تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

نایلون دارای جنسی نرم و انعطاف پذیر و شفاف بوده و برای لباس فروشی‌ها، داروخانه و این دسته از مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد، اما نایلکس دارای جنسی خشک بوده و برای تره بارها و میوه فروشی‌ها و هر صنفی که دارای محصولات سنگین وزن هستند، مصرف می‌شود.

نایلکس چیست؟

  • مواد اولیه نایلکس :  نایلکس(HDPE) از مواد اولیه پلی اتیلنی سنگین تشکیل شده است.

ظاهر نایلکس : جنس نایلکس خشک بوده که باعث می شود با دست زدن به آن صدای نسبتا زیادی تولید کند همینطور شفافیت نایلون را نداشته و کمی مات تر است، اما این خواص باعث شده که نایلکس قدرت تحمل وزن های بسیار بالایی را داشته باشد، به طور مثال تره بارها و میوه فروشی ها و هر صنفی که دارای محصولات سنگین وزن هستند باید از نایلکس استفاده کنند زیرا به هر میزان هم که وزن محصول بالا باشد نایلکس پاره نخواهد شد و تنها کش می آید .

نایلون چیست؟

  • مواد اولیه نایلون :  نایلون (LDPE) از مواد اولیه پلی اتیلنی سبک تشکیل شده است.

ظاهر نایلون : جنس نایلون نرم و انعطاف پذیر بوده و دارای شفافیت و روشنایی است. با دست کشیدن روی نایلون نرمی آن به طور کامل احساس می شود و صدای چندانی هم تولید نخواهد کرد اما نایلون برای مصارفی همانند تره بار و میوه فروشی ها مناسب نمی باشد و می توان برای موارد مصرف این نمونه به لباس فروشی ها، داروخانه و این دسته از مشاغل اشاره کرد.

تفاوت بین مواد اولیه تشکیل دهنده نایلون و نایلکس

نایلکس از مواد پلی اتیلنی سنگین ( HDPE ) تشکیل شده که بر خلاف نایلون که از مواد پلی اتیلنی سبک ( LDPE ) تشکیل شده، مواد اولیه تشکیلی هر کدام دارای ریز مواد دیگری نیز هست که دیگر لازم به گفتن موارد تخصصی نیست.

البته این نکته باید گفته شود که تمام مواد اولیه استفاده شده در نایلکس پلی اتیلن سنگین نیست بلکه حدود ۸۰ درصد آن پلی اتیلن سنگین است و مابقی آن پلی اتلین سبک است که دلیل این ترکیب هم شفافیت مناسب، دوخت پذیری بالا، نرمی محصول و … است.

در کشور ما نایلکس بیشتر به مشما دسته رکابی معروف است، پلاستیک دسته رکابی همان پلاستیک های دسته دار شفافی است که هنگام خرید در فروشگاه ها برای بسته بندی محصول داده می شود.

نایلکس و نایلون در چه مواردی کاربرد دارد؟

اگر بخواهیم به طور کلی تفاوت نایلون و نایلکس را بگوییم می توان گفت نایلکس بیشتر در مواردی استفاده می شود که ظاهر آن کمتر مورد اهمیت است، اما مقاومت و کشش سطحی و ضربه پذیری آن بیشتر مورد اهمیت است مانند کیسه زباله.

البته این نکته حائز اهمیت است که مثلا نایلکس چاپی رکابی نیز از نایلکس تشکیل شده اما ظاهر آن نیز مورد اهمیت است.

در رابطه با نایلون هم می توان به نایلون های دسته دار که به مدل نایلون دسته موزی، دسته تقویت، دسته بندی، دسته رکابی و … اشاره کرد.

فرق نایلون و نایلکس در ظاهر چیست؟

فرق این دو در ظاهر این است که نایلون نرم، انعطاف پذیر، شفاف و براق است اما نایلکس خشک و مات است، همینطور در تولید نمی توان نایلون را در ضخامت های کم تولید کرد اما نایلکس قابل تولید در تمام ضخامت ها است.

تفاوت دستگاه نایلون و نایلکس

هیچ تفاوتی بین دستگاه تولید نایلون با نایلکس وجود ندارد، و تنها فرق آن در مواد اولیه است که به خورد دستگاه داده می شود، کیفیت دستگاه تولید نیز تاثیر مستقیمی در مقاومت، کشسانی، کدری و قابلیت چاپ پذیری دارد.

یرگرفته شده از سانی پلاست مهر

منبع: با مشارکت سایت سانی پلاست | ایرنا مسئولیتی در خصوص محتوای این خبر یا آگهی تبلیغاتی ندارد

برچسب‌ها