بیرجند - ایرنا - مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: هفت هزار و ۷۷۷ مورد ولادت در ۶ ماه نخست امسال به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۸ درصد در استان کاهش یافته است.

علیرضا مهرآور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد پنج هزار و ۲۴۰ مورد ولادت شهری و ۲ هزار و ۵۳۷ مورد ولادت روستایی بوده است و این رقم نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ نیز هشت درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: از مجموع ثبت هفت هزار و ۷۷۷ مورد ولادت در استان خراسان جنوبی، چهار هزار و ۷۷ پسر و سه هزار و ۷۰۰ دختر بوده که نسبت جنسی ولادت در استان ۱۱۰ است یعنی به ازای هر ۱۱۰ نوزاد پسر، ۱۰۰ نوزاد دختر متولد شده‌اند.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: ۶ ماه نخست امسال بیشترین ولادت با افزایش ۹.۵ درصدی در شهرستان بشرویه به ثبت رسید و کمترین تولد با ۱۵.۵ درصد کاهش در شهرستان نهبندان به ثبت رسیده است.

افزایش مرگ و میر در خراسان جنوبی 

وی همچنین از افزایش ۷.۸ درصدی آمار مرگ و میرها در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: در این مدت ۲ هزار و ۱۱۳ مورد واقعه فوت در استان به ثبت رسیده که از این تعداد هزار و ۱۵۵ مورد در شهرها و ۹۵۸ مورد در روستاهای استان رخ داده است.

مهرآور اظهار داشت: بیشترین فراوانی نام‌ها در گروه پسران به ترتیب ابوالفضل، امیرحسین، امیرعلی، حسین و علی و در گروه دختران فاطمه، فاطمه زهرا، زینب، حلما و ریحانه بوده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۵۸۸ هزار و ۳۷۵ نفر واجد شرایط کارت هوشمند ملی در استان داریم افزود: تاکنون ۹۶.۰۴ درصد مردم استان نسبت به دریافت کارت هوشمند ملی ثبت‌نام کردند که این رقم حدود سه درصد از متوسط کشوری بیشتر است.