بوشهر- ایرنا- امام جمعه کنگان گفت: نام گذاری روزی به نام این شهر فرصتی مغتنم برای معرفی داشته‌ها و سرمایه‌های بزرگ مادی و معنوی این شهرستان و احقاق حقوق مردم منطقه است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمود محمودی روز چهارشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان کنگان افزود: پیشینه تاریخی سیراف یکی از داشته‌های مهم و اعتباری برای این شهرستان است.

وی همراهی مردم با نظام دینی را از افتخارهای کنگان برشمرد و اضافه کرد: مردم این شهر میزبان شخصیت‌های بزرگ و مبارزی چون شهید محراب آیت الله مدنی (ره) و مرحوم آیت‌الله یزدی بودند و افرادی چون مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباس عاشوری از مفاخر این شهرستان و از مبارزین انقلابی این منطقه و شهید هاشمی تنها شهید انقلاب در کنگان است که بایستی در روز کنگان از این مفاخر تجلیل شود.

محمودی گفت: در بعد صنایع عظیم گاز و پتروشیمی نیز بایستی نقش محوری مردم همراه و قدرشناس این منطقه در توسعه صنعت لحاظ شود.

وی افزود: در روز کنگان و هفته فرهنگی به قابلیت هایی چون ساحل، دریا و دریانوردی، صنایع دستی و گردشگری ‏و فرهنگی هنری در این منطقه تکیه و از این فرصت برای اشتغال و نیز توسعه صنعت توریست استفاده شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان کنگان به زندگی مسالمت‌آمیز شیعه و سنی در این خطه اشاره و عنوان کرد: وحدت مسلمانان شیعه و اهل سنت در این خطه الگویی برای همه کشور و بلکه امت اسلام است.

محمودی با تاکید بر ضرورت اجتناب از هر گونه کاری که دون شان و منزلت مردم متدین و انقلابی این منطقه است به بهانه روز کنگان تاکید کرد.

وی همچنین ضرورت تسریع در بازسازی مسجد جامع کنگان را مورد تاکید مورد تاکید قرار داد.

فرماندار کنگان گفت: تقویت شاخص‌های فرهنگی یکی از اهداف روز کنگان و هفته فرهنگی اجتماعی این شهر است.

سید علی پاک نژاد افزود: شناسایی و معرفی شهرستان در حوزه‌های گردشگری، صنایع دستی و دیگر بخش‌ها با کمک فعالان اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد برای غنا بخشی به برنامه‌ها ضروری است.

وی بیان کرد: برای رشد فرهنگی شهرستان از توانمندی‌های افراد در زمینه‌های مختلف بایستی استفاده کرد.

فرماندار کنگان به موضوع صنایع دستی اشاره و گفت: صنایع دستی این شهرستان از جمله لنج سازی، سفالگری، گرگور بافی و دیگر صنایع بایستی معرفی شود.

پاک نژاد افزود: امیدواریم ضمن استفاده از ظرفیت‌های تاریخی فرهنگی و اجتماعی معرفی مشاهیر، شاهد نشاط اجتماعی در قالب قانون به عنوان یکی از رویکردهای دولت تدبیر و امید در برنامه روز کنگان باشیم.

وی عنوان کرد: برنامه‌ روز کنگان از بیست و چهارم بهمن همزمان با سالروز شهادت شهید سید حسن هاشمی اولین شهید انقلاب شروع و تا ۳۰ بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

فرماندار کنگان از برگزاری روز بنک در هفته فرهنگی اجتماعی کنگان، روز سیراف در اردیبهشت ماه سال آینده و نیز اجرایی شدن سینما امید کنگان خبر داد.

امام جمعه سیراف گفت: دنیای اسلام بیش از هر زمان دیگری نیازمند تبیین شخصیت حضرت زهرا و الگوگیری از آن بزرگ بانو به عنوان الگوی تمام عیار انسانیت است.

حجت الاسلام محمد صادق عاشوری افزود: روز کنگان فرصتی برای شناسایی و معرفی توانمندی‌های شهرستان در حوزه آداب و رسوم، تمدن تاریخی، داشته‌های فرهنگی و فرصتی برای بهبود فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری است.

وی ضمن تأکید بر ضرورت اختصاص یک روز به نام روز سیراف به عنوان سند افتخار حوزه جنوب و ایران اسلامی به تلاش شخصیت‌های دینی و انقلابی اشاره و ضمن تشکر از شروع برنامه روز کنگان، با نکوداشت شهید هاشمی، خواستار اختصاص یک روز به نام مجاهد انقلابی حجت الاسلام شیخ عباس عاشوری شد.