یزد - ایرنا - سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به توسعه کشت محصولات کم آبخواه در این شهرستان گفت: به متقاضیان هر هکتار کشت محصول گلخانه ای ۳۶ میلیارد ریال وام پرداخت می شود.

علی محمد هوشمند روزدوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این مبلغ بدون هیچ محدودیتی با باز پرداخت پنج ساله در اختیار کشاورزان و متقاضیان قرار می گیرد.

این کارشناس بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: با توجه به لزوم تغییر الگوی کشت و پرداخت وام بانکی، افزایش طرح توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای در اولویت کار این نهاد در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ قرار دارد .

وی اظهارکرد: با توجه به شرایط بحرانی آب و کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی کشاورزان با مدیریت برداشت آب و توسعه کشت محصولات کم آبخواه بیشتر تلاش کنند .

هوشمند با اشاره به طرح بهره وری آب و تغییر الگوی کشت، ادامه داد: در سال زراعی جاری کشت انواع محصول گلخانه ای در ۱۵ هکتار اراضی شهرستان اجرا شد و با وجود محدودیت های منابع آبی و تداوم ۲۵سال پدیده خشکسالی با استفاده از روش های نوین آبیاری این میزان سطح زیرکشت با همکاری ۲۰ نفر بهره بردار در سال زراعی جاری  انجام شد.

سرپرست جهاد کشاورزی ابرکوه با بیان اینکه محصولات کشت شده شامل خیارسبز ، فلفل، گوجه فرنگی و انوع سبزی است اضافه کرد: این میزان سطح کشت نسبت به سال قبل زراعی ۱۵ درصد افزایش دارد.

وی با بیان اینکه متوسط تولید خیاز سبز در هر هکتار گلخانه ای ١٨٠ تا ٢٠٠ تن  است ،افزود: در حالیکه در فضای باز از هر هکتار۵۰ تن محصول تولید می‌شود.

هوشمند در ادامه با اشاره به روش کشت نوین محصولات گلخانه‌ای به صورت هیدروپونیک (کشت بدون خاک ) تاکید کرد: با این روش میزان تولید محصول به ۲ برابر افزایش می‌یابد، اما در روش معمولی کشت گلخانه‌ای در هر هکتار ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان اجرای این طرح‌ها پرداخت می شود.

سرپرست جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به کمبود آب و لزوم تغییر الگوی کشت از سنتی به آبیاری نوین، تاکید کرد: کشت محصول گلخانه‌ای با هدف مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی ، بهره وری از آب و ارزش افزوده و ایجاد اشتغال بیشتر اجرا می شود.

هوشمند تاکید کرد: امسال کشاورزان و بهره برداران از ۱۵ هکتار سطح زیرکشت ، سه هزار و ۱۵۰ تن انواع محصول گلخانه‌ای برداشت و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می کنند و  در این بخش ۸۰ نفر به صورت مستقیم  و سه برابر آن به صورت غیرمستقیم در صنعت محصول گلخانه ای فعالیت دارند.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار و۸۰۰ هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است. هشت هزار و ۵۰۰ خانوار،۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی را از ۶۸۴ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق کشاورزی و همچنین ۱۳ رشته قنات برداشت می کنند.

سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در شهرستان ابرکوه تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود و در این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی ۵۰ گونه محصولات کشاورزی با کیفیت مناطق گرمسیری و سردسیری به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان در سال تولید می شود.

ابرکوه ۲۰۰ سال قبل ۱۲۰ رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی در این مدت در ۴۰ سال گذشته این تعداد به ۹۱ رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد ۱۳ رشته دایر است.

مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.