مشهد- ایرنا- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تفاهمنامه همکاریهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین به منزله شکست فشارهای اقتصادی دشمنان ناشی از تحریمهای ظالمانه است.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: کشورمان تحت فشار تحریمهای ظالمانه قرار دارد لذا یا باید مشکل خود را با غرب و آمریکا حل نماییم تا فشار اقتصادی کاهش یابد و یا اینکه ضمن مقاومت و استفاده از ظرفیتهای داخلی راههای جدیدی را برای رفع مشکلات پیدا کنیم. 

وی به سالها تلاش جمهوری اسلامی ایران برای رفع تحریمها و کاهش فشارهای آن اشاره و بیان کرد: در قالب توافق برجام و چهار سال گذشته ، غرب نشان داد و همه شاهد بودند که بدعهدی غرب تکرار شده و به رغم معدوم سازی تاسیسات هسته‌ای از سوی ایران غرب به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: راه دوم پیش روی ایران برای حل کردن مشکلات و فشار اقتصادی این است که از ظرفیت سایر کشورها استفاده کند و با توجه به اینکه کشور چین یکی از از بزرگترین اقتصادهای جهان را دارد و البته با ما مشکل سیاسی و امنیتی خاصی ندارد و در حوزه اتمی هم تا حد توانش با ما همراهی کرده است لذا گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

وی گفت: بنابراین جمهوری اسلامی ایران در قالب یک برنامه ۲۵ ساله و تفاهم بلندمدت سند همکاری مشترک را با کشور چین امضا کرد.

رحیمی جهان‌آبادی افزود: تاکنون تاخت و تاز فراوانی نسبت به این تفاهمنامه صورت گرفته و علت آن هم خاطرات بعضا تلخ تاریخی و تجربه ناخوشایند ایرانیان از قراردادهای پیشین با قدرتهای بزرگ جهان است.

وی ادامه داد: بنابراین یک ذهیت تاریخی منفی نسبت به اینگونه قراردادها وجود دارد که ربطی هم به کیفیت تفاهمنامه منعقده اخیر بین ایران و چین ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: انتقادها و تاخت و تازها در شرایطی انجام می‌شود که تفاهمنامه کشورمان با چین از جهات گوناگون داستان متفاوتی دارد.

وی افزود: نخست اینکه کلیات همکاری در امضای این تفاهمنامه مشخص شده لذا همه بخشهای آن نیازمند انعقاد قرارداد اجرایی و مذاکرات جدید است. 

جهان‌آبادی ادامه داد: مطابق قانون نیز هر قرارداد و معاهده جدید باید به کمیسیونهای تخصصی مجلس شورای اسلامی ارائه تا در آنجا بررسی شود و پس از تصویب دوباره توسط شورای نگهبان بازبینی شده و در نهایت مورد تصویب قرار گیرد. 

وی گفت: بر این اساس نباید هیچ دغدغه‌ای پیرامون تفاهمنامه همکاریهای ایران و چین در اذهان عمومی مردم کشورمان وجود داشته باشد زیرا امنیت و منافع ملی به هیچوجه مورد بی‌توجهی قرار نمی‌گیرد و قطعا مسوولان ایران بسیاز دلسوزتر از کسانی هستند که از خارج کشور و آنطرف مرزهای ملی در این باب اظهار نظر می‌کنند. 

این نماینده مجلس افزود: یک گروه از مخالفان این تفاهمنامه کسانی هستند که می‌دانند مفاد و اجرای آن فشار تحریمها بر ایران را از بین می‌برد، حلقه فشار را شکسته و عملا  لغو تحریمها را در پی دارد ولی از بین رفتن تحریمها منافع آنان را به خطر می‌اندازد.

وی ادامه داد: به هر حال کم و کیف تفاهمنامه همکاریهای ایران و چین بطور حتم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دقیقا بررسی و واکاوی می‌شود.

رحیمی جهان‌آبادی ‌گفت: باید بدانیم اساسا این تفاهمنامه اقدامی ارزشمند و اثرگذار برای از بین بردن آثار تحریمها و نشانگر دقت نظر بالای نظام جمهوری اسلامی ایران است. 

تفاهمنامه برنامه همکاریهای جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین هفتم فروردین ماه جاری توسط محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و "وانگ ای" عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در تهران امضا شد. 

این تفامنامه، سندی راهبردی برای بکارگیری ظرفیتهای دو کشور با هدف ترسیم چشم‌انداز همکاریهای متقابل بلندمدت در حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی است. 

چین هم‌اینک دومین قدرت اقتصادی برتر جهان به شمار می‌رود. ، با تدوین یک نقشه راه همکاری ۲۵ساله میان دو کشور وارد فاز جدیدی شد. هفتم فروردین ماه سند همکاری جامع تهران و پکن در پی سفر وزیر خارجه چین به ایران به امضای محمد جواد ظریف و «وانگ یی» رسید.

چین که این تفاهمنامه به عنوان برنامه سیاسی، راهبردی و اقتصادی بلندمدت با آن به منظور عملیاتی کردن نقشه‌راه برای تعمیق مناسبات همه‌جانبه امضاء شده، هماینک دومین قدرت اقتصادی برتر جهان محسوب می‌شود.