زاهدان- ایرنا- مدیر کارخانه نوآوری زاهدان گفت: پارک علم و فناوری، مراکز رشد و نوآوری وابسته به آن به عنوان بهترین مجریان راهبردها و برنامه‌های اقتصاد بی‌وزن می‌توانند جریان‌ساز جهش ‌اقتصادی در سیستان وبلوچستان باشند.

فرید شاهمرادی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: یکی از نکات قابل توجه و مهم این است که بنای اصلی اقتصاد سیستان و بلوچستان باید بر اساس دانش و علم روز تدوین و برنامه‌ریزی شود که در این راستا فناوری خدمات تجاری نوآور قطعا می‌تواند نجات‌دهنده و اهرم خوبی برای ایجاد تحول جدی در اقتصاد این استان باشد. 
وی با تاکید بر اینکه اقتصاد بی‌وزن جزو مزیت‌های راهبردی سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود افزود: تجارت بخش خدمات، تاثیر عمده‌ای در تولید و افزایش میزان اشتغالزایی در این استان داشته و می‌تواند زمینه‌ساز فرصت‌های شغلی جدید شود که بخش عمده‌ای از این فرصت‌ها مربوط به اقتصاد بی‌وزن خواهد بود.
مدیر کارخانه نوآوری زاهدان گفت: سیستان وبلوچستان جزو معدود استان‌هایی است که بالاترین ظرفیت ترانزیت جاده‌ای، هوایی، ریلی، دریایی و بین المللی را داراست و با توجه به دورنمای پیشرفت‌های گسترده در حوزه‌های ریلی و دریایی که در آینده نزدیک به تحقق خواهد پیوست یکی از پایه‌های توسعه استان، توسعه مبتنی بر تجارت‌های شکل گرفته بر پایه ترانزیت است.
وی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان از غنای فرهنگی و هنری بسیار بالایی برخوردار است که باید با تغییر نگاه از ایجاد زیرساخت‌های سنگین صنعتی، بر روی موضوعات هنری و صنایع خلاق تمرکز بیشتری شود که به طور حتم آینده اشتغال و کسب‌وکار این استان با جدی گرفتن و رشد فناوری‌های نرم و فرهنگی بسیار روشن‌تر و قابل اتکاست که شکل‌گیری استارتاپ‌های مبتنی بر اقتصاد بی‌وزن، در تکمیل اکوسیستم نوآوری تاثیر بسیاری دارد.
شاهمرادی ادامه داد: با توجه به اینکه در اقتصاد دانش‌محور توسعه اقتصادی دستخوش تغییرات بسیار شدید است، چرخه حیات محصولات بسیار کوتاه‌مدت، اقتصاد دانش‌محور و اقتصاد بی‌وزن نیازمند گردانندگانیست که کارآفرینانی مبتکر و به‌روز بوده و دارای دانش تخصصی باشند که با توجه به این موضوع آموزش‌های تخصصی و کاربردی حوزه‌های دارای ظرفیت و همچنین حوزه‌های موضوعی مکمل همچون بازاریابی و کسب و کار امری به شدت ضروری است. 

وی با اشاره به نقش مراکز علمی و دانشگاهی در تحقق این امر گفت: همانطور که در برنامه توسعه اقتصادی کشور آمده یکی از ویژگی‌های اصلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی استان استفاده از ظرفیت‌ و توانایی‌های علمی و تحقیقاتی خود در راستای راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ هاست که این مهم نیازمند فراهم آوردن فضای مناسب و ترویج صحیح، پرورش و بها دادن به ایده‌های مبتنی بر دانش و پژوهش است.
مدیر کارخانه نوآوری زاهدان خاطرنشان کرد: شکل‌گیری کسب ‌و کارهای فناورانه، علاوه بر پویایی و سرزندگی محیط کسب‌وکار، مستلزم تامین انواع منابع انسانی، علمی، مالی و زیرساخت‌ها و تجهیزات فناوری است.

وی ادامه داد: همچنین ابتکارات کسب و کار از قبیل مشارکت‌های تحقیق و توسعه، پلتفرم‌های اشتراک دانش، انتقال تکنولوژی، مهارت و سرمایه‌گذاری های بالقوه برای نوآوری، بستر ساز نوآوری‌های آینده است. 
شاهمرادی با تاکید ویژه بر نقش نهادهای حامی افزود: زیرساخت‌های پژوهشی و فناوری، شبکه‌های سرمایه‌گذاران، شرکت‌های فناور و نوآور مبتنی بر استعدادهای کارآمد، ارائه خدمات سرمایه‌گذاری برای خلق ثروت، ارائه شرکای تحقیق و توسعه، ارائه پشتیبانی فن‌آوری و آموزش، سرمایه‌گذاری آموزش مردم و جذب افراد هوشمند از جمله مهمترین عواملی هستند که می‌توانند زیست‌بوم نوآوری در منطقه را تقویت و در رشد اقتصادی تاثیر بسیاری داشته باشند.
وی گفت: پارک علم و فناوری سیستان وبلوچستان نیز تلاش کرده با توسعه زیرساخت‌های فیزیکی و کارگاهی بتواند فضای استقرار و مورد نیاز کارگاهی شرکت‌ها و واحدهای فناور مستقر را تامین کند که اگر از حمایت‌ دستگاه‌های متولی به نحوه ویژه‌تری برخوردار باشد طبیعتا روند برنامه‌های پیش‌رو را سرعت بیشتری می‌دهد.