲۷/۰۱/۱۴۰۱

همه قیمت های بالا، بدون احتساب کرایه و در کارخانه می باشد. همانطور که مشاهده می کنید، تقریبا شاهد افزایش قیمت سیمان ۸۶% در دو ماه انتهای اسفند ۱۴۰۰ و اوایل فروردین ۱۴۰۱ بوده ایم، رقم تامل برانگیزی است!

تاثیر افزایش قیمت سیمان بر قیمت مصالح ساختمانی

برخی مصالح ساختمانی نظیر بتن، ملات، بلوک سیمانی و... ارتباط مستقیمی با سیمان دارند و تحت تاثیر شدید نوسانات آن هستند. یعنی قیمت، کیفیت و موجودیت آنها، وابسته به سیمان بوده و هست. حالا که سیمان ۸۶% افزایش قیمت را تجربه کرده است، قیمت مصالح وابسته به کجا رسیده است؟ آیا قیمت آنها نیز سر به فلک کشیده است؟

بتن به اندازه خود سیمان، اصولا افزایش قیمت را تجربه می کند، ملات نیز نصف افزایش قیمت سیمان را می تواند ببیند.   اما بلوک های سیمانی، مخصوصا بلوک سبک که سیمان زیاد مصرف می کنند چطور؟   بلوک سبک سیمانی باید به‌طور میانگین %۷۳ افزایش قیمت داشته اند و طبیعتا این افزایش دور از انتظار نیست! اما در عمل چنین نیست، چون خریداری نیست. بنا بر شرایط و وضعیت بازار مصالح ساختمانی و ساخت و ساز، تولیدکنندگان بلوک، تا به امروز حدودا ۳۰% افزایش قیمت را توانسته اند اعمال کنند و کلی متضرر شده اند. برای نمونه، تحلیل اثر افزایش های پیاپی قیمت سیمان را در قیمت دو نمونه بلوک که در قسمت بعدی مطلب برای شما انجام داده ایم، مشاهده نمایید.

افزایش قیمت بلوک سبک سیمانی

برای تحلیل درست قیمت بلوک، ابتدا باید قیمت مصالح ساخت آن را بررسی کنیم. سیمان + پوکه معدنی + آب، مصالح ساخت بلوک های جدید هستند. سیمان که ۸۶% گرانتر شده است و پوکه معدنی که از مصالح پایه ساخت بلوک های ساختمانی سبک می باشد ۳۰% گران شده است. دستمزد کارگر بنا به مصوبه های دولت، افزایش ۵۷ درصدی در سال ۱۴۰۱ داشته است و تجهیزات و لوازم فنی جانبی نیز بیشتر از ۱۲۰% گران شده اند. با این اوصاف قیمت بلوک به کجا رسیده است؟

تاثیر گرانی سیمان، برای دو نوع بلوک ۲۰ و ۱۵ سانتی را در جدول زیر مشاهده نمایید:

قیمت ۱۴۰۱                                   قیمت ۱۴۰۰                               نوع بلوک    

                     ۵۵۰۰ تومان                                 ۳۵۰۰ تومان                       بلوک ۲۰ سانتی سنگین               

        ۱۱۰۰۰ تومان                                   ۶۵۰۰ تومان                        بلوک ۲۰ سانتی سبک    

          ۷۵۰۰ تومان                                   ۵۵۰۰ تومان                        بلوک ۱۵ سانتی ۳ جداره   

          ۷۷۰۰ تومان                                   ۵۶۰۰ تومان                        بلوک ۱۵ سانتی ۴ جداره    

 همانطور که می بینید قیمت بلوک سیمانی ۲۰*۲۰*۴۰ بیشتر از ۷۳% افزایش قیمت داشته است که برخی از بلوک سازان، آن را اعمال کرده و برخی دیگر مثل بتن آلوکا در انتظار کشش بازار هستند.

آیا سیمان ارزان خواهد شد؟

با تحلیل و برآورد بتن آلوکا و  با توجه به تجارب سال های قبل، بعید به نظر میرسد که حداقل در شش‌ماهه اول سال، شاهد برگشت قیمت سیمان باشیم. به خاطر افزایش دما و قطعی برق صنایع از اول اردیبهشت، حتی به احتمال زیاد، دوباره شاهد افزایش قیمت سیمان خواهیم بود.  

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.