شیراز -ایرنا- معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان فسا گفت: سومین کارخانه تولید لبنیات هم اکنون با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد در این شهرستان در حال احداث است و با بهره‌برداری از آن، این منطقه به یکی از قطب‌های تولید محصولات لبنی در شرق استان فارس تبدیل می‌شود.

حسین آرگیو، سه‌شنبه به ایرنا اظهار داشت: ظرفیت تولید این کارخانه در دست ساخت، سالانه ۶ هزار تن و از قابلیت اشتغالزایی برای ۳۰۰ نفر برخوردار است.

وی ادامه داد: وجود زیرساخت‌ها، همکاری و هم‌افزایی با سرمایه‌گذاران در این شهرستان، فرصت مناسبی برای رونق تولید و دستیابی به توسعه پایدار را فراهم کرده است.

کارشناس مسوول صنایع و مکانیزاسیون مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فسا هم به ایرنا گفت: با هدف تامین بخشی از نیاز کشور به محصولات لبنی، نخستین کارخانه تولید این محصولات در سال ۱۳۶۶ در کیلومتر ۱۶ جاده فسا - شیراز و در زمینی به مساحت هفت هزار مترمربع احداث شد و از بهمن‌ماه سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را آغاز کرد.

محمد بهرام نیا افزود: دست اندرکاران این کارخانه از سال ۱۳۷۹ با حمایتی که از صنایع بخش خصوصی و به‌ ویژه لبنیات صورت گرفت، مبادرت به توسعه، تجهیز و بهسازی این کارخانه کردند و با اضافه‌شدن خط‌های تولید شیر، دوغ، ماست، پنیر، پنیر خامه‌ای، کشک و… فعالیت این واحد تولیدی گسترش یافت.

به گفته وی، هم اینک ظرفیت تولید سالانه این کارخانه ۷۲ هزا رتن است که علاوه بر تامین نیاز شهرستان فسا، محصولات لبنی این واحد تولیدی به سایر استان‌ها از جمله اصفهان، کرمان، هرمزگان، کرمانشاه، یزد و سیستان و بلوچستان نیز ارسال می‌شود.

بهرام نیا با اشاره به اینکه این کارخانه برای ۵۰۰ نفر ایجاد اشتغال کرده است، بیان داشت: در حال حاضر مساحت نخستین کارخانه تولید لبنیات فسا به ۱۵۰هزار مترمربع و وسعت سالن‌های تولید و سایر بخش‌های آن به بیش از ۲۰ هزار مترمربع رسیده است.

کارشناس مسوول صنایع و مکانیزاسیون مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فسا اضافه کرد:دومین کارخانه تولید لبنیات در سال ۱۳۸۴ با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، در زمینی به مساحت ۱۳هزار متر مربع در ناحیه صنعتی شهرستان فسا احداث شد و در سال ۱۳۸۵ به بهره‌برداری رسید.

او افزود: ظرفیت تولید سالانه این کارخانه ۱۸ هزار و ۲۵۰ تن شامل، انواع ماست‌های پُر چرب، کم چرب، خامه، ، شیرپاستوریزه ، انواع دوغ، کشک و انواع پنیر است که افزون بر تامین نیاز این شهرستان به سایر شهرهای استان فارس و همچنین استان‌های کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، اصفهان، چها رمحال و بختیاری و بوشهر نیز ارسال می‌شود.

به گفته بهرام نیا این واحد تولیدی نیز برای ۲۷۵ نفر اشتغالزایی داشته است.

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.