تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴

بوشهر-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: ۲۸ مورد استحصال دریا که برخی از آنها مربوط به بازه زمانی ۲ دهه گذشته است در این استان شناسایی شد.

فرهاد قلی نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: محیط زیست در هیچ صورتی اجازه استحصال برخلاف قانون از دریا نخواهد داد و در این راستا با متخلفان به صورت قانونی برخورد می‌کند.

وی بیان کرد: خوریات استان به عنوان زیستگاه مهم و حساس باید مورد حفاظت قرار گیرد و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نخواهد شد.

قلی‌نژاد ادامه داد: در حوزه دریایی تدوین یک برنامه جامع در سازمان محیط زیست در دست اقدام است که تحقق آن نقش قابل توجهی برای حفاظت از دریا دارد.

وی عنوان کرد: عمده موارد آلودگی نفتی در خلیج فارس فرسودگی خطوط انتقال نفت است که منجر به نشت نفت به دریا و آلودگی دریا می‌شود و باید تعویض این خطوط به صورت جدی دنبال شود.

قلی نژاد ادامه داد: محیط زیست هرگونه آلودگی نفتی در آب‌های استان را برآورد و اعلام خسارت کرده و با شکایت کیفری و حقوقی پیگیری برای دریافت آن در دست انجام است.

وی با اشاره به اینکه طرح مطالعات فاضلاب چند  شهر استان نهایی شده، اظهار داشت: تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در سه شهر استان شامل بوشهر، گناوه و دیلم در دست اقدام است که تحقق آن گامی بزرگ برای حفاظت از دریا است.

وی عنوان کرد: با وجود اینکه تعارض، خلا قانونی، تعدد حوزه مسئولیتی و تضادهایی که در قوانین وجود دارد در صورت احترام به این قوانین، محیط زیست با هیچگونه چالشی مواجه نخواهد بود.

قلی نژاد اظهار داشت: برای نمونه براساس قانون جدیدی که در سال ۹۷ به نام آیین نامه مقابله با تخریب غیرقابل تالاب‌ها مصوب شد همه مناطق جزر و مدی جزء تالاب هستند که این خود یکی از عوامل چالش‌ساز در حوزه محیط زیست بوده است.