تهران- ایرنا- دبیر دوسالانه بسته‌ها گفت: در داخل ایران دستگاه‌های پیشرفته‌ای برای چاپ در اختیار داریم که مانند آن در کل دنیا فقط چهار یا پنج مورد پیدا می‌شود، شاید در حوزه استانداردسازی به اندازه کافی قوی نباشیم اما در مسیر پیشرفت هستیم.

به گزارش خبرنگار تجسمی ایرنا، نمایشگاه دوسالانه بسته‌ها تنها رویداد مستقل طراحی بسته‌بندی ایران است که از سال ۱۳۹۴ هر دو سال یک بار توسط وب‌سایت بسته‌ها با هدف سازندگی و حمایت از نیروی جوان در این حوزه و با تمرکز بر خلاقیت تجربی و ایده‌‎های جدید برگزار می‌شود و بهترین آثار ایران و جهان در زمینه دیزاین و طراحی بسته‌بندی را به نمایش می‌گذارد. 

به مناسبت برگزاری چهارمین دوره از این رویداد که از ۲۹ بهمن تا ۷ اسفندماه در فرهنگسرای نیاوران برپا شد، گفت‌وگویی داشتیم با ایمان آل‌مظفر، طراح گرافیک، مؤسس، مدیر مسئول و دبیر دوسالانه بسته‌ها. 

آل‌مظفر در پاسخ به این سوال که چرا صنعت بسته‌بندی ما همیشه از استاندارد جهانی عقب مانده است، تصریح کرد: من با این سوال زاویه دارم. بسته‌بندی دنیای بزرگی است که مسائل مختلفی از جمله، طراحی، چاپ، مواد به کار رفته، مارکتینگ، ارتباط بسته‌بندی و مخاطب از منظر جامعه‌شناختی، فروش و .... را شامل می‌شود. منتقدان باید بخش مورد نظر را به طور واضح متذکر شوند. به طور مثال بعضی معتقدند که صنعت چاپ ما از دنیا عقب است، اما منبع مشخصی ندارند.

این طراح گرافیک ادامه داد: برای چاپ دستگاه‌های پیشرفته‌ای در داخل ایران در اختیار داریم که مانند آن در کل دنیا فقط چهار یا پنج مورد موجود است، در نتیجه با وجود چنین دستگاه‌هایی نمی‌توانیم چاپ ایران را عقب مانده بدانیم. شاید درباره استانداردسازی به قدر کافی قوی نباشیم، اما در مسیر پیشرفت هستیم.

وی بیان کرد: متریال بسته‌بندی ما دچار ضعف است. به دلیل قیمت ارز برای ما وارد کردن متریال گران به صرفه نیست و مشکل دیگر در این زمینه به تحریم‌ها مربوط است. تقاضای بازار تا حدی منجر به این رویکرد ضعیف شده و تولیدکنندگان ما فضای رقابتی لازم را حس نکردند.

صنعت بسته‌بندی از هنر فاصله دارد

آل‌مظفر درباره ارتباط صنعت بسته‌بندی و هنر گفت: صنعت از هنر فاصله دارد و دیزاین بسته‌بندی هم از هنر فاصله دارد. در مبحث بسته‌بندی بحث زیبایی‌شناسی مطرح نیست، در حالی که موضوع هنر به زیبایی‌شناسی مرتبط است. ما وقتی از بسته‌بندی صحبت می‌کنیم، وظایف مختلفی مثل نگهداری از کالا، ایجاد ارزش افزوده برای کالا، ارائه اطلاعات محصول، کنترل سهم مصرف و آسانی مصرف را مدنظر داریم.

وی افزود: متأسفانه بیش‌ترین آموزش مربوط به گرافیک و طراحی صنعتی در دانشگاه‌های هنر برگزار می‌شود و این دو رشته را هنر در نظر می‌گیرند. این سوء تفاهم پیش آمده و ما هنر را به بسته‌بندی ارتباط می‌دهیم. در حالی که ما وقتی از هنر می‌گوییم، از توازن صحبت می‌کنیم و بحث هنرهای موسیقی، نقاشی و... مطرح می‌شود که با احساس نیز مرتبط هستند، اما وقتی درباره بسته‌‎بندی توضیح می‌دهیم، همه عوامل از جهت علمی و کاربردی قابل بررسی می‌شوند.

دوسالانه بسته‌ها باعث ارتقای سلیقه سفارش‌دهنده می‌شود

دبیر رویداد دوسالانه بسته ها درباره تاثیر این رویداد بر سازوکار صنعت بسته‌بندی و گرافیک توضیح داد: ایجاد یک فضای رقابتی در میان طراحان و ارتباط آن‌ها با تولیدکنندگان قطعاً در طولانی مدت باعث ارتقای سلیقه سفارش‌دهنده و اطلاع از مسائل مربوط به طراحی و توانایی طراحان در این حوزه می‌شود. این رخداد به مرور می‌تواند جایگاه طراحی بسته‌بندی را در این صنعت پررنگ‌تر کند.

آل مظفر خاطرنشان کرد: ما با دعوت افراد فعال این حوزه در چنین مراسمی، توانمندی استعدادهای این حرفه را در داخل ایران نشان می‌دهیم و صدای خود را وسیع‌تر به گوش این افراد می‌رسانیم و آن‌ها را به تماشای این نمونه‌کارهای منحصربه فرد از طراحان ایرانی دعوت می‌کنیم. ما باید در این دوسالانه بیش‌تر خودمان را در این حرفه باور کنیم و بدانیم که ما می‌توانیم بسته‌بندی‌های فوق‌العاده خوبی را طراحی و تولید کنیم.

مدیر مسئول دوسالانه بسته‌ها در ادامه با بیان این که این دو سالانه از سال ۹۴ آغاز به کار کرده و سایت «بسته‌ها» از سال ۹۲ فعالیت دارد، گفت: این دوسالانه اهداف زیادی را دنبال کرده و تا حد زیادی به نتیجه لازم دست یافته است. از جمله این اهداف انتشار کتاب سال بسته‌بندی در استاندارد بالا بوده که خوشبختانه محقق شده است. ما تلاش کردیم به دنیا ورود کنیم و دوسالانه بسته‌بندی را بین‌المللی کنیم. همچنین در این راستا برای داوری آثار از دانش بهره ببریم به همین دلیل از شش فرد معروف در زمینه طراحی بسته‌بندی در جهان دعوت و بستر حضور بسیاری از شرکت‌کنندگان بین‌المللی خارج از ایران را در این دوسالانه فراهم کردیم و طراحان ایرانی را نیز به جامعه و تولیدکنندگان داخلی و خارجی معرفی کردیم.

آل‌مظفر درباره بازخوردها به این رویداد نیز چنین عنوان کرد: این رویداد تنها رویداد مستقل درباره طراحی بسته‌بندی است که داخل ایران برگزار می‌شود و مرجعی استاندارد برای دوستانی است که در زمینه دیزاین بسته‌بندی فعالیت دارند. حجم زیادی از مخاطبان را به این رویداد علاقه‌مند کردیم و همیشه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

ایمان آل‌مظفر که فعالیت حرفه‌ای‌اش را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرد و از سال ۱۳۸۲ به طور رسمی عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران شد، تا به امروز کوشیده تا این شاخه‌ی نسبتاً مهجور در طراحی گرافیک را آن‌گونه که باید و شاید معرفی کند. وی در سال ۱۳۸۶ به شکل تخصصی به سراغ شاخه‌ی دیزاین (طراحی) بسته‌بندی رفت و تا به امروز کوشیده با ترجمه‌ی کتاب، انتشار مقالات، برگزاری دوره‌های آموزشی برای طراحان، دانشجویان و مدیران این شاخه را معرفی کند و گسترش دهد. آل‌مظفر وب‌سایت «بسته‌ها» را که به شکل تخصصی در حوزه‌ی دیزاین بسته‌بندی، برندینگ و هویت سازمانی و هویت برند فعالیت می‌کند، از سال ۱۳۹۲ بنا گذاشت. این طراح گرافیک تاکنون ۴ دوره از دوسالانه‌ی بسته‌ها را برگزار کرده است.

برندگان اصلی بخش‌های مختلف این دوسالانه به شرح زیر اعلام شد

جایزه منتخب هیات داوران و جایزه منتخب بازدید مردمی به محسن کوفیانی برای بسته بندی قهوه پروشات رسید و جایزه منتخب بسته‌ها را نیز استودیو دیزاین رایمون دریافت کرد.

در بخش بسته‌بندی‌های پایدار و دوست‌دار محیط زیست جایزه اول به «محمدرضا پارسا، ریحانه فراهانی و علی حبیب‌الهی» برای بسته‌بندی «خرمای ماهیا» رسید. 

در بخش «ایده‌ها و کانسپت‌های خلاق/ ایده‌ها و کانسپت‌های خلاق تجربی و دانشجویی» عنوان نخست به «پرنیا مقیاسیان» بابت «بسته‌بندی زعفران» تعلق گرفت.

در بخش «ایده‌ها و کانسپت‌های خلاق/ کانسپت‌های خلاق حرفه‌ای» عنوان نخست به «ترمه مغانلو» برای طراحی بسته بندی «چای لاهیجان» رسید.

در بخش «کسب و کارهای نوپا و محصولات خانگی» هم «نازنین بهزادی یگانه» برای بسته‌بندی «عسل سوینچ» مقام نخست را کسب کرد.

جایزه نخست بخش «زیرگروه نوشیدنی‌ها» به «محمدرضا اسلام‌پرست» و «بسته‌بندی آب‌میوه‌های شادلی» رسید. 

جایزه نخست «زیرگروه انواع مواد غذایی» به استودیو دیزاین «کن دو» برای بسته‌بندی پک فست‌فود «کاریز کوچیکه» تعلق گرفت.

در زیرگروه «تنقلات، آجیل، شیرینی و خشکبار» بسته بندی «عسل هانزا» با طراحی «رامین عسگری» برنده جایزه نخست شد.

جایزه نخست بخش «زیرگروه محصولات زیبایی، سلامت، بهداشت و مراقبت شخصی» به «سید سجاد ایزدی» و «بسته‌بندی شربت ویتامین‌ کودکان کیدوتنس» رسید. 

«ادیو استودیو» هم برنده جایزه نخست «زیرگروه محصولات صنعتی و لوازم خودرو» برای بسته‌بندی «LED بروکس» شد.

در زیرگروه «محصولات مربوط به خانه و آشپزخانه» بسته‌بندی «غذای ارگانیک حیوانات خانگی» با طراحی «محمدرضا گل‌پرور» برنده جایزه نخست شد.

جایزه نخست بخش «بسته‌بندی‌های بسط‌دهنده برند» به «سجاد ربانی» و «بسته‌بندی شیشه‌های دست‌ساز آبین» رسید. 

«استودیو پلاس» هم برنده جایزه نخست «بسته بندی انواع هدایا» برای بسته‌بندی «هدیه استودیو نا بین» شد.

در زیرگروه «سایر محصولات» بسته‌بندی «حشره‌کش‌های اسنایپر» با طراحی «استودیو پلاس» برنده جایزه نخست شد.

همچنین «مهرداد عالی‌پور هریسی» از مجموعه‌ی دانش بنیان «پنتر» برنده جایزه‌ی احترام به حقوق مصرف‌کننده این دوره از دوسالانه شد. همچنین جایزه‌ی برترین مجتمع چاپ و بسته‌بندی محصولات دارویی و آرایشی بهداشتی نیز اهدا شد به آقای امیر هومن محمدی مجتمع چاپ هودیس.