مشهد- ایرنا- رییس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی گفت: در اجرای دستور تولیت آستان قدس مبنی بر صرفه جویی انرژی در مجموعه حرم مطهر، مصرف آب و برق در مقایسه با سالهای گذشته به ترتیب ۲۳ و ۲۹ درصد کاهش یافته است.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، محمد کاظم ملازم الحسینی افزود: با توجه به لزوم صرفه‌جویی در مصرف انرژی به ویژه برق، علاوه بر همراهی با مصوبات دولت  در کاهش ساعت کار کارکنان آستان قدس رضوی، سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر نیز اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: اقدامات علمی و عملی مختلفی نظیر تنظیم دمای محیط در حد ۲۶-۲۵ درجه سانتی‌گراد و به تبع آن کاهش تعداد دستگاه‌های فعال سرمایشی، خاموش کردن نورهای تزیینی و بخشی از روشنایی قابل حذف در بخش های مختلف حرم مطهر، جایگزینی لامپ‌های فلورسنت و کم مصرف قدیمی با نوع فوق کم مصرف(LED)، خاموش کردن روشنایی و پمپ آب نماها از دیگر اقداماتی بوده که برای صرفه‌جویی مصرف برق انجام شده است.

رییس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی اظهار کرد: با توجه به گستردگی و تنوع تاسیسات و زیر ساخت‌های موجود در اماکن متبرکه، این سازمان از سال‌های قبل نیز  از سامانه مدیریت و کنترل هوشمند تاسیسات به صورت گسترده بهره برده که این اقدام نیز در برنامه‌ریزی و کنترل مصرف انرژی تاثیر بسزایی داشته است.

به گفته ملازم الحسینی با توجه به هماهنگی انجام شده با شرکت برق و برای همکاری با این شرکت، آستان قدس رضوی بخشی از برق مورد نیاز حرم مطهر را با بهره‌گیری از دیزل ژنراتورها تولید کرده که این طرح نیز در صرفه‎ جویی مصرف برق و کمک به شبکه برق‌رسانی به ویژه در ساعات اوج مصرف شهر مشهد موثر بوده است.

وی اضافه کرد: این صرفه جویی در مصرف برق در حالی است که فضاهای حرم مطهر رضوی گسترش پیدا کرده و به کارگیری تجهیزاتی مانند هواساز، آسانسور، پله برقی، روشنایی و غیره در حرم افزایش یافته است.

رییس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی گفت: بهره‌گیری از سامانه مدیریت هوشمند، استفاده حداکثری از شیرهای برقی و گسترش شبکه آب غیر شرب در مصارف غیر آشامیدنی حرم مطهر صرفه‌جویی در مصرف آب را نیز محقق کرده است.

ملازم الحسینی افزود: در نتیجه این صرفه‌جویی‌ها میزان گاز مصرفی نیز در این مدت نسبت به مدت مشابه در سال‌های قبل ۲۰ درصد کاهش یافته است.